Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en ung kvinne, under 25. Jeg studerer på et tungt studium som tar mye av min tid, men har av og til jobbet en plass der det skjer mye og hele tiden. Av og til i helger og slikt. Jeg har ikke jobbet der siden august og om sommeren er det veldig lite å gjøre, som betyr at jeg ikke har gjort noe vetig jobb der siden mai. Altså en stund siden. 

Det som skjedde var at uken som var så jobbet jeg og en kollega sammen, men jeg skulle gjøre det meste. Jeg er litt rusten og tok ting i feil rekkefølge noe hun kommenterte. Jeg svarte ja okei med et smil og prøvde så godt jeg kunne å gjøre det riktig. Det var flere ting også som hun rettet og av og til glemte jeg meg, men som sagt, jeg gjorde så godt jeg kunne. Vi to hadde en god tone og lo og pratet mye om alt og ingenting. Men hun ble irritert over alt jeg hadde glemt eller somlet med(dette skjønner jeg så inderlig godt! Og jeg beklaget meg og sa at dette er veldig irriterende for meg også!) Jeg gjorde to store feil(ikke katastrofale, men det førte til ekstraarbeid), men ikke så store at de ikke kunne gjøres opp for, og jeg gjorde opp for meg. Dette var på én dag og jeg skjemst mye over det og fikk tyn fra henne, noe jeg også forstod! Jeg sa unnskyld for det og at jeg ikke var helt med. Så snakket vi om alt hun hadde gjort feil og «alt som kan gå galt har gått galt her!» 

Nå, en uke senere, kommer en annen kollega(som jeg er i slekt med og har på Facebook) og skrev en uhyggelig melding på Messenger, som jeg ikke har svart på. At kollegaen min var helt sjokkert over meg! At jeg var frekk! At jeg ikke brydde meg om det hun sa, at jeg visste best selv! At jeg gjorde en dårlig jobb! Dette er jeg utenforstående til og jeg er såret over at hun baksnakket meg til en kollega og ikke sa noe rett til meg. Jeg sa ja og nikket når hun korrigerte meg og skjerpet meg, fordi jeg ville gjøre det bra. Jeg sa unnskyld og at jeg forstår at jeg må være irriterende som gjør sånne feil, men at det er irriterende for meg også! Jeg gjorde absolutt alt jeg skulle før jobben var over, jeg stresset og løp rundt for å bli ferdig, gjorde absolutt alt jeg kunne.

Jeg vil gjøre så godt jeg kan og jeg fungerer egentlig veldig godt men dårlig når noen presser meg og jeg følte press. Denne kollegaen som sendte meg melding har gjort det før. At jeg aldri gjør jobben ordentlig(fordi jeg ikke kaster et søppelspann som er 1/4 fullt eller vasker vinduskarmene f.eks. Absolutt alt jeg skulle gjøre er gjort og er riktig). Og jeg er så lei! Jeg vil bare si til sjefen min at jeg slutter og ikke orker mer fordi alt jeg gjør er kritiserbart. Jeg vil ikke komme inn der og lage drama, men jeg vil ikke ha det sånn lengre.

Burde jeg si noe til sjefen eller fortjente jeg å bli kjeftet på i en messenger-melding av en kollega som ikke selv var der fordi jeg gjorde to feil som jeg gjorde opp for? 

Anonymkode: 7b3bb...1bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville snakket med begge kollegaene på en saklig måte. 

Anonymkode: befb8...09f

Skrevet

Ikke snakk med disse to om dette,  men ta det opp med lederen din! Meld deg inn i en fagforening så raskt som mulig og ta tillitsvalgt med deg på møtet. 

Anonymkode: 0dc96...e11

• Liker 4
Skrevet

Ts her.

Det siste jeg vil er å lage drama eller dårlig stemning. Jeg føler også at ting jeg sier blir misforstått og jeg må veie alle ordene jeg sier med omhu og selv om jeg gjør det går det galt. Derfor verger jeg meg mot å snakke med dem, men har noen råd om hvordan jeg kan formulere meg eller hva jeg kan si?

Anonymkode: 7b3bb...1bb

Skrevet

Du må stå opp for deg selv, iblant innebærer det å tåle ubehageligheter og sette skapet på plass. Arbeidslivet i dag er beinhardt der det er den sterkestes rett som gjelder, så man må selv være en av dem. 

Anonymkode: 8b18d...8b1

• Liker 1
Skrevet

Du kan snakke med lederen om det, men på en mer subtil måte. Jeg regner med at du gjør feil fordi du jobber for sjeldent. Hvorfor du jobber så lite vet jeg jo ikke, men du kan si at du jobber så sjeldent nå at du ikke får til oppgavene så raskt, og på den måten, som er forventet. At dette gjør kollegene dine frustrerte, og skaper misnøye og feilkommunikasjon. Nå tror flere at du har vært frekk når du har mottatt kritikk, og at du ikke forstår hvorfor, fordi du prøvde å være ydmyk, men følte deg veldig stresset. Dette kan løses ved at du jobber mer, så du kommer bedre inn i rutinene, og får bevist at du kan jobben og er en hyggelig kollega.

Er dette mulig ts? Hvis du fortsetter å jobbe så sjeldent så ser jeg for meg at deres misnøye kan bli enda større. 

Anonymkode: 68d9d...479

Skrevet

Det høres ut som det er dårlig arbeidsmiljø der du jobber når slike småfeil blir et stort drama. Dette hadde jeg ikke gidder å svare på, for da kan du garantere at det hele eskalerer.

Mitt tips er at du søker en jobb hvor du får jevnlige vakter slik at du hele tiden er oppdatert. Inntil da kan du snakke med sjefen og forklare at du er litt rusten nå og om du kan få litt flere vakter for å komme ajour. Så får du heller overse at du har noen idioter av kollegaer imens.

Anonymkode: 87ad0...1f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...