Gå til innhold

Jeg registrerer færre leiligheter med peis...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det slik at det ikke selges flere leiligheter med peis? Det er ganske dårlig synes jeg!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi peis ofte tar stor plass, og varmer relativt dårlig.

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Varmer dårlig? 

Anonymkode: 9d7f6...7bf

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Varmer dårlig? 

Anonymkode: 9d7f6...7bf

En tradisjonell åpen peis varmer ofte betraktelig dårligere enn en vedovn, samt har et høyere forbruk av ved.

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

men det er koselig!!!

Skrevet
12 minutter siden, snoren skrev:

men det er koselig!!!

Sålenge det er pipe i leiligheten, så lar det seg løse å få bygget en peis.

Skrevet

Det er mulig at mange nyere bygg benytter sentralvarme og slikt istedenfor peis. Det er noen utfordringer med peis og delte skorsteiner fordi nyere bygg er så tette og har "balansert ventilasjon". Så la oss si at du stenger alle dører og vinduer, og starter ventilatoren på kjøkkenet, kan du risikere å trekke inn masse skorsteinrøyk fra naboen som fyrer under (eller fra din egen ovn) fordi det ikke er noe annet sted luften kan komme inn i leiligheten.

Du får skaffe deg "peis på DVD" :P

Anonymkode: 441c1...449

• Liker 2
Skrevet

Skal bli gøy for dei med moderne husene når været inntreffer om vinteren, orkan og uten strøm i flere dager 😆😆 

Anonymkode: 20e2d...c78

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal bli gøy for dei med moderne husene når været inntreffer om vinteren, orkan og uten strøm i flere dager 😆😆 

Anonymkode: 20e2d...c78

Da kommer vi på besøk til deg. For du har jo åpenbart vedfyring, ettersom du godter deg.

Anonymkode: 3b148...18c

• Liker 3
Skrevet

Peis og badekar er de to mest upraktiske ting å ha i hus ; peis fyrer for kråka, ha en vanlig vedovn som varmer skikkelig. Badekar er plasskrevende, man bader i egen lort og det er et H.... og holde reint. 

MIN mening :)

Anonymkode: bccdc...ca1

• Liker 2
Skrevet

Åpen peis har i prinsippet vært forbudt å nybygge i boliger i mange år nå. Det finnes noen få peisovner som kan fyres med åpen dør, men gammeldags knitring og flammer uten glass foran blir etterhvert noe du bare vil finne i gamle hus. Synd for oss som synes noe mangler ved "tv-peisene".

• Liker 1
Skrevet

Mange leiligheter er i blokk. Lavblokk og høyblokker. Det er vel sjeldent at slike leiligheter har pipe...? Uansett om de ble bygget på 60 tallet eller nyere dato... Er leiligheten i type 4 eller 2 mannsbolig, kjellerleilighet, rekkehus o.l så er det vel oftere med pipe. Det er min oppfatning. Da kan en jo ha vedovn eller peis. 

Anonymkode: 7f52e...4c9

Skrevet
14 timer siden, snoren skrev:

Hvorfor er det slik at det ikke selges flere leiligheter med peis? Det er ganske dårlig synes jeg!

Du trenger ikke peis i en moderne leilighet. Peis er kostbar å bygge og har alltid vært kostnadsdrivende. 

I tillegg åpne peiser blir forbudt fra 2021, altså må alle peiser som ikke er lukket og eller rentbrennende fjernes på sikt. 

Anonymkode: 8f78a...c63

• Liker 1
Skrevet

Peis er nesten like helsefarlig som å røyke. Sikkert koselig, men fyller leiligheten med helsefarlige avgasser.

Skrevet
8 hours ago, prt90 said:

Peis er nesten like helsefarlig som å røyke. Sikkert koselig, men fyller leiligheten med helsefarlige avgasser.

De færreste tar seg vel et peisdrag 20 ganger om dagen alle dager i året. 

Men uansett, det koster penger og tar plass. Derfor ser man mindre av det i nye leilighetsbygg der prisene er høye allerede og plassen ikke akkuret er blitt større.

Skrevet
På 18.10.2019 den 2.16, snoren skrev:

men det er koselig!!!

Så du vil at folk skal leve med kjøkken fra 60-tallet for å ta vare på miljøet, men vil samtidig tilbake til leiligheter med åpen peis fordi det er koselig? Dette var ikke en spesielt konsekvent miljøtankegang, altså. 

Anonymkode: e452a...827

Skrevet

Jeg fikk en brosjyre fra Tenderflame med i månedens utgave av Bonytt. Det er et selskap som lager peis som ikke trenger pipe, som brenner på et miljøvennlig stoff og som gir så og si null forurensning. Jeg har aldri sett noe sånt før og fikk veldig lyst på en sånn peis! https://www.tenderflame.no/

Stort pluss er at de ikke koster skjorta. Mye, mye billigere enn å måtte installere enn vedovn, og for ikke å snakke om hvor mye man sparer på å ikke kjøpe ved.

Gjest rabrabara
Skrevet

Jeg elsker å ha vedovn! Det varmer godt, og merkes på strømregninga, så jeg syntes det var leit at min forrige leilighet manglet det. 

Gjest rabrabara
Skrevet
5 minutter siden, Leviora skrev:

Jeg fikk en brosjyre fra Tenderflame med i månedens utgave av Bonytt. Det er et selskap som lager peis som ikke trenger pipe, som brenner på et miljøvennlig stoff og som gir så og si null forurensning. Jeg har aldri sett noe sånt før og fikk veldig lyst på en sånn peis! https://www.tenderflame.no/

Stort pluss er at de ikke koster skjorta. Mye, mye billigere enn å måtte installere enn vedovn, og for ikke å snakke om hvor mye man sparer på å ikke kjøpe ved.

Jeg husker, den gang da, at det ble sagt at ved avgir like mye CO2 når det råtner som når det brennes, men de har kanskje gått bort fra det? 

Skrevet
1 minutt siden, rabrabara skrev:

Jeg husker, den gang da, at det ble sagt at ved avgir like mye CO2 når det råtner som når det brennes, men de har kanskje gått bort fra det? 

Forstår ikke helt hva du mener :klo: At hva råtner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...