Gå til innhold

Hva er forklaring på lønnsforskjellen mellom kvinner og menn i politiet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste om at mange ferdigutdannede i politiet sliter med å få jobb, så jeg ble nysgjerrig på hva politibetjenter tjener i året. Jeg lurte egentlig ikke på lønnsforskjeller, men jeg reagerte egentlig med en gang på det når jeg så tallene. Tallene fra høsten 2018 viste at kvinner i politiet tjente ca. 544.440 i året og menn tjente ca. 599.280. Hvordan kan vi forklare disse tallene? Jeg skjønner ikke hvorfor det er så stor forskjell i lønn for samme stilling. 

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/politibetjent

Anonymkode: 23374...a14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er heltid forresten. Hvis noen vil påpeke at kvinner jobber mer deltid. Denne forskjellen er for de som har full jobb.

Skrevet

Så på timelønnen og der var det forskjell. 

Kan det være pga tillegg? Kvinner jobber mindre natt, mindre risikotillegg eller hva nå de får tillegg for?

Anonymkode: 8bf8a...f70

• Liker 1
Skrevet

Den mest sannsynlige forklaringen er nok at menn jobber mer. Det er nok for eksempel mer menn på ordensavdelingen, av åpenbare grunner, hvor de også har flere muligheter til å jobbe overtid. Det er forøvrig ulovlig å gi ulik lønn på bakgrunn av kjønn

Skrevet

Fjeud over her har helt rett. Det er flere menn som jobber turnus. 

• Liker 1
Skrevet

Ansiennitet kan også være med å påvirke lønnsnivået. 
Det blir stadig flere kvinner som utdanner seg til politi, mens det tidligere var enda tydeligere overvekt av menn. 
Det gjør at de med høy ansiennitet i større grad er menn, som igjen trekker opp gjennomsnittslønnen for menn. 

Anonymkode: 8a855...4e5

• Liker 3
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste om at mange ferdigutdannede i politiet sliter med å få jobb, så jeg ble nysgjerrig på hva politibetjenter tjener i året. Jeg lurte egentlig ikke på lønnsforskjeller, men jeg reagerte egentlig med en gang på det når jeg så tallene. Tallene fra høsten 2018 viste at kvinner i politiet tjente ca. 544.440 i året og menn tjente ca. 599.280. Hvordan kan vi forklare disse tallene? Jeg skjønner ikke hvorfor det er så stor forskjell i lønn for samme stilling. 

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/politibetjent

De har jo ikke samme stilling. Det er for eksempel tre lønnsnivåer for politibetjent, før man går over til høyere grader.

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen forskjell mellom menn og kvinner i Norge. Det er bare tull!

Anonymkode: f49b1...d11

Skrevet

De tjener det samme, men statistikken blir skjev fordi unge single menn jobber mye ekstravakter og overtid. Kvinner med små barn jobber kun det de må. 

• Liker 1
Skrevet

Du må jo si om overtid og kveldstillegg er tatt med. Dette blir en del av den brutto årslønn.

Anonymkode: d9d3b...dd3

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ikke spesielt godt betalt å være politi, men så har det jo en stor verdi at de kan gå av med pensjon når de fyller 57 år :)

Endret av Hedersbrukeren
Skrevet
2 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Ikke spesielt godt betalt å være politi, men så har det jo en stor verdi at de kan gå av med pensjon når de fyller 57 år :)

Ja, + at mange da tar seg extrajobb som "kosulenter" for bl.a.  sikkerthetsbransjen og forsikringsselskaper. 

Anonymkode: a54c1...732

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...