Gå til innhold

Bli kvitt ptsd.

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Psykiske lidelser er aldri kroniske!

Anonymkode: 34185...74a

Er du en spesialistpsykolog? For jeg tror mer på en spesialistpsykolog enn mannen i gata for å si det sånn.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og hvis din psykolog hevder at du aldri vil bli frisk og at lidelsen er kronisk, er det første du må gjøre for å bli frisk, kvitte deg med psykologen og finne noen som faktisk er reelt interessert i å hjelpe deg videre!

Nei, det var ikke psykologen min, men en spesialistpsykolog. Jeg gikk ikke i behandling hos denne personen. At en lidelse er kronisk betyr ikke at det ikke går an å bli friskere ;) Men 100% frisk kommer jeg nok aldri til å bli. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Metakognitiv terapi er en ny terapi som ser ut til å fungere bedre enn andre behandlinger mot angst og depresjon. Brukes mye ved Modum bad f.eks. 

C665475D-B153-485D-B9E6-84E544C1328A.png

Anonymkode: 79cab...06a

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykiske lidelser er aldri kroniske!

Bullshit!Jeg har blant annet alvorlig anoreksi og den har blitt kronisk 

https://tidsskriftet.no/2004/09/tema-spiseforstyrrelser/spiseforstyrrelser-i-allmennpraksis

«Noen pasienter vil på tross av behandling eller på grunn av mangelfull behandling få et langvarig forløp med varig funksjonssvikt. Ordet kronifisering blir ofte brukt. Også for disse er det viktig å ha et godt tilbud hos allmennpraktikere. Målet må være å bedre livskvalitet og funksjon heller enn å bli kvitt spiseforstyrrelsessymptomer. Et godt forhold til fastlegen kan være det som gir pasienten tilstrekkelig «næring» til gradvis å gi slipp på deler av sin sykdom»

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/anoreksi/anoreksi-oversikt/?page=5

Omtrent halvparten av dem som behandles for anoreksi, blir friske. 30 prosent blir bedre og 20 prosent opplever et kronisk forløp

Anonymkode: afcdf...b12

Skrevet

Det er nok litt forskjellige oppfatninger av hva "kronisk" innebærer. Kronisk betyr ikke nødvendigvis livsvarig. 

Anonymkode: 217e7...3b8

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok litt forskjellige oppfatninger av hva "kronisk" innebærer. Kronisk betyr ikke nødvendigvis livsvarig. 

Det er noe med det... Enkelte behandlingssteder er mer fornuftige å utelater å kalle en lidelse kronisk fordi det et påvirker personen som får det. Folk kan bli opphengt i at de har noe som aldri går over osv... Det stiller seg jo i veien for den enkeltes mulighet til tilfriskning. Halve jobben i tilfriskning er jo hva den enkelte selv tror :) 

Jeg anbefaler alle som mener de har en psykisk llidelse som kommer til å vare/være en plage livet ut å se seg om i verden og lese andre sine historier om hvordan det er å reise seg igjen, snu fokuset ut i fra deg selv å ha troen på egne evner. 

Endret av Raggy
Skrevet

Kan noen nevne i korte drag hva "grounding teknikker" går ut på i behandling mot ptsd?

Jeg sliter med det samme og lurer på hva dette er og hvem som tilbyr slik type behandling og hvor?

Anonymkode: 18306...dc1

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen nevne i korte drag hva "grounding teknikker" går ut på i behandling mot ptsd?

Jeg sliter med det samme og lurer på hva dette er og hvem som tilbyr slik type behandling og hvor?

Les om hjernen vår, der ligger svaret ditt. Amygdala er overaktiv å plager deg, du må øve inn teknikker for å klare å  leve med slik at systemet ditt roer seg ned/plagene reduseres. Jeg kan ikke forklare alt dette, men du finner garantert mye info på nett. Les om mental trening og hvordan endre emosjonell stil som det kalles :)  Konkrete teknikker, såkalt oppmerksomhetstrening og metakognitiv terapi blir brukt, mulig det finnes noe på nett om dette også, jeg vet ikke..

Skrevet

ok Raggy, det skal jeg sjekke ut. Ingen behandler som tilbyr hjelp i grounding altså..

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ok Raggy, det skal jeg sjekke ut. Ingen behandler som tilbyr hjelp i grounding altså..

Det eneste stedet jeg kjenner til er Modum Bad, les på nettsiden deres :) Hva som finnes ellers i  aner jeg ikke.. men Modum Bad er jo kjent for å være best i landet.

https://www.modum-bad.no/kroppsorientert-psykoterapi/

Endret av Raggy
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Groundingteknikker er vel som oftest  det første man lærer når man oppsøker en hvilken som helst terapeut for hjelp med traumer og/eller dissosiasjon. Problemet er vel gjerne at Groundingteknikker ofte er den eneste hjelpen man får og at mange terapeuter ikke har stort annet enn det å tilby. 

Anonymkode: 419bc...f8d

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine traumer er alltid der, forsvinner ikke, men jeg har lært meg å leve med dem. Jeg unngår situasjoner som trigger meg i den utstrakning det er mulig. (Kommer fra sexuelle overgrep i barndommen.) Jeg kan godt gi bort en klem på en god dag, men kan ikke ta i mot en uventet klem. Da kommer beskyttelsesmuren opp.

• Liker 1
  • 4 år senere...
Skrevet
Medisinsk bruker skrev (På 17.10.2019 den 19.05):

Kronisk PTSD. er ikke helbredelig på min diagnose. Vanskelig å få varige indre skader helbredet. Jeg kan aldri glemme eller fortrenge hva jeg har opplevd.

Men du kan lære å forholde deg anderledes til dem.

Ja, er klar over at det er en flere år gammel tråd, men slike holdninger provoserer meg, har selv PTSD og indre skader, er ufør og nekter å gi opp håp om bedring og få tilbake jobb, sosialt liv og alt annet man mister.

Anonymkode: 9b799...df4

Skrevet
Medisinsk bruker skrev (På 17.10.2019 den 18.38):

Kronisk Posttraumatisk Stressforstyrrelse lar seg aldri helbrede. Må arrestere deg der.

Ja og så kan vi hekker arrestere deg: ts nevner aldri kronisk ptsd. Ptsd kan behandles og man kan bli kvitt plagene og diagnosen. Kronisk ptsd er kronisk, dvs ikke noe man kan regne med å bli frisk fra.

Anonymkode: 3d5e9...ebd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...