AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #1 Skrevet 17. oktober 2019 Som kjent er arbeidslivet helt ødelagt av økonomi og innsparinger. XXL har vært i media, nå dukker det opp flere kjeder som utnytter sine ansatte. Bla Espresso House. Link: https://e24.no/naeringsliv/i/AdW9Lx/tidligere-ansatte-i-espresso-house-norge-forteller-dette-er-rovdrift-av-unge-mennesker Kjenner flere som har jobbet i XXL som kan vise meg grove SMS med mobbing om man ikke kommer på jobb på røde dager uten betaling. I dag handler alt om penger, mest mulig for minst mulig. Unge mennesker blir lett et offer her, lar seg lett trykke ned. Kjenner ikke sine rettigheter heller, tragisk at ikke ledere fengsel for dette. Kan noen her fortelle om Kaffebrenneriet? Er det like ille der? Handler endel der. Anonymkode: 36eab...d74 10
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #2 Skrevet 17. oktober 2019 Det er vel noe snusk på alle butikk-kjeder. På Dressmann måtte vi levere inn tall, ta forskjellige kurs utenfor arbeidstiden, vi fikk heller ikke betalt for den tiden vi brukte på å stenge etter kl.20:00 (For kasseoppgjøret får vi ikke gjøre før butikken er stengt) Kom det en kunde inn 2 min før stengetid måtte vi hjelpe kunden selvom det endte med at vi jobbet totalt 40 min gratis for bedriften etter stengetid. Anonymkode: 323f7...594 3
Kågebruker Skrevet 17. oktober 2019 #3 Skrevet 17. oktober 2019 Espressohouse virker useriøst synes jeg. Bare unge folk som har alt for mye å gjøre. På kaffebrenneriet så har de ansatte mer overskudd til å være hyggelige. 5
Kågebruker Skrevet 17. oktober 2019 #4 Skrevet 17. oktober 2019 Blir lei meg av å se unge mennesker som ser overarbeidet ut. 12
jabx Skrevet 17. oktober 2019 #5 Skrevet 17. oktober 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er vel noe snusk på alle butikk-kjeder. På Dressmann måtte vi levere inn tall, ta forskjellige kurs utenfor arbeidstiden, vi fikk heller ikke betalt for den tiden vi brukte på å stenge etter kl.20:00 (For kasseoppgjøret får vi ikke gjøre før butikken er stengt) Kom det en kunde inn 2 min før stengetid måtte vi hjelpe kunden selvom det endte med at vi jobbet totalt 40 min gratis for bedriften etter stengetid. Anonymkode: 323f7...594 Dette er ulovlig. Slike ting bør straffes. Eierne eller den ansvarlige sjefen bør få bøter, alternativt fengsel. Det får faen meg være nok misbruk av ansatte av griske, drittsekker. Endret 17. oktober 2019 av jabx 27
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #6 Skrevet 17. oktober 2019 Sånn drittkultur vil vi ikke ha i Norge! Anonymkode: 9927a...5a0 10
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #7 Skrevet 17. oktober 2019 Det er ikke overraskende, syns jeg. Før jeg begynte i "voksenjobben" min, jobbet jeg deltid i en av norges strøste blomsterbutikkjeder ved siden av studiene. Der var det mye av samme greia. Ble man syk fikk man ikke lov til å bruke egenmelding, men ble presset til å gå til legen, om så privat klinikk for å få sykemelding samme dag. Stempling som ble gjort før oppsatt vakt ble dyttet frem til rundt tidspunkt (si du begynner 10, men er på jobb 9:45, så teller det ikke før 10), og om du er over tiden så dyttes det tilbake. Å bli med i en fagforening var uønsket. Etter 18 var man alene, og fikk ikke gå på do. Ansatte fikk advarsler etter sjefens humørsvingninger. Det var mye dritt, og altfor lite betalt for å finne seg i det. Anonymkode: 235ce...780 8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #8 Skrevet 18. oktober 2019 Skandalen eskalerer ser jeg i media. Flere her som har opplevd samme? Anonymkode: 36eab...d74 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #9 Skrevet 18. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skandalen eskalerer ser jeg i media. Flere her som har opplevd samme? Anonymkode: 36eab...d74 Link? Anonymkode: 9927a...5a0 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #10 Skrevet 18. oktober 2019 Jobbet i en matbutikk som ung voksen, en av de mest kjente kjedene. Fikk ikke betalt etter stengetid, så når butikken stengte 21, måtte vi telle opp kassene uten lønn. Støtt kom det kunder inn fem minutter før stengetid, tok seg en handlevogn og snakket i telefonen mens de handlet. Andre ganger kom kunder inn med søppelsekker med flasker og pynte å pante. Sier seg selv at det ble mye overtid i tillegg. En gang gikk en dør istykker og vi måtte bli igjen til det var løst før vi kunne gå - uten lønn selvsagt. Folk som jobber der ble regelrett syke av presset og om man sa ifra fikk man beskjed om at man bare kunne si opp hvis det var så ille. Synes det et forjævlig og håper det har endret seg noe, dette er mange år siden. Anonymkode: 86b3f...d5b 12
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #11 Skrevet 18. oktober 2019 Tviler på at Espresso House er alene om å drive de ansatte for langt. Min første jobb som 16-åring på slutten av 1980-tallet var i et bakeriutsalg. Vi gikk daglig overtid uten lønn, for etter stengetid skulle det vaskes, og man vasker ikke et bakeriutsalg på 15 minutter. Matpauser ble som hovedregel tatt stående på et bakrom, med dårlig samvittighet for den som sto igjen bak disken. Vi måtte til og med betale for å ta oss et rundstykke! I min nærhet er det et utsalg for en kjent baguett kjede. Ofte er det en ansatt på jobb, som da skal ta imot bestillinger, betalinger, lage til, holde rent, fylle på osv, osv. Lurer virkelig på hvordan de har det på slutten av dagen. Syns det er helt imponerende at de holder ut i jobben. Så det er veldig bra at EH blir sett nærmere på, men da burde Arbeidstilsynet ta seg noen runder i andre utsalg, uten nødvendigvis et varsel først, for dette er et gjentagende problem som har vært i mange, mange år. Anonymkode: 18823...8df 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #12 Skrevet 18. oktober 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Link? Anonymkode: 9927a...5a0 https://e24.no/naeringsliv/i/kJ1zgj/espresso-house-braaket-ansatt-svarte-aldri-aerlig-paa-medarbeiderundersoekelse-i-frykt-for-aa-bli-avsloert https://e24.no/naeringsliv/i/wP5jV5/hastemoete-i-arbeidstilsynet-om-espresso-house-presset Anonymkode: 36eab...d74 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #13 Skrevet 18. oktober 2019 Som vanlig, ansatte tørr ikke sifra!! Selv ikke på medarbeiderundersøkelser. Kjør hardt folkens! Selv om de truer deg med sparken, kjøp deg skjult liten lydopptaker hver gang du er på møte med ledelsen. Det er lov å ta opp, så lenge du ikke bruker det offentlig utenom juridisk. Jeg går aldri i et møte med personalavdelingen uten denne på, har opplevd grove trusler selv. Som endte i et stort forlik økonomisk. Samt at et leder måtte si opp, eller sparken. Anonymkode: 36eab...d74 20
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #14 Skrevet 18. oktober 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke overraskende, syns jeg. Før jeg begynte i "voksenjobben" min, jobbet jeg deltid i en av norges strøste blomsterbutikkjeder ved siden av studiene. Der var det mye av samme greia. Ble man syk fikk man ikke lov til å bruke egenmelding, men ble presset til å gå til legen, om så privat klinikk for å få sykemelding samme dag. Stempling som ble gjort før oppsatt vakt ble dyttet frem til rundt tidspunkt (si du begynner 10, men er på jobb 9:45, så teller det ikke før 10), og om du er over tiden så dyttes det tilbake. Å bli med i en fagforening var uønsket. Etter 18 var man alene, og fikk ikke gå på do. Ansatte fikk advarsler etter sjefens humørsvingninger. Det var mye dritt, og altfor lite betalt for å finne seg i det. Anonymkode: 235ce...780 Mester grønn. Anonymkode: 03f72...f53 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #15 Skrevet 18. oktober 2019 22 hours ago, Kågebruker said: Espressohouse virker useriøst synes jeg. Bare unge folk som har alt for mye å gjøre. På kaffebrenneriet så har de ansatte mer overskudd til å være hyggelige. Dårlig overpriset kaffe, lokaler er kopier av Starbucks. Om noen er så kyniske kan man ikke være helt overrasket at arbeiderne misbrukes. Særlig når hedgefond eier bedriften Anonymkode: 38a60...e6b 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #16 Skrevet 18. oktober 2019 23 timer siden, Kågebruker skrev: Espressohouse virker useriøst synes jeg. Bare unge folk som har alt for mye å gjøre. På kaffebrenneriet så har de ansatte mer overskudd til å være hyggelige. Pleier å være på kaffebrenneriet av og til selv, når jeg var der alene på dagtid uten kunder så tok jeg motet til meg å spurte. De var fornøyde med jobben, hun hadde jobbet på starbucks før. Som var en skandale i forhold. Håper hun svarte ærlig på trivsel og lønna. Anonymkode: 36eab...d74 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #17 Skrevet 18. oktober 2019 Men er enig, støtt cafer som IKKE er kjede! Anonymkode: 36eab...d74 8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #18 Skrevet 18. oktober 2019 Er veldig interessert i det samme. Har lyst å spørre de på min lokale espresso house om de har skikkelige arbeidsforhold, men det er vel ikke innenfor å spørre om slikt? Anonymkode: 0ed94...e7b 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #19 Skrevet 18. oktober 2019 Jordbærpikene skulle hvert meldt inn de å. Jeg sendte inn bekymring, men når den yngre generasjon er redd for jobben sin pga dårlig sjefer så er det få som tørr å si noe. Anonymkode: 4632f...bf6 6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #20 Skrevet 18. oktober 2019 22 timer siden, jabx skrev: Dette er ulovlig. Slike ting bør straffes. Eierne eller den ansvarlige sjefen bør få bøter, alternativt fengsel. Det får faen meg være nok misbruk av ansatte av griske, drittsekker. Problemet er at ingen tør å si ifra, ender bare opp med at de finner en "oppsigelsgrunn" Anonymkode: 323f7...594 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå