Gå til innhold

4- årskontroll da barnet var 4 år og mer enn 4 mnd. Vanlig? Ble avdekket svært stor synsfeil.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å få kontroll så lenge etter barnet fyller 4 år? 

Ble avdekket et stort synsavvik, og barnet må få briller med en gang og starte med lappetrening så snart som mulig. Kan ikke for å tenke at dersom kontrollen hadde vært tidligere,hadde barnet kommet raskere i gang med behandling 😏

Anonymkode: 1dd4a...733

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er helt vanlig. Det gjør nok ikke stor forskjell med de få månedene heller. 

• Liker 9
Skrevet

Så lenge? Det er da bare 4 måneder?

Men ja, det er helt vanlig å ha 4-årskontrollen 4-5 måneder etter 4-årsdagen. Fikk en begrunnelse for dette en gang, men husker dessverre ikke hva denne var.

Anonymkode: 5e5b6...333

• Liker 2
Skrevet

Helt vanlig og det er ikke for seint med lapp, lapp kan ordne mye på kort tid så lenge dere er flittige med lappen. :) 

• Liker 2
Skrevet

Synes det er mer rart at dere som er foreldrene ikke har sett problemet for lenge siden.

Anonymkode: da90e...2fe

• Liker 33
Skrevet

Det er faktisk ganske tidlig. Mange steder har dem kontrollen når de nærmer  seg 5. Har dere ikke sett noen tegn til det tidligere?

Anonymkode: a846b...614

Skrevet

Det er vanlig, ja. Jeg opplever at det er stor forskjell på synstest når de er akkurat fylt 4 år, og heller er 4 år og 3-5 mnd. Det handler om modenhet, og det blir bedre og sikrere resultat. Det hender at man avslører stort avvik, men min erfaring er at dette er svært sjelden. Ser heller ikke den store forskjellen på behandling med disse få mnd. Men det er selvfølgelig viktig å ta kontakt med helsestasjonen hvis man merker at barnet snubler mye, sitter nærme TV osv. 

Anonymkode: 208e1...f18

• Liker 3
Skrevet

Korleis kan eg skjekka om ungen min faktisk ser bra? Eg er 99% sikker på at hen ser bra fordi baby strekker seg etter leker, krabber over alt, drar i lappar og detaljer. Kan henta ting på andre sida av rommet o.s.v.

Korleis kan man oppdaga det før 4 år eigentlig? Med mindre det er veldig openbart. Helsestasjonen driver ikkje med systematisk kartlegging av synet.

Skrevet

En fireåring på fireårskontroll? Er media varslet?

Anonymkode: 87361...6a5

• Liker 19
Skrevet
6 minutter siden, mammahjarte skrev:

Korleis kan eg skjekka om ungen min faktisk ser bra? Eg er 99% sikker på at hen ser bra fordi baby strekker seg etter leker, krabber over alt, drar i lappar og detaljer. Kan henta ting på andre sida av rommet o.s.v.

Korleis kan man oppdaga det før 4 år eigentlig? Med mindre det er veldig openbart. Helsestasjonen driver ikkje med systematisk kartlegging av synet.

Jo, helsestasjonen driver systematisk kartlegging av synet, alle barn får synstest på fireårskontrollen (som skjer i løpet av det året de er fire, ikke nødvendigvis rundt fødselsdagen). For å kunne gjøre en god snskontroll må barnet kunne kommunisere verbalt. Så lenge du ikke opplever noe unormalt, som f.eks. unormalt dårlig koordinasjon, mysing, eller at barnet setter seg veldig tett til skjerm,  kan du ta det med ro, og regne med at dersom det er et problem blir det oppdaget når det er tid for kontroll.

Anonymkode: 1ab20...736

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jo, helsestasjonen driver systematisk kartlegging av synet, alle barn får synstest på fireårskontrollen (som skjer i løpet av det året de er fire, ikke nødvendigvis rundt fødselsdagen). For å kunne gjøre en god snskontroll må barnet kunne kommunisere verbalt. Så lenge du ikke opplever noe unormalt, som f.eks. unormalt dårlig koordinasjon, mysing, eller at barnet setter seg veldig tett til skjerm,  kan du ta det med ro, og regne med at dersom det er et problem blir det oppdaget når det er tid for kontroll.

Anonymkode: 1ab20...736

Eg meinte før 4 år. Burde ha skrevet det, beklager.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er faktisk ganske tidlig. Mange steder har dem kontrollen når de nærmer  seg 5. Har dere ikke sett noen tegn til det tidligere?

Anonymkode: a846b...614

Det er faktisk ikke enkelt å oppdage, fordi det her er snakk om alvorlig synsfeil på kun det ene øyer. Barnet ikke vet bedre og ikke klager men tilpasser seg.

Dette gjaldt meg som barn, jeg sa det tilfeldigvis til min mor at jeg likte best å se med det ene øyet (gjennom et kikkehull) og først da bare hun uråd. Jeg var fem (hadde ikke fire års kontroll tydeligvis),. For sent for lapp for meg da, trodde øyelegen (men nå i voksen alder har jeg fått vite st det ikle var for sent..) 

Anonymkode: 70033...28f

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, mammahjarte skrev:

Eg meinte før 4 år. Burde ha skrevet det, beklager.

Før 4 år er det kombinasjonen av hva foreldrene observerer og hva helsesykepleiere/leger observerer og kartlegger under konsultasjonene! 

Anonymkode: 208e1...f18

• Liker 2
Skrevet

Min var 4 år og 11 måneder, mener jeg å huske. 

Anonymkode: 80021...0a7

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sterkt nedsatt syn, men kan fortsatt se ting rundt meg godt og ramler ikke; tror ikke jeg gjorde det nye som barn heller. De måler vek hvor godt man kan se bokstaver og ikke gjenstander? 

Anonymkode: 27b2f...448

• Liker 2
Skrevet

Da ser jeg at det er vanlig med kontroll en stund etter fylte fire år. Takk til dere som har svart (ikke til de som gjør narr og er sarkastiske, jeg er faktisk bare litt lei meg på barnets vegne for at han har en stor synsfeil som kan påvirke han i fremtiden). 

Vi har ikke merket noe til synsfeilen nei, for det ene øyet er bra og har kompensert noe ekstremt for det dårlige øyet. Har snakket med barnehagen, og de har heller ikke merket noe. Barnet vårt er henvist videre til sykehus.

Anonymkode: 1dd4a...733

• Liker 6
Skrevet

Ja det skjønner eg at du synest. Det burde ha blitt fanga opp tidlegare. Derfor eg lurer på om det er veldig vanskelig å fanga opp. Eg veit om fleire tilfeller som ikkje har blitt fanga opp før rundt 4 år faktisk, men ikkje etter år 2000.

Skrevet
57 minutter siden, mammahjarte skrev:

Du kan se etter om barnet skjeler - det er et av de tydeligste tegnene. Du kan også se an om barnet sitter svært nært bøker/skjerm. Men dette kommer litt senere enn babystadiet.

Her var det barnehagen som sa fra at vi burde sjekke synet på 2-åringen pga. skjeling. Det viste seg at hun var svært langsynt.

Anonymkode: eda79...606

• Liker 3
Skrevet

Vårt barn er svært langsynt. Det ble først oppdaget når barnet begynte å skjele kraftig, rundt 2 år. I ettertid har vi sett «rød refleks» i kun ett øye på bilder Som har blitt tatt med blitz, det vil si at skjelingen har vært der men ikke synlig med det blotte øyet.

Anonymkode: 4c838...5f2

• Liker 1
Skrevet

Barn kan koble ut det eine auget og ser då det det vil.

Dattera mi har pluss på eine og minus på det andre. Brukte lappe på eine auge for å tvinge ho til å bruke det auget ho hadde kobla vekk. Fungerte fint . Brukte lappe i 2-3 år frå ho var 4,5 år.

Anonymkode: d40bc...a6e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...