Gå til innhold

Bli kvitt ptsd.

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du som skriver at du er lege burde jo vite at psykologer kan diagnostisere pasienter med PTSD!

Anonymkode: 29e5a...081

Jeg brukte ikke psykolog. Det avgjørende er om diagnosen godkjennes. av Statens Psykiater. 

Men som alt annet så blir dette en diskusjon om trygd. Det gidder ikke jeg kaste bort tid på, det blir for dumt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Medisinsk bruker skrev:

Jeg brukte ikke psykolog. Det avgjørende er om diagnosen godkjennes. av Statens Psykiater. 

Men som alt annet så blir dette en diskusjon om trygd. Det gidder ikke jeg kaste bort tid på, det blir for dumt.

Trygd? Så man kan ikke ha PTSD selv om at man jobber? 

Anonymkode: 7df1e...020

Skrevet
48 minutter siden, Medisinsk bruker said:

Kronisk Posttraumatisk Stressforstyrrelse lar seg aldri helbrede. Må arrestere deg der.

Det er ingenting som heter "Kronisk Posttraumatisk Stressforstyrrelse", det heter Kompleks Posttraumatisk Stress syndrom..

Og alle psykiske lidelser er det fullt mulig å bli frisk fra, på samme måte som er brukket bein kan leges..

Anonymkode: 34185...74a

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, Medisinsk bruker said:

Er det vanlig at Psykologer behandler traume ofre`?  Så du er ikke diagnostisert altså.

Psykologer er ofte elendige til å behandle traumer, psykomotorisk fysioterapeut med traume utdanning er derimot gull standard!

Etter to år holder jeg på å bli helt frisk etter 30 års helvete!

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Medisinsk bruker skrev:

Eeh, nei, en psykolog kan helt fint sette PTSD-diagnosen! Og jeg har ikke nevnt noe om trygd, hvorfor drar du det inn i diskusjonen egentlig?

Anonymkode: 29e5a...081

• Liker 1
Gjest Huttetuen
Skrevet

Jeg har symptomer på det. Ganske mye kan man gjøre selv for bedring og noe går over av seg selv.

Da må man gjøre en stor jobb med seg selv, og finne ut av hva som fungerer for DEG 🙂

Når man er i den aktive fasen av PTSD’en, kan det sammenlignes med å være på et høyt fjell(høyt stress nivå, triggere, gjenopplevelse)

- Der kan man ikke være lang tid i gangen før at det blir skadelig for deg, går utover produksjonen av stresshormoner som igjen kan være skadelig/plagsomt for deg over tid.

Da må man finne ut av hvor du kan være på det fjellet, for å fungere i hverdagen.

Og å finne ut av hva du kan gjøre for å stoppe «domino effekten» når du blir møtt med en trigger. 

Jeg har hatt stor hjelp av div «grounding» teknikker 

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei 😂 Det har da ingenting med PTSD å gjøre, for et rart spørsmål.

Jeg gjør det iblant og har ptsd fra traumer i barndommen. 

Ganske vanlig å høre lyder eller stemmer, selv hører jeg krangling. 

I dag er jeg dog symptom fri. 

Anonymkode: 30384...345

Skrevet

PStD er et reaksjonsmønster. Angst er også et reaksjonsmønster. Reaksjon på en handling vi ikke klarte å psykisk håndtere. 

Det går ann å bryte mønsteret, men det er nok fryktelig vanskelig. Hvertfall ikke gjort på et par timer. Angst er nok lettere å gjøre noe med, alt ettersom hva angsten kom fra og hva det omhandler. Enklest er om det er en bestemt ting. Jo mer konkret ting jo lettere. 

Anonymkode: c115f...ce3

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tror veldig mange blander angst og ptsd...
Fortell en krigsveteran som bor på gata i USA etter å ha mistet alt pga post traumatisk stress lidelse at du har fått pstd etter dårlige minner fra barndommen, men har blitt helt frisk etter noen psykolog-timer..

Anonymkode: 831b6...3ac

Sånn rent bortsett fra at jeg ikke har opplevd krig så er det akkurat dette som har skjedd med meg, jeg mistet alt. 

Anonymkode: 77e7c...f7f

Skrevet
32 minutter siden, Huttetuen said:

Jeg har symptomer på det. Ganske mye kan man gjøre selv for bedring og noe går over av seg selv.

Da må man gjøre en stor jobb med seg selv, og finne ut av hva som fungerer for DEG 🙂

Når man er i den aktive fasen av PTSD’en, kan det sammenlignes med å være på et høyt fjell(høyt stress nivå, triggere, gjenopplevelse)

- Der kan man ikke være lang tid i gangen før at det blir skadelig for deg, går utover produksjonen av stresshormoner som igjen kan være skadelig/plagsomt for deg over tid.

Da må man finne ut av hvor du kan være på det fjellet, for å fungere i hverdagen.

Og å finne ut av hva du kan gjøre for å stoppe «domino effekten» når du blir møtt med en trigger. 

Jeg har hatt stor hjelp av div «grounding» teknikker 

Grounding teknikker funker på meg også, men det hadde aldri psykologen hørt om en gang, i psykomotorisk fysioterapi derimot, kom fremgangen!

Gleder meg til å bli frisk og komme i arbeid igjen!

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting som heter "Kronisk Posttraumatisk Stressforstyrrelse", det heter Kompleks Posttraumatisk Stress syndrom..

Og alle psykiske lidelser er det fullt mulig å bli frisk fra, på samme måte som er brukket bein kan leges..

Tja, spesialistpsykologen skrev i rapporten sin (som handlet om meg) at jeg har kompleks PTSD og at den er kronisk. Men det er ingen diagnose som heter kronisk (kompleks) PTSD. 

Skrevet

Jeg tror det er lettere å bli frisk fra et enkelt traume som skjer i voksen alder om man har hatt det trygt i oppveksten og vært psykisk frisk før traumet skjedde. Å bli frisk fra cptsd er vanskeligere, da traumene kan ha skjedd før man utviklet språk eller forståelse. Det er vanskelig å bearbeide noe man ikke kan huske, der sviket, smerten, stresset og alle følelsene sitter i hele systemet. 

• Liker 5
Skrevet
23 minutter siden, Brimi said:

Tja, spesialistpsykologen skrev i rapporten sin (som handlet om meg) at jeg har kompleks PTSD og at den er kronisk. Men det er ingen diagnose som heter kronisk (kompleks) PTSD. 

Psykiske lidelser er aldri kroniske!

Skrevet
25 minutter siden, Brimi said:

Og hvis din psykolog hevder at du aldri vil bli frisk og at lidelsen er kronisk, er det første du må gjøre for å bli frisk, kvitte deg med psykologen og finne noen som faktisk er reelt interessert i å hjelpe deg videre!

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det iblant og har ptsd fra traumer i barndommen. 

Ganske vanlig å høre lyder eller stemmer, selv hører jeg krangling. 

I dag er jeg dog symptom fri. 

Det er ikke å høre stemmer. Det er flashbacks. Det er to forskjellige ting. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere psykiske lidelser som er kroniske! 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke å høre stemmer. Det er flashbacks. Det er to forskjellige ting. 

Flere psykiske lidelser som er kroniske! 

Ja men det er jo likevel stemmer jeg hører da, flashbacks eller ikke. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvis din psykolog hevder at du aldri vil bli frisk og at lidelsen er kronisk, er det første du må gjøre for å bli frisk, kvitte deg med psykologen og finne noen som faktisk er reelt interessert i å hjelpe deg videre!

Her kommer det ann på hva du mener med frisk...

Har man først fått ptsd, og særlig kompleks ptsd så vil det ligge i kroppen resten av livet. Stabilisering kan gjøre at en person kan fungere veldig bra med dette, men det er ikke slik at det kan fjernes. Ved nye større påkjenninger vil personen være sårbar og risikere å få økt symtomtrykk igjen. Ellers så er det slik at det å få en diagnose krever at den som har det ikke blir for fokusert på sin lidelse etter endt behandling og må forstå dette for å kunne skape avstand til lidelsen. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det finnes mange mennesker som aldri blir friske. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men det er jo likevel stemmer jeg hører da, flashbacks eller ikke. 

ikke i den forstand vedkommende mente, og det er ikke et symptom som er "kjent" eller nødvendig. Det er din personlige flashbacks og de er minner. Ikke monstre eller skygger som snakker i hodet ditt.

Gjest Familytree
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har mye å vite om psykiske lidelser😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...