AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #1 Skrevet 18. oktober 2019 Arbeidsgiver har bestridet en sykemelding, dette haket han av for i sykemeldingen. Når man bestrider skal man sende et brev til NAV der en redegjør for denne, men dette har arbeidsgiver unngått å gjøre i tre måneder til tross for flere purringer fra NAV. Resultatet er at den ansatte ikke får utbetalt sykepenger, fordi saken ikke kan ferdigbehandles. Det er hentet inn journal og helseopplysninger fra sykemeldende lege, men så lenge arbeidsgiver trenerer å sende inn bestridelsen så skjer det ingenting i saken, annet enn at det sendes purringer til arbeidsgiver. Er dette vanlig praksis? Kan ikke en avgjørelse bli tatt før dette brevet er mottatt av NAV, og hvor lenge har arbeidsgiver anledning til å trenere prosessen på denne måten? Kanskje noen her arbeider i NAV-systemet og vet hva praksis er? Det lokalet NAV-kontoret (kontaktpersonen til arbeidstaker) sier at saken er "godkjent fra deres side"(?), og at den er sendt til NAV arbeid og ytelser. Disse på sin side sendte bare en ny purring til arbeidsgiver. Er det noen med innsikt i prosessen? Er det arbeid og ytelse som tar den endelige avgjørelsen? Dette er en fortvilt situasjon for arbeidstaker, som har vært sykemeldt uten inntekt i tre måneder. Anonymkode: 01837...6a5 1
Carrot Skrevet 18. oktober 2019 #2 Skrevet 18. oktober 2019 be om dialogmøte med NAV, Lege og Arbeidsgiver. 12
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #3 Skrevet 18. oktober 2019 1 time siden, Carrot skrev: be om dialogmøte med NAV, Lege og Arbeidsgiver. Takk for innspill. Har du erfaring med eller kjennskap til liknende saker? Anonymkode: 01837...6a5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #4 Skrevet 18. oktober 2019 Nav kan utbetale sykepenger som de igjen kan kreve fra arbeidsgiver senere. At NAv ikke gjør det sier vel at de er enige med arbeidsgiver eller vil betale ut penger som kan være feil. Anonymkode: 6fdbb...186 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #5 Skrevet 18. oktober 2019 Du må ringe å snakke med «arbeid og ytelser»-avdelingen. Arbeidsgiver skal ikke kunne trenere på den måten så lenge han vil. Anonymkode: 141f4...4e4 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #6 Skrevet 18. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du må ringe å snakke med «arbeid og ytelser»-avdelingen. Arbeidsgiver skal ikke kunne trenere på den måten så lenge han vil. Anonymkode: 141f4...4e4 Takk! Jeg har inntrykk av at man ikke får snakke direkte med denne avdelingen, arbeidstaker får kun snakke generelt med sentralbordet til NAV, eller bli oppringt av saksbehandler her i byen. Vet du om det finnes noen satt grense for hvor lenge en arbeidsgiver kan trenere før de behandler saken med de opplysningene de har? Anonymkode: 01837...6a5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #7 Skrevet 18. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgiver har bestridet en sykemelding, dette haket han av for i sykemeldingen. Når man bestrider skal man sende et brev til NAV der en redegjør for denne, men dette har arbeidsgiver unngått å gjøre i tre måneder til tross for flere purringer fra NAV. Resultatet er at den ansatte ikke får utbetalt sykepenger, fordi saken ikke kan ferdigbehandles. Det er hentet inn journal og helseopplysninger fra sykemeldende lege, men så lenge arbeidsgiver trenerer å sende inn bestridelsen så skjer det ingenting i saken, annet enn at det sendes purringer til arbeidsgiver. Er dette vanlig praksis? Kan ikke en avgjørelse bli tatt før dette brevet er mottatt av NAV, og hvor lenge har arbeidsgiver anledning til å trenere prosessen på denne måten? Kanskje noen her arbeider i NAV-systemet og vet hva praksis er? Det lokalet NAV-kontoret (kontaktpersonen til arbeidstaker) sier at saken er "godkjent fra deres side"(?), og at den er sendt til NAV arbeid og ytelser. Disse på sin side sendte bare en ny purring til arbeidsgiver. Er det noen med innsikt i prosessen? Er det arbeid og ytelse som tar den endelige avgjørelsen? Dette er en fortvilt situasjon for arbeidstaker, som har vært sykemeldt uten inntekt i tre måneder. Anonymkode: 01837...6a5 Hvorfor er du ikke fagorganisert? Alternativet ditt er å oppsøke, og å betale, for egen advokat, for å få juridisk hjelp. Anonymkode: aed3e...36b 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #8 Skrevet 18. oktober 2019 Ring nav og si det er fullstendig krise og trygle om å bli satt over til arbeid og ytelser. Så lenge du er hyggelig og veldig lei seg setter de over, har blitt satt over aøee de gangene jeg har ringt inn og grått. Det er arbeid og ytelser som betaler ut pengene. Anonymkode: 92427...c35 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #9 Skrevet 19. oktober 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ring nav og si det er fullstendig krise og trygle om å bli satt over til arbeid og ytelser. Så lenge du er hyggelig og veldig lei seg setter de over, har blitt satt over aøee de gangene jeg har ringt inn og grått. Det er arbeid og ytelser som betaler ut pengene. Anonymkode: 92427...c35 Så noterer Nav i saken din at du fremsyår deprimert og i psykisk ubalanse el. Senere kan dette få lvorlige konsekvenser for deg. Noen ganger kan råd her inne være totalt bak mål. Anonymkode: aed3e...36b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #10 Skrevet 19. oktober 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Så noterer Nav i saken din at du fremsyår deprimert og i psykisk ubalanse el. Senere kan dette få lvorlige konsekvenser for deg. Noen ganger kan råd her inne være totalt bak mål. Anonymkode: aed3e...36b Altså, de som jobber på kontaktsenteret i nav skal ikke vurdere psykisk tilstand, de skal hjelpe deg med regelverk. Det er ikke helsepersonell som sitter på den telefonen. Hjelpes Anonymkode: 92427...c35 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #11 Skrevet 19. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså, de som jobber på kontaktsenteret i nav skal ikke vurdere psykisk tilstand, de skal hjelpe deg med regelverk. Det er ikke helsepersonell som sitter på den telefonen. Hjelpes Anonymkode: 92427...c35 Du vet tydeligvis ikke hvordan ting fungerer, eller du gjør deg dum. Nav noterer det mrste av både det som blir sagt og hvordan klienten fremstår. Det er de lovpålagt å gjøre. Navdokumenter og mye annet vil man bli pålagt å legge frem dersom man kommer for eksempel i en situasjon der man trenger en utbetaling i en forsikringssak eller annen sak. Da kan en slik opptreden som den siterte over skal hele saken, særlig om man ellers er en oppegående person. Det er heller ikke særlig voksent å grine seg til det man ønsker, fremfor å argumentere for sin sak. Men, men, mange er både umodne og uvitende i sine svar på nett. Anonymkode: aed3e...36b
Carrot Skrevet 20. oktober 2019 #12 Skrevet 20. oktober 2019 På 18.10.2019 den 12.21, AnonymBruker skrev: Takk for innspill. Har du erfaring med eller kjennskap til liknende saker? Anonymkode: 01837...6a5 Ikke med at arbeidsgiver bestrider sykemelding men har erfart at dialogmøte kan være en måte for den ansatte i å nå frem overfor arbeidsgiver i fht tilrettelegging for eksempel, arbeidsgiver har stort ansvar for å holde den ansatte i arbeid, uten å kjenne din sak vet jeg at vi som arbeidsgiver ofte ikke helt innser hvor lite som skal til for at den ansatte skal få et bedre arbeidsmiljø og der kan lege og NAV bidra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå