Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg jobber fulltid, ferdig utdannet et par år tilbake.

Nå føler jeg bare livet er et ensformig stress. Jeg er konstant trøtt på morgenen, sliter virkelig med å komme meg ut av senga og komme meg avgårde, men må dra pga. møter på jobb. Drar på jobb (har ėn time reisevei hver dag) og er der litt over ni. Er på jobb halve dagen, drar hjem i fem-halv seks tiden og kommer da hjem i seks-halv-syv tiden. Også har jeg da et par timer hvor jeg kan gjøre det jeg liker (må jo lage noe mat, kan eventuelt se på Tv, etc.). Så er det påann igjen (dvs. Jeg føler jeg må gå å legge meg før klokka er 11, men det ender som regel med at jeg ligger i 8-10 timer i senga og engster meg for ulike ting (at jeg er dårlig på jobben min, at syke familiemedlemmer skal dø, at jeg selv skal bli syk, etc.) i stedet for å faktisk sove noe).

Skjønner at det er mer eller mindre likt for alle (minus søvnproblemene og angsten, kanskje), men synes bare alt er så ufattelig kjedelig! Klarer ikke skille mandag fra torsdag i hodet mitt fordi alle dager er jo tilnærmet helt like. Jeg har ingen energi etter jobb (jeg har sosial angst og føler at det å interagere med kolleger tapper meg for all energi i løpet av dagen, så det siste jeg vil når jeg kommer hjem er å ta en løpetur eller lignende). I tillegg sliter jeg med disse søvnproblemene, og kan sove veldig lite i løpet av en uke, og som en konsekvens føler jeg at jeg feiler veldig på jobben fordi hjernen min ikke fungerer skikkelig på veldig lite søvn. Nå har fastlegen henvist meg til psykolog pga. søvnproblemene, fordi ingen av medisiner hun har skrevet ut for å bedre søvnen har hatt noen særlig effekt... Fastlegen min er veldig åpen for å sykemelde meg, men jeg er bekymret for hva jeg liksom skulle ha funnet på eller gjort hvis jeg ble sykemeldt. Ser bare for meg at søvnproblemene hadde blitt verre hvis jeg ikke skulle vært på på jobb og fått det mentale slitet ved å interagere med kolleger til å (i hvert fall en gang i blandt) sove på.

Vet ikke hva jeg burde gjøre lenger, er bare sliten og ulykkelig på et daglig basis og i påvente av noe psykologisk hjelp :(

Anonymkode: 1acec...180

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv meditasjon. Anbefaler appen headspace. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, The Bubble Boy skrev:

Prøv meditasjon. Anbefaler appen headspace. 

En app? For å meditere? Ærlig talt, skal man meditere må man nesten skru av alt av telefoner vel? 😮

Anonymkode: b3a00...bd2

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En app? For å meditere? Ærlig talt, skal man meditere må man nesten skru av alt av telefoner vel? 😮

Nei, det er en app som lærer deg å meditere. Gir også noe tips og triks i enkelte leksjoner, som lærer deg å håndtere angst, stress, søvnproblemer, osv. Veldig bra.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, The Bubble Boy skrev:

Nei, det er en app som lærer deg å meditere. Gir også noe tips og triks i enkelte leksjoner, som lærer deg å håndtere angst, stress, søvnproblemer, osv. Veldig bra.

Hm, interessant. Kanskje skal sjekke den ut. Takk

Skrevet

Sjekk vitaminnivå for å sjekke om du er lav på jern/vitamin d/folat. 

Gjør transportetappen til og fra jobb mer lystbetont. Vet ikke om du kjører selv eller tar tog/buss. Hør på lydbok, podcast, drikk kaffe, les avis/bok, strikking, alt etter interesse/hvordan du reiser. 

Vær nøye med kostholdet så du holder jevnt blodsukker/energinivå, og at du får i deg de næringsstoffene du trenger.

Hvis du planlegger handling, kan du ha grei og næringsrik mat tilgjengelig og slippe å dra innom butikken hver dag. Plei deg selv med langt bad, ansikts aske, godt lesestoff, se en film du har gledet seg til, ta en lang telefonsamtale med familie/venn som bor et annet sted. 

Fint du er henvist til psykolog, imens får du bare jobbe så god du kan selv med å få det bedre ♥️

• Liker 2
Skrevet

Prøv å finn en jobb nærmere der du bor. Og se etter jobber hvor du ikke må være like mye sosial. Gå ned i 80% stilling om du klarer deg på det. Fysisk aktivitet er viktig for helsa, så kom deg ut en halvtime hver dag.

Har du mulighet til å gå ut i dagslys i lunsjen? Få litt stilletid? Bytte arbeidsoppgaver til noe du føler deg bedre på?

Sett av litt tid hver dag til å gjøre noe du liker. Ikke bli sittende passiv foran TVen.

Anonymkode: 36e94...f29

• Liker 2
Skrevet

Mente du 1 time reisevei hver vei eller til sammen? 

Hvis det er én time hver vei ville jeg prøvd å flytte nærmere jobben. Jeg har selv pendlet 1,5 time hver vei, og man blir helt utslitt av pendlingen i lengden. 

Anonymkode: 860e9...c67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...