AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #1 Del Skrevet 17. oktober 2019 Vi har bestilt valp, men hunden har ikke løpetid før senere i år. Jeg bekymrer meg mye for at dette skal gå i vasken, at hunden rett og slett ikke blir gravid. Noen som vet noe om sjansene? Er det vanlig at hunden ikke blir gravid? Anonymkode: 5e5b4...9fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 17. oktober 2019 #2 Del Skrevet 17. oktober 2019 Hunder blir aldri gravide. De blir drektige. Hvis parringen skjer på riktig tidspunkt er det ganske stor sannsynlighet for at tispen blir drektig, men hun kan selvfølgelig miste valpene underveis i drektigheten. Man kan heller ikke vite noe om hvor mange valper det blir eller hvilket kjønn de har. Dødfødte valper eller valper som dør rett etter fødselen forekommer selvfølgelig også. Uansett er jo ikke dette noe å gå rundt og bekymre seg for. Naturen må gå sin gang og det er ikke noe du får gjort fra eller til. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #3 Del Skrevet 17. oktober 2019 Om dette er en erfaren oppdretter så går nok parring helt fint, de har stålkontroll på løpetid og parring. Mange går til veterinær og utfører inseminering. Men det kan selvfølgelig skje uventede ting. Anonymkode: ec5aa...6f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #4 Del Skrevet 17. oktober 2019 1 time siden, Leo skrev: Hunder blir aldri gravide. De blir drektige. Hvis parringen skjer på riktig tidspunkt er det ganske stor sannsynlighet for at tispen blir drektig, men hun kan selvfølgelig miste valpene underveis i drektigheten. Man kan heller ikke vite noe om hvor mange valper det blir eller hvilket kjønn de har. Dødfødte valper eller valper som dør rett etter fødselen forekommer selvfølgelig også. Uansett er jo ikke dette noe å gå rundt og bekymre seg for. Naturen må gå sin gang og det er ikke noe du får gjort fra eller til. Beklager at jeg brukte feil ord, trodde ikke det var så viktig. Jeg lurte mer på hvor vanlig det er at parringen skjer i løpetiden, men så blir ikke hunden drektig likevel. Anonymkode: 5e5b4...9fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 17. oktober 2019 #5 Del Skrevet 17. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Beklager at jeg brukte feil ord, trodde ikke det var så viktig. Jeg lurte mer på hvor vanlig det er at parringen skjer i løpetiden, men så blir ikke hunden drektig likevel. Anonymkode: 5e5b4...9fb Viktig og viktig. Jeg synes bare det er greit å bruke korrekt betegnelse 😉 Hvis dere har bestilt valp fra en erfaren oppdretter, og det vil jeg jo håpe, har disse som tidligere nevnt her stålkontroll på når tispa står og er mottakelig for befruktning. Det skjer selvfølgelig av og til at tispa ikke blir befruktet eller at noe går galt tidlig i drektigheten slik at hun "går tom", men ikke så ofte. Hvor ofte er vanskelig å si, men du kan jo spørre oppdretter som har erfaring både med rasen og egne hunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #6 Del Skrevet 17. oktober 2019 Så lenge det får gå sin gang naturlig, så er sjansen stor. Om det påtvinges med makt ved å holde igjen tispa og fysisk flytte halen til siden - veldig liten. Fordi tispene jager vekk hannhundene de dagene det ikke er tid for befruktning, men de stiller seg opp på stas når det er riktig tid. Så lenge du ikke har ei hore av ei tispe da, som stiller seg opp for alle hannhundene hver dag. De finnes de også, men slik jeg har forstått det så er det sjeldent. Hannhunder er som menneske mannfolk, de vil humpe på alt med en puls. Noen hannhunder kan jo voldta tisper også, altså de når til uten tillatelse, men tro meg, tisper under løpetid som IKKE er klar for å bli drektig, de kan være veldig så bitchy, se for for deg PMS x10 og med store tenner som kan gjøre stor skade 😂 Det er faktisk slik voldtekt som provoseres av mennesker. De holder igjen tispa og lar hannhunden gå løs. Ei tispe som er klar for å bli befruktet vil still seg opp helt selv og frivillig. Dette med at tispa må parres flere ganger er ren bullshit, for som sagt. Ei som er klar for det, har veldig stor sjanse for å bli gravid ved 1 forsøk. det er kun disse useriøse oppdretterne som blander seg inn som gjør at det må gjøres flere ganger. Det første veterinæren sa da vår stakk av på riktig (eller i vårt tilfelle, feil) dag og dro over til nabohunden, så var det første de spurte "Stilte hun seg opp frivillig?" og svaret var ja, og da var det rett på abort eller gjennomføre for hun var mest sannsynligvis da drektig og det ble hun også. 1 gang var alt som tok, 1 ulåst ytterdør og vips så satt vi der med 6 valper etter noen uker. Oppdrettere som må finne en hannhund på lån og har kort låne-vindu, de sliter nok litt med å klaffe. Da dyrene styrer faktisk dette selv fra naturens side. Når folk begynner å blande seg inn ved å tvinge frem en parring, så er sjansen stor for at de bommer på dagene og det blir ikke valper. De må være ganske så gode på å vite eksakt når det er riktig tid, men som sagt. Det er veldig lett å bomme. Har man hannhund og tispe sammen hele tiden så er sjansen veeeeeldig stor. Så det kommer faktisk an på om de har hannhund tilgjengelig hele tiden og at de lar ting gå sin gang. Det kan jo skje at hun ikke blir drektig, på grunn av komplikasjoner, helse, arvelig sykdom osv og det kan jo ingen garantere. Og hvor vanlig det er det vet jeg ikke og det må du nesten bare spørre oppdretter om. Anonymkode: a1988...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå