AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #1 Skrevet 18. oktober 2019 Jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre her... Etter en omrokkering på jobb så deler jeg nå kontor med en kollega, og har dermed blitt kjent med både han og henne, og deres felles barn. Barnet er nå ca 20 måneder. I går så jobbet vi sent, og jeg gikk derfor ut i fra at det var den andre forelderen som skulle hente fra barnepasseren. «Kvart over stengt» ringte barnepasseren og lurte på hvor foreldrene ble av? Kollegaen min sier da at «det går nok bra-bare sett den på trappa så kommer noen og henter den, etterhvert». Ja- kollegaen min omtaler barnet sitt som «den». Den har spist... Den har vært hos bestemor.... Det at kollegaen ber barnepasser om å sette barnet på trappa, uten tilsyn, kombinert med at foreldrene virker lite interesserte i barnet vekker bekymring hos meg. Jeg har ikke barn selv, men har jo passet småsøsknen og venninners barn og jeg har på følelsen at noe er galt her. For eksempel: Barnet kan enda ikke krabbe (eller åle seg frem) . Blir barnet satt ned på gulvet så forblir hen sittende. Strekker seg ikke etter leker eller andre gjenstander. (Vi har et rimelig barnevennlig miljø på jobb). Det er ingen forsøk på å si mamma/pappa, ingen pludring eller lyder, men snur hodet etter lyder og reagerer på navnet sitt. Det kan virke som at Det virker rett og slett som at foreldrene er lite interesserte i barnet, ikke stimulerer, og at de nesten synes at hen er til plunder og heft. Anonymkode: cdd18...a6d 2
Gjest tranedatter Skrevet 18. oktober 2019 #2 Skrevet 18. oktober 2019 Trodde det skulle komme innlegg om "foreldre som ikke går nok på skogstur". Men dette var bare merklig! Er foreldrene friske....? Ingen diagnoser? Barnet virker jo som ha diagnose. Eller grov omsorgsvikt. Okkesom, spør foreldrene hvilken helsestasjon barnet går på, ring asap dit. Og ring bv.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #3 Skrevet 18. oktober 2019 13 minutter siden, tranedatter skrev: Trodde det skulle komme innlegg om "foreldre som ikke går nok på skogstur". Men dette var bare merklig! Er foreldrene friske....? Ingen diagnoser? Barnet virker jo som ha diagnose. Eller grov omsorgsvikt. Okkesom, spør foreldrene hvilken helsestasjon barnet går på, ring asap dit. Og ring bv. Ts her; Begge to er friske og raske, ingen diagnoser som jeg vet om.. har prøvd å fiske litt om alt er OK med barnet, men får tilbake at hen er helt innenfor normalspekteret og at jeg kommer til å skjønne dette først når jeg selv får barn... Anonymkode: cdd18...a6d 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #4 Skrevet 18. oktober 2019 Ungen er 1,5 år og kan verken åle seg eller krabbe? Det er absolutt ikke normalt. Anonymkode: f90bd...47a 18
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #5 Skrevet 18. oktober 2019 At barnet er sen i utviklingen, er sikkert, hvis det du beskriver stemmer. Hva som er grunnen, er usikkert. Men det er omsorgssvikt å sette igjen en unge på trappa, så foreldrene kan hente etterhvert. Det at han tenker at det er greit, sier mye om hans innsikt i barn og deres behov. Og å omtale ungen sin som en ting, forsterker dette inntrykket. En telefon til barnevernet er uten tvil på sin plass. Anonymkode: cea9f...a77 22
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #6 Skrevet 18. oktober 2019 44 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre her... Etter en omrokkering på jobb så deler jeg nå kontor med en kollega, og har dermed blitt kjent med både han og henne, og deres felles barn. Barnet er nå ca 20 måneder. I går så jobbet vi sent, og jeg gikk derfor ut i fra at det var den andre forelderen som skulle hente fra barnepasseren. «Kvart over stengt» ringte barnepasseren og lurte på hvor foreldrene ble av? Kollegaen min sier da at «det går nok bra-bare sett den på trappa så kommer noen og henter den, etterhvert». Ja- kollegaen min omtaler barnet sitt som «den». Den har spist... Den har vært hos bestemor.... Det at kollegaen ber barnepasser om å sette barnet på trappa, uten tilsyn, kombinert med at foreldrene virker lite interesserte i barnet vekker bekymring hos meg. Jeg har ikke barn selv, men har jo passet småsøsknen og venninners barn og jeg har på følelsen at noe er galt her. For eksempel: Barnet kan enda ikke krabbe (eller åle seg frem) . Blir barnet satt ned på gulvet så forblir hen sittende. Strekker seg ikke etter leker eller andre gjenstander. (Vi har et rimelig barnevennlig miljø på jobb). Det er ingen forsøk på å si mamma/pappa, ingen pludring eller lyder, men snur hodet etter lyder og reagerer på navnet sitt. Det kan virke som at Det virker rett og slett som at foreldrene er lite interesserte i barnet, ikke stimulerer, og at de nesten synes at hen er til plunder og heft. Anonymkode: cdd18...a6d HÆ?! Skal barnepasseren sette et barn på 1.5 år ut på trappa alene?! Og så kommer «sikkert noen etter hvert» for å hente? Hvis dette stemmer TS så er du pliktig å ringe barnevernet med en gang. Dette går ikke an. Jeg blir helt på gråten! Anonymkode: 75c98...da1 26
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #7 Skrevet 18. oktober 2019 Nå leste jeg det på nytt og ser at det barnet må få hjelp med EN eneste gang. Hvis dette er sant TS så lider barnet veldig. Det vrenger seg i hele meg. Et barn på den alderen som ikke krabber når de fleste kan gå, og som ikke pludrer?! Vær så snill ring inn og få hjelp til det barnet!! Anonymkode: 75c98...da1 13
Mrs Robinson Skrevet 18. oktober 2019 #8 Skrevet 18. oktober 2019 Ring barnevernet sporenstreks. Her har foreldrene enten diagnoser som gjør at de ikke tar av seg barnet på en adekvat måte, eller har fødselsdepresjon som - igjen - gjør at de ikke behandler barnet sitt bra. Barnet kan absolutt bli forsinket i utviklingen pga understimulering 9
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #9 Skrevet 18. oktober 2019 Gitt at situasjonen er slik du beskriver, så er dette veldig alvorlig. Barn vil gjøre mye for å møte sine behov. De gjør det automatisk, instinktivt. Og behovet for sosial kontakt, samspill er det viktigste, fordi det er gjennom foreldrene/kontakt at alle andre behov også blir møtt. Når det har gått så langt at barnet har gitt opp og blitt passivt, ikke responderer, så betyr det at alle andre metoder barnet har prøvd ikke har virket, dette er ille. barn skal oppleve at behovene deres blir møtt, dette barnet har allerede lært at det ikke er mulig og at det er hjelpeløst i forhold til verden. En så tidlig imprinting av hjelpeløshet i hjernen og nervesystemet er veldig alvorlig. Anonymkode: 57895...b13 9
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #10 Skrevet 18. oktober 2019 Dette høres så rart ut at jeg har vanskelig for å tro på det? Hvem passer barnet? Barnehage? Dagmamma? Familie? Og du er sikker på at det ikke var snakk om en pose klær de skulle sette på trappa? Hvis det er barnehage hadde jeg faktisk ring lederens er først. Så kan de melde til bv (om de ikke har gjort det allerede) Anonymkode: b1a50...8d8 13
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #11 Skrevet 18. oktober 2019 Det er vel noe helsestasjonen vet som du ikke vet, husk at helsestasjonen følger nøye med. Om barnet ikke åler eller krabber enda så er det nok en grunn til det. Og er du sikker på at du hørte riktig ang barnehagen? Barnehagen hadde selv ringt til bv hvis det var dette foreldrene til barnet hadde fortalt. Hi stinker og jeg har inntrykk av at du vil "hjelpe" kun for å føle at du har gjort en såkalt 'god gjerning' enda du ikke har en dritt å gå etter. Anonymkode: 1d9a3...e90 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #12 Skrevet 18. oktober 2019 Har litt vanskelig for å tro dette. Men dersom det stemmer at barnet ble etterlatt alene på en trapp, så er dette noe som må meldes fra om. Det er ikke noe å lure på engang. Et barn som ikke krabber eller åler ved 20 mnd er heller ikke innenfor normalaspektet. Følges barnet opp av helsestasjonen for kontroller vil det bli fanget opp der, hvis foreldrene unndrar seg kontroll av helsesøster eller lege er jo det også bekymringsverdig. Anonymkode: 922c8...df6 7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #13 Skrevet 18. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel noe helsestasjonen vet som du ikke vet, husk at helsestasjonen følger nøye med. Om barnet ikke åler eller krabber enda så er det nok en grunn til det. Og er du sikker på at du hørte riktig ang barnehagen? Barnehagen hadde selv ringt til bv hvis det var dette foreldrene til barnet hadde fortalt. Hi stinker og jeg har inntrykk av at du vil "hjelpe" kun for å føle at du har gjort en såkalt 'god gjerning' enda du ikke har en dritt å gå etter. Anonymkode: 1d9a3...e90 Står barnepasser, ikke barnehagen Anonymkode: 922c8...df6 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #14 Skrevet 18. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har litt vanskelig for å tro dette. Men dersom det stemmer at barnet ble etterlatt alene på en trapp, så er dette noe som må meldes fra om. Det er ikke noe å lure på engang. Et barn som ikke krabber eller åler ved 20 mnd er heller ikke innenfor normalaspektet. Følges barnet opp av helsestasjonen for kontroller vil det bli fanget opp der, hvis foreldrene unndrar seg kontroll av helsesøster eller lege er jo det også bekymringsverdig. Anonymkode: 922c8...df6 Hadde foreldrene unndratt seg kontroll av helsesøster eller lege så hadde bv blitt innkalt. Noe sier meg at ts lyver. Anonymkode: 1d9a3...e90 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #15 Skrevet 18. oktober 2019 ?? Noen kommer og henter etterhvert? Vet ikke moren hvem som skal hente? Eller skal hun ringe rundt og prøve å finne en ny barnepasser? At hun ikke skjems å si dette mens du hører på? Og hadde hun tullet, så hadde hun vel forklart at det var en spøk og at far var på vei inn innkjørselen om få sekunder, og at barnepasser sa i andre enden at "åja, nå ser jeg at han kommer, haha" Anonymkode: a891b...4bc
Gjest WhisperingWind Skrevet 18. oktober 2019 #16 Skrevet 18. oktober 2019 Dette høres ikke ekte ut. Men om det er sant så melder du til barnevernet om at mor ber barnepasser plassere «det» (barnet) på 1,5 år på trappen uten oppsyn og håper på at «noen» finner det...
Kaisada Skrevet 18. oktober 2019 #17 Skrevet 18. oktober 2019 (endret) Om ikke det var barnepasser som sa på tlf at den som hentet barnet glemte vannflasken el, som da kunne settes på trappa MÅ du foreta deg noe! Om ikke du tør å melde fra anonymt til barnevernet, sender du meg navn, nummer mm på barnet, foreldrene og evt barnepasser så skal jeg ta et nok sende en grei melding til barnevernet omgående! Jeg har ingen skrupler med å sende melding i fullt navn når det gjelder barns ve og vel! Endret 18. oktober 2019 av Kaisada 12
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #18 Skrevet 18. oktober 2019 Denne historien er så skrudd at jeg har vanskeligheter med å tro på den. At BEGGe foreldrene er så fjern??? Jeg håper jeg har rett. Men om dette er sant, ringer du barnevernet NÅ! Anonymkode: 01589...7c0 7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #19 Skrevet 18. oktober 2019 Å fy f... Du må melde, det der er jo ikke greit. Jeg håper virkelig barnepasseren er skrudd bedre sammen enn de to foreldrene og passet på ungen mens hun ringte barnevernet. Stakkars barn 😭 hadde jeg visst dette, hadde jeg dratt dit for å passe barnet 💕 Jeg har problemer med å sende barnet på to tilbake med handlevogna på butikken, selvom jeg kan se henne, men jeg lar henne fordi hun vil og må lære.. Føler meg plutselig ikke så slem lenger. Anonymkode: 94211...50d 3
Kaisada Skrevet 18. oktober 2019 #20 Skrevet 18. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Denne historien er så skrudd at jeg har vanskeligheter med å tro på den. At BEGGe foreldrene er så fjern??? Jeg håper jeg har rett. Men om dette er sant, ringer du barnevernet NÅ! Anonymkode: 01589...7c0 Dessverre finner mange dårlige folk hverandre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå