AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #1 Skrevet 17. oktober 2019 Vi flytter om to uker, og jeg føler hele huset står på hodet. Jeg vet ikke hvor jeg skal starte, hva jeg skal prioritere og ender med å gå i et vas.. Har flyttet mange ganger før, men denne gangen er anderledes fordi jeg er så mentalt sliten. Jeg har: - pakket ned en del leker til ungene -pakket ned en del kjøkkengreier da svigers bor med oss nå og pakker sitt ut når vi pakker med siden de skal overta her - pakket ned noe bøker Vi er to voksne som er veldig slitene av en krevende hverdagssituasjon og som nesten teller timer til vi er ute herfra, dette gjør at jeg er ikke meg selv hverken planleggingsmessig eller ellers mentalt, jeg klarer ikke å tenke logisk. Hvordan kommer jeg meg i gang når jeg føler jeg er den eneste som gjør noe, dette stemmer ikke helt, men følelsen er der og er veldig sterk. Prøver å sette meg mål med antall esker pr dag, den og den biten av et rom hver dag, men jeg merker jeg hater å pakke i et hus hvor vi lever og bor og ting pakkes opp og ned av andre.. Hvordan får vi dette til? Anonymkode: 696d4...3cd
Hedy Lamarr Skrevet 17. oktober 2019 #2 Skrevet 17. oktober 2019 (endret) Har gjort det samme selv og føler med deg. Jeg pakket «seksjon for seksjon». For eksempel all finservise og -bestikk, alle sommerklærne, alle løse gjenstander på kontoret, alle vaser, boller og fat, alle pyntegjenstandene, alle hobby- og fritidsgjenstandene, en hel hylle i boden osv. Fikk ikke lov å stoppe før jeg var ferdig. Og ja, jeg slet med motivasjonen, men jeg visste jo at dette bare måtte gjøres innen en bestemt dato. Og så ga jeg meg selv en belønning etterpå, som et stort glass vin eller en time i badekaret med en god bok. Endret 17. oktober 2019 av Hedy Lamarr 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #3 Skrevet 17. oktober 2019 Kjenner meg igjen der. Jeg har pakket ned alt som jeg ikke trenger før flytting, tatt ett og ett skap. Bare ikke alle bøker i samme esker da, men litt bøker i noen esker og lettere ting over. Samtidig har jeg hatt en eske eller to, kanskje tre, til ting som jeg aldri kommer til å få bruk for igjen. Anonymkode: dab3c...b6a
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #4 Skrevet 17. oktober 2019 Jeg tar en sprittusj og skriver et tall på eska, og på telefonen eller på et ark, hva innholdet er ca. Føler sånn med deg, skal selv flytte i løpet av noen uker. IGJEN. Anonymkode: e5d6c...b5a 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #5 Skrevet 17. oktober 2019 Vi leide flyttebyrå, og to mann pakket ned og fylte bilen på 9 timer. De er jo ganske rutinerte, men hvorfor drive og ta litt og litt? Ta boder, finservice etc nå, pakk kofferter som om dere skal på helgatur rett før dere skal flytte, og jobb effektivt når dere først skal flytte? Om du bruker to dager på å pakke ned, så er det jo begrenset hva av ting du trenger underveis? Vi pakket opp igjen kjøkken, stue og barnerom på en dag, bad, gang, boder og klær etterhvert. Slik du gjør det blir man jo pisslei av prosessen før den er begynt, og det er jo ikke særlig effektivt heller. Anonymkode: 04a12...fa5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #6 Skrevet 18. oktober 2019 Klart man kan leie noen, men det koster en god del. Og så er det masse som man har muligheten til å sortere bort, kanskje kaste, slik at man slipper å dra i hus gjenstander som for lengst skulle vært kastet. Ofte er det mye papir som kan ryddes også. Veldig viktig det å merke kassene. Da ser du med en gang hva den enkelte kassen inneholder. Ta rom for rom. Ting du skal stue bort midlertidig, pakker du for seg. Anonymkode: f1cd0...72a 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #7 Skrevet 18. oktober 2019 Samme som en annen bruker sier, en kombinasjon av tidsintervall-bestemte oppgaver + belønning. »Jeg pakker nå i en time, så får jeg...» uansett hva du synes er belønning, sjokolade eller gå ut en tur. Det bruker å funke for å overbevise meg selv å jobbe. Anonymkode: 38f5f...e72 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #8 Skrevet 19. oktober 2019 Hvis du allerede sliter med motivasjonen for å pakke så er det ikke tiden for å sortere igjennom hva du kanskje burde kaste. Da blir terskelen for å komme igang helt hinsides stor. Målet må må være å bare få pakket det. Prøv å ta ett og ett rom, tenk "har jeg brukt dette siste måned? Trenger jeg det kommende måned mens vi pakker opp og ned?" Det er egentlig ganske lite, utenom klær, som vi brukte i flytteprosessen. Ellers støtter jeg tipset over, skriv et nummer og kanskje et rom på hver eske, og noter på en liste grovt sett hva som er i eskene. Anonymkode: 65ce4...db1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #9 Skrevet 19. oktober 2019 På 17.10.2019 den 20.31, AnonymBruker skrev: Vi leide flyttebyrå, og to mann pakket ned og fylte bilen på 9 timer. De er jo ganske rutinerte, men hvorfor drive og ta litt og litt? Ta boder, finservice etc nå, pakk kofferter som om dere skal på helgatur rett før dere skal flytte, og jobb effektivt når dere først skal flytte? Om du bruker to dager på å pakke ned, så er det jo begrenset hva av ting du trenger underveis? Vi pakket opp igjen kjøkken, stue og barnerom på en dag, bad, gang, boder og klær etterhvert. Slik du gjør det blir man jo pisslei av prosessen før den er begynt, og det er jo ikke særlig effektivt heller. Anonymkode: 04a12...fa5 Enig med deg. Hvis man skaffer seg det man trenger (som egnede esker, bobleplast, tape og tusj), så tar det da ikke all verdens tid å pakke ned en leilighet for to personer. Jeg brukte halvannen dag på å pakke alt så det var klart til henting. Selve flyttingen overlot jeg til et flyttebyrå, og selv om det kostet noen tusen så syntes jeg det var verdt pengene Anonymkode: 819fd...d95 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #10 Skrevet 19. oktober 2019 Hvis det er to uker til du skal flytte hadde jeg ikke giddet å begynne enda en gang. Jeg hadde dog begynt å hamstre flyttekasser som jeg hadde plassert i garasjen, og tatt en tur opp på loftet for å sondere litt hvor mye der som ikke er pakket i esker/evt. tatt en tur på dynga dersom det var mye store ting som jeg åpenbart ikke har bruk for. Prosessen med å gå igjennom ting og kvitte meg med det vi ikke behøver hadde jeg tatt når vi var inne i ny bolig, og skal rydde ut. Dersom man skal ta sorteringsprosessen når man pakker ned blir man jo aldri ferdig. Anonymkode: b0b30...592
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #11 Skrevet 20. oktober 2019 Da jeg flytta hadde jeg alltid tre esker ved hverandre: Fretex, søppel og ta med. Tømte en og en hylle/skap/skuff og la i en av eskene. Når ta med-esken var full, merket jeg den godt. Stablet de tre sjangerne på forskjellige steder i leiligheten. Var en veldig effektiv måte å flytte på, og slapp å flytte med søppel/Fretex-ting til den nye leiligheten. Og var rydding å tømme en og en ting 😊 Anonymkode: 14aca...9ea
Nuith Skrevet 20. oktober 2019 #12 Skrevet 20. oktober 2019 Vi hadde ikke masse søppel sist vi flyttet (veldig lite faktisk), så vi bare pakket ned alt. Begynte med å fylle masse bananesker med spill, bøker, barneleker etc. Skrev på eskene hva som var oppi - "voksenbøker", "lego" etc. I tillegg stappet vi alt vi hadde i klesskapet unntatt 4-5 skift i svartsekker. Sortert kun etter person. Satte alt på mellomlager - det var mange esker og poser tilsammen, og gjorde det mye lettere å starte med resten av huset.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #13 Skrevet 20. oktober 2019 Tenk kast kast kast! Og alt som er mykt, svarte plast sekker som dere merker godt. Så når dagen kommer blir de satt rett inn på riktig rom. Anonymkode: 696a3...854
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå