Gå til innhold

Bråk fra leieboere

Anbefalte innlegg

Skrevet

leier ut sokkeletasjen til folk som virker veldig hyggelige. Hører egentlig ikke noe fra dem hele dagen. Men like før kl 23 begynner bråket.. de har sykt høy bass på tvn (hører nesten alt som blir sagt på tvn), de smeller i dører flere ganger, lufter hunden i Hagen kl 1 på natta og roper/snakker til den, kjører vaskemaskinen kl 2 om natta osv.. 

Vi har en avtale på at vi skal vise hensyn etter kl 23, og de nevner alltid når vi snakkes at de alltid sjekker klokka osv før de gjør noe som kan bråke. Samtidig vil jeg ikke kjefte angående dette fordi de bor jo der.. men mener jo at unødvendig bråk etter kl 23 ikke er ok.. sånn som her om dagen da de holdt på med hammer ved midnatt.. 

selv er vi påpasselige med å ikke støvsuge, vaske klær, høy TV osv etter 23, så er litt kjipt når de ikke viser hensyn. Har flere ganger våknet av smelling i dører. 

Er etasjeskille i betong så er ikke så veldig lytt heller føler jeg. 

Hva gjør man med sånt? Vil ikke bli uvenner med de heller. Eller er det ok å holde på sånn etter 23? 

Anonymkode: 194f2...0cd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke ok å holde på sånn. Du får banke på døra hos dem og snakke med dem når det står på og be dem roe seg. Det blir jo som i et borettslag hvor det skal være stille mellom 23 og 07, det er lov å banke på døra til naboen hvis de bråker i det tidsrommet, det går an å be dem roe ned på en hyggelig måte. 

Anonymkode: 22617...79a

• Liker 1
Skrevet

Ta en rolig samtale med dem på dagtid, det er bedre enn å stikke innom dem midt på natten når du er irritert.

Skrevet

Det er ikke ok, men de tenker sikkert ikke over det. 

Bare si ifra på en hyggelig måte at du ville sette pris på om det var noenlunde stille etter kl 23. Poengter at vaskemaskiner og hamring må gjøres før det. 

Akkurat det med å slippe ut hunden synes jeg ikke du skal henge deg opp i. Bedre at den får lufting enn at det blir bjeffing og uhell inne i løpet av natten. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vet ikke om du bør leie ut, TS. Utleie er en forretningsvirksomhet. Da kan du ikke være redd for å håndheve helt rimelige regler. F.eks. at man tar hensyn etter kl 23. Jeg foreslår at du forsøker en - 1 - samtale med dem på dagtid der du forteller dem at smelling med dører og lufting av bikkje, høy lyd på tv osv, etter kl 23 ikke er å vise hensyn.

Skrevet

Jeg tror nok de kanskje ikke vet hvordan TV lyden og diverse annet påvirker dere, altså kan du si dette til dem, jeg er sikker på at de da vil tilpasse seg litt og bråke mindre.

---

Tilfeldigvis er lyd en av mine interesseområder, jeg kan derfor mye om akustikk og lydbølger. Har selv et par høyttalere som jeg vet at ved visse frekvenser kan lage vell så mye lyd hos naboer som i stuen dem står, bassfrekvenser f.eks. På noen frekvenser, og mine høyttalere når disse, så er det en 18 meter lang lydbølge, og den treffer ett eller annet sted og der blir det mye bass. Altså, bassen trenger ikke plage dem i naboleiligheten men gjerne naboen til naboen sin leilighet, dersom man har høyttalere som mine i et borettslag (jeg bor ikke i det nå, men det har jeg gjort tidligere)... Kan høres rart ut, at musikk ikke plager nærmeste nabo, men naboen hans igjen - men slik kan frekvenser spre seg.

Samme er det med dører, at slamring med dør kan høres vell så godt om enn ikke verre, i ett annet rom enn gangen hvor døren slamres igjen. Altså trenger ikke folk smekke den hardt igjen, men det kan høres vilt ut for dem i en annen etasje. Her har jo konstruksjon av huset noe å si...

Men poenget mitt er, at det ikke alltid er slik at dem som lager lydene vet om hvor høyt disse oppfattes andre steder. Vifter er noe som typisk kan skape frekvenser som plager naboer, men i rommet der viften er så kan ingen se for seg at viften er problemet til støyen, fordi viften ikke bråker all verden - men lydbølgene sprer seg jo, og samtlige frekvenser treffer sterkere ett sted enn et annet.

Så bare gjøre dem bemerksom på problemet, for som sagt det trenger dem ikke være og kanskje bråker de ikke så mye som du oppfatter det som - altså at de ikke er så ivrig med volumkontrollen fra TV osv. Tenker at huset dere bor i også ikke konstruert som best med tanke på støy, jeg kjenner en som har vakum i gulvet (altså ingen luft lyden kan spre seg i) og der kan man hoppe på hølene uten at noen hører noe som helst i etasjen under, oppver så er det like godt da det kan spilles voldsomt høyt eller skrikes uten at det høres opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...