AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #21 Skrevet 17. oktober 2019 De tar synstest ved 4 år fordi tidligere har testen liten effekt. De tester ikke på bokstaver (få kan dem) men fasonger, som hus, trekant, firkant, runding. Barnehager pleier å være obs på syn og sier ifra hvis barnet faller mye eller går seg på ting. Kan tyde på at de ikke ser så godt hvor setter beina, om noe er i veien. Dybdesyn og samsyn. Det kan foreldre selv være obs på + skjeling. Hvis man ser noe, ber man om ekstra synskontroll på helsestasjonen. Du har til barnet er 7 år før synet begynner å sette seg. Altså nesten 3 år til å korrigere med lapp og briller. Anonymkode: cb585...071 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #22 Skrevet 18. oktober 2019 16 hours ago, AnonymBruker said: Det er faktisk ikke enkelt å oppdage, fordi det her er snakk om alvorlig synsfeil på kun det ene øyer. Barnet ikke vet bedre og ikke klager men tilpasser seg. Dette gjaldt meg som barn, jeg sa det tilfeldigvis til min mor at jeg likte best å se med det ene øyet (gjennom et kikkehull) og først da bare hun uråd. Jeg var fem (hadde ikke fire års kontroll tydeligvis),. For sent for lapp for meg da, trodde øyelegen (men nå i voksen alder har jeg fått vite st det ikle var for sent..) Anonymkode: 70033...28f Jeg vet det er ikke er enkelt å se. Men de fleste ser tegn når de ser tilbake. Jeg er veldig bevisst det da jeg selv brukte briller fra jeg var 5. Anonymkode: a846b...614
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #23 Skrevet 18. oktober 2019 17 hours ago, mammahjarte said: Eg meinte før 4 år. Burde ha skrevet det, beklager. Det gjør de jo. Allerede på 6 uker tar de første sjekk av syn/samspill. Anonymkode: a846b...614 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #24 Skrevet 18. oktober 2019 Barnet er jo 4 år når barnet er 4år+4mnd. dere starter med behandling med lapp, så da skjønner jeg at problemet her er skjeling. Hvis dere har lagt merke til skjelingen tidligere, så burde dere selv tatt initiativ og oppsøkt lege for å få henvisning til øyelege. Om det var andre ting som bekymret dere, så ville det vært naturlig å ringe helsestasjon og be om tidligere time. Det er ei heller for sent å begynne med lapp som 4åring Anonymkode: 4a74f...384
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #25 Skrevet 18. oktober 2019 Helsestasjon tar ikke synstest. Det er det optikere og øyeleger som gjør. Helsestasjon tar en kartlegging som kan indikere om barnet har synsfeil. Anonymkode: 52865...439 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #26 Skrevet 18. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: dere starter med behandling med lapp, så da skjønner jeg at problemet her er skjeling. Hvis dere har lagt merke til skjelingen tidligere, så burde dere selv tatt initiativ og oppsøkt lege for å få henvisning til øyelege. Om det var andre ting som bekymret dere, så ville det vært naturlig å ringe helsestasjon og be om tidligere time. Det er ei heller for sent å begynne med lapp som 4åring Anonymkode: 4a74f...384 Barnet sjeler overhode ikke, hadde i følge øyelege perfekt stilling på øynene. Hadde han sjelet hadde vi uten tvil oppsøkt hjelp. Han er ekstremt langsynt på det ene øyet, mens det andre øyet ser godt. Han har kompensert med det friske øyet. Ikke noe har gjort at vi har mistenkt dårlig syn. Han er rask og aktiv, og har god fin- og grovmotorikk. Har alltid virket fornøyd og tilfreds. Øyelegen sa at et barn kan være blind på det ene øyet, uten at foreldrene merker det. Så lenge det andre øyet er bra, er det utrolig hvor godt man kan kompensere. Lett å dømme å si at foreldrene burde ha oppdaget det, men det har ikke vært noen ting som indikerer dårlig syn. Så det er bra det er kontroller så det blir fanget opp før problemet forverrer seg. Anonymkode: 1dd4a...733 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #27 Skrevet 18. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet sjeler overhode ikke, hadde i følge øyelege perfekt stilling på øynene. Hadde han sjelet hadde vi uten tvil oppsøkt hjelp. Han er ekstremt langsynt på det ene øyet, mens det andre øyet ser godt. Han har kompensert med det friske øyet. Ikke noe har gjort at vi har mistenkt dårlig syn. Han er rask og aktiv, og har god fin- og grovmotorikk. Har alltid virket fornøyd og tilfreds. Øyelegen sa at et barn kan være blind på det ene øyet, uten at foreldrene merker det. Så lenge det andre øyet er bra, er det utrolig hvor godt man kan kompensere. Lett å dømme å si at foreldrene burde ha oppdaget det, men det har ikke vært noen ting som indikerer dårlig syn. Så det er bra det er kontroller så det blir fanget opp før problemet forverrer seg. Anonymkode: 1dd4a...733 Min har også nettopp fått påvist dårlig syn på ene øyet og må begynne med briller med en gang. Jeg ante ingenting i forkant. Så den som skrev kommentaren om at det heller var merkelig at ikke dere hadde oppdaget det, vet ikke hva den snakker om! Anonymkode: 1bae7...c2f 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #28 Skrevet 18. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min har også nettopp fått påvist dårlig syn på ene øyet og må begynne med briller med en gang. Jeg ante ingenting i forkant. Så den som skrev kommentaren om at det heller var merkelig at ikke dere hadde oppdaget det, vet ikke hva den snakker om! Anonymkode: 1bae7...c2f Takk ❤ Ja føles litt urettferdig å få en slik kommentar, når vi på ingen vis kunne merket det. Vil jo bare det aller beste for han. Håper det går fint med tilvenning av briller for barnet ditt 😊 Anonymkode: 1dd4a...733
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #29 Skrevet 18. oktober 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk ❤ Ja føles litt urettferdig å få en slik kommentar, når vi på ingen vis kunne merket det. Vil jo bare det aller beste for han. Håper det går fint med tilvenning av briller for barnet ditt 😊 Anonymkode: 1dd4a...733 Helt utrolig at den kommentaren har fått så mange likes, folk har det med å snakke om ting de egentlig ikke vet noe om! Anonymkode: 1bae7...c2f 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #30 Skrevet 18. oktober 2019 På 17.10.2019 den 20.38, AnonymBruker skrev: Synes det er mer rart at dere som er foreldrene ikke har sett problemet for lenge siden. Anonymkode: da90e...2fe Har ikke vært et synlig problem, fordi han ser godt på det ene øyet og har kompensert med det. Han skjeler ikke. Han er en glad og fornøyd gutt, er aktiv og har god finmotorikk og grovmotorikk. Så hvordan menner du vi skulle oppdage det? Skjønner at det er vanskelig for deg å sette deg inn i da du ikke har vært borti det sammen, men da kunne du like gjerne latt være å svare Anonymkode: 1dd4a...733 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #31 Skrevet 19. oktober 2019 På 17.10.2019 den 20.43, mammahjarte skrev: Korleis kan eg skjekka om ungen min faktisk ser bra? Eg er 99% sikker på at hen ser bra fordi baby strekker seg etter leker, krabber over alt, drar i lappar og detaljer. Kan henta ting på andre sida av rommet o.s.v. Korleis kan man oppdaga det før 4 år eigentlig? Med mindre det er veldig openbart. Helsestasjonen driver ikkje med systematisk kartlegging av synet. Her ble det ikke oppdaget før barnet var begynt i første klasse. Hjemme har vi aldri mistenkt at barnet trenger briller, men det var ganske høy styrke pluss indre skjeling. Tror ikke man mistenker så mye ved langsynthet, det måtte måles hos øyelege ved å bedøve øynene. Anonymkode: 9b606...549
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #32 Skrevet 19. oktober 2019 På 17.10.2019 den 21.42, AnonymBruker skrev: Du kan se etter om barnet skjeler - det er et av de tydeligste tegnene. Du kan også se an om barnet sitter svært nært bøker/skjerm. Men dette kommer litt senere enn babystadiet. Her var det barnehagen som sa fra at vi burde sjekke synet på 2-åringen pga. skjeling. Det viste seg at hun var svært langsynt. Anonymkode: eda79...606 Nei, det er ikke alle som har synlig skjeling. Er de langsynt sitter de heller ikke med bøker nært, de har de faktisk i helt normal avstand. Min fikk dekt briller pga indre skjeling og høy plussstyrke, men der var umulig for oss foreldre å se. Det eneste tegnet var at barnet var dårlig til å lese, men jeg tenkte det var mangel på interesse da storebror var helt lik, og synet hans er helt fint. Barnehagen og helsestasjonen har aldri mistenkt dårlig syn før det var skolestartkontroll. Legen sa det er fordi barnet overkompenserer og derfor ser fint, men blir sliten av det. Barnet hadde også indre skjeling som ikke er synlig for oss. Anonymkode: 9b606...549 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #33 Skrevet 19. oktober 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet det er ikke er enkelt å se. Men de fleste ser tegn når de ser tilbake. Jeg er veldig bevisst det da jeg selv brukte briller fra jeg var 5. Anonymkode: a846b...614 Min fikk briller først i første klasse. Høy plussstyrke og indre skjeling. Verken vi eller bhg har tenkt at barnet trenger briller. Det var først på skoelstartkontollen de sa det kunne være lurt å sjekke hos en optiker. Hos optiker sa de at de trodde barnet var litt langsynt, men det var lurt å sjekke hos øyelege. Øyelege sa han trodde barnet var litt langsynt. Da øynene ble undersøkt ved å bedøve pupillen var barnet svært langsynt. Hadde også indre skjeling, noe ingen har nevnt før legen sa det. Vi har aldri sett antydning til skjeling eller dårlig syn. Legen sa det var helt normalt da langsybte barn overkompenserer og derfor ser godt, men de blir slitne av det. Anonymkode: 9b606...549 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #34 Skrevet 19. oktober 2019 Syntes dere egentlig er «heldige» fordi det ble oppdaget såpass tidlig. Her ble det ikke oppdaget og hun startet med briller til jul i 1.klasse! Vi oppdaget det «tilfeldig» da hun tok synstest, mest fordi storesøster tok. Går hyppig til spesialist på sykehuset nå. Må gå m lapp 4 timer hver dag, men er mulig for sent el i siste liten. Har klaget til helsestasjonen, det har sykehuslegen også. Jobb m lapp og vær glad det ble oppdaget mens der er mulig å rettes litt på. Anonymkode: 24e41...eaf
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #35 Skrevet 19. oktober 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syntes dere egentlig er «heldige» fordi det ble oppdaget såpass tidlig. Her ble det ikke oppdaget og hun startet med briller til jul i 1.klasse! Vi oppdaget det «tilfeldig» da hun tok synstest, mest fordi storesøster tok. Går hyppig til spesialist på sykehuset nå. Må gå m lapp 4 timer hver dag, men er mulig for sent el i siste liten. Har klaget til helsestasjonen, det har sykehuslegen også. Jobb m lapp og vær glad det ble oppdaget mens der er mulig å rettes litt på. Anonymkode: 24e41...eaf Vi er veldig glade for at det er oppdaget nå, aldri påstått noe annet. Leser alle steder at det er viktig å komme i gang med briller og lapp så snart som mulig. Jo tidligere det blir oppdaget jo bedre resultat kan man få. Har derfor så mange tanker, "hva om det hadde blitt oppdaget enda tidligere, f.eks. for et år siden? Kunne dette vært med på å gi ham bedre syn i fremtiden? Skulle det vært kontroller tidligere? " Vi har ikke hatt noen grunn til å mistenke dårlig syn på ett øye, ellers hadde vi oppsøkt hjelp tidligere. Synd å høre at det ble oppdaget så sent hos barnet ditt, forstår godt at dere har sendt klage. Håper det er tidsnok at barnet likevel får utbytte av lappen Anonymkode: 1dd4a...733
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå