AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #1 Skrevet 17. oktober 2019 Jeg har en skikkelig dårlig magefølelse når det kommer til et barn på mitt barns skole. I hentesituasjon så forteller dette barnet meg at det ikke vil hjem fordi mamma og pappa er så sinte hele tiden og at barnet aldri får være ute å leke. Barnet er 7 år. Jeg vil være helt anonym og ikke bli dratt inn i noen sak, så jeg har ikke noe lyst å sifra til lærer. Men jeg vil jo hjelpe barnet, bør jeg sende anonymt brev til barnevernet? Jeg har mine grunner til at jeg ikke kan bli dratt inn i noen sak. Jeg er fortiden syk og all min energi må gå til mitt eget barn. Anonymkode: aee6e...40b
tonebelinda Skrevet 17. oktober 2019 #2 Skrevet 17. oktober 2019 https://www.bufdir.no/Barnevern/Melde_fra_til_barnevernet/Melde_fra_til_barnevernet__privatperson/
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #3 Skrevet 17. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en skikkelig dårlig magefølelse når det kommer til et barn på mitt barns skole. I hentesituasjon så forteller dette barnet meg at det ikke vil hjem fordi mamma og pappa er så sinte hele tiden og at barnet aldri får være ute å leke. Barnet er 7 år. Jeg vil være helt anonym og ikke bli dratt inn i noen sak, så jeg har ikke noe lyst å sifra til lærer. Men jeg vil jo hjelpe barnet, bør jeg sende anonymt brev til barnevernet? Jeg har mine grunner til at jeg ikke kan bli dratt inn i noen sak. Jeg er fortiden syk og all min energi må gå til mitt eget barn. Anonymkode: aee6e...40b Det høres jo ikke veldig koselig ut. Nå går ikke barnet mitt på skole enda, og jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, men kunne du kanskje rådført deg med læreren? Anonymkode: 76ced...b5a
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #4 Skrevet 17. oktober 2019 Lærer har taushetsplikt, så hvis du snakker med lærer om barnet - kan lærer melde bekymring til BV. Hn har meldeplikt. Jeg ville heller ha gått denne veien, for da hadde barnet hatt noen å støtte seg på. Når noen melder anonymt, kan det i noen tilfeller gå utover barnet - ved at barnet får mer straff, om foreldrene mistenker at det er barnet som har sagt noe. Altså de kan bli truet med å fortelle hvem h*n har sagt dette til. Det barnet forteller deg er jo på et mer emosjonelt spekter, og det er vanskeligere for de rundt å observere. Hvis ikke noen står midt opp i en situasjon, der foreldrene blir sinte eller forteller at Lars ikke får leke. Foreldrene får lese bekymringsmeldingen, men ikke vite hvem som har meldt - om du melder anonymt. «Lars» har fortalt meg at foreldrene blir sinte, og nekter meg å leke. Hvis du går igjennom lærer, kan det være mye tryggere - i tilfelle barnet blir truet med å fortelle hvem som har meldt. For din egen del også vil det være tryggere å gå igjennom skolen, enn å sitte med dette alene. Anonymkode: c967a...837 16
pessimistisk Skrevet 17. oktober 2019 #5 Skrevet 17. oktober 2019 Om du er virkelig bekymret så ville jeg nok meldt med navn(evt anonymt men at navnet kan komme frem i en eventuelt rettsak/fylkesnemnd). Det er også et godt tips å si i fra til læreren, da læreren har meldeplikt.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #6 Skrevet 17. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en skikkelig dårlig magefølelse når det kommer til et barn på mitt barns skole. I hentesituasjon så forteller dette barnet meg at det ikke vil hjem fordi mamma og pappa er så sinte hele tiden og at barnet aldri får være ute å leke. Barnet er 7 år. Jeg vil være helt anonym og ikke bli dratt inn i noen sak, så jeg har ikke noe lyst å sifra til lærer. Men jeg vil jo hjelpe barnet, bør jeg sende anonymt brev til barnevernet? Jeg har mine grunner til at jeg ikke kan bli dratt inn i noen sak. Jeg er fortiden syk og all min energi må gå til mitt eget barn. Anonymkode: aee6e...40b Bedre at barnet lider enn at du må oppgi noen av dine grunner til å ikke tørre å varsle. Anonymkode: 3feed...844 8
pessimistisk Skrevet 17. oktober 2019 #7 Skrevet 17. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bedre at barnet lider enn at du må oppgi noen av dine grunner til å ikke tørre å varsle. Anonymkode: 3feed...844 Enig! Synes voksne må bli flinkere til å tåle litt ubehag når det kommer til sånt. Det er snakk om barn, og når ikke voksne tør å beskytte de, hvem skal gjøre det da? Jeg forstår at man kan ha personlige grunner som gjør det vanskelig, men si iallfall fra til læreren 10
Jacko30 Skrevet 17. oktober 2019 #8 Skrevet 17. oktober 2019 Syns du burde tenke mer på barnet her enn deg selv. Hvis du ikke vil melde selv prat i det minste med lærer eller helsesøster 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #9 Skrevet 17. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en skikkelig dårlig magefølelse når det kommer til et barn på mitt barns skole. I hentesituasjon så forteller dette barnet meg at det ikke vil hjem fordi mamma og pappa er så sinte hele tiden og at barnet aldri får være ute å leke. Barnet er 7 år. Jeg vil være helt anonym og ikke bli dratt inn i noen sak, så jeg har ikke noe lyst å sifra til lærer. Men jeg vil jo hjelpe barnet, bør jeg sende anonymt brev til barnevernet? Jeg har mine grunner til at jeg ikke kan bli dratt inn i noen sak. Jeg er fortiden syk og all min energi må gå til mitt eget barn. Anonymkode: aee6e...40b Snakk med foreldre først! Si kva barnet sier. Blir foreldre dradd inn i en barnevernssak, kommer de ikke ut igjen med det samme. Kanskje er det noe det, kanskje ikke.... Anonymkode: e680e...524 5
Spøkelse Skrevet 17. oktober 2019 #10 Skrevet 17. oktober 2019 Snakk med lærer, ofte er det flere som sitter med en dårlig følelse men føler seg alene om det, og så blir ingenting gjort..
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #11 Skrevet 17. oktober 2019 Hva tror du A`en i PGA betyr? Anonymkode: 8169f...7f9 5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #12 Skrevet 17. oktober 2019 Unger kan faktisk si temmelig mye drøyt, som er fullstendig uten hold i virkeligheten. Jeg synes du bør varsle uansett, det er bedre med en gang for mye, enn en gang for lite. Men bare ha i bakhodet at det kan godt hende foreldrene er helt uskyldige. Sønnen til en i min sønns barnehage sa til de ansatte (da han var fem år) at moren hans pleide å slå han med en spade hjemme. Det viste seg at han ikke fikk lov å ha Nugatti på brødskivene i matpakken, så han ble sur på moren sin.... Anonymkode: 9ef40...352 14
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #13 Skrevet 17. oktober 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk med foreldre først! Si kva barnet sier. Blir foreldre dradd inn i en barnevernssak, kommer de ikke ut igjen med det samme. Kanskje er det noe det, kanskje ikke.... Anonymkode: e680e...524 Dette. Kan være at foreldrene ikke er klare over at barnet tar skade av kranglingen de har seg imellom, og setter nok veldig stor pris på å bli gjort oppmerksomme. Anonymkode: 7d39f...175 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #14 Skrevet 17. oktober 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unger kan faktisk si temmelig mye drøyt, som er fullstendig uten hold i virkeligheten. Jeg synes du bør varsle uansett, det er bedre med en gang for mye, enn en gang for lite. Men bare ha i bakhodet at det kan godt hende foreldrene er helt uskyldige. Sønnen til en i min sønns barnehage sa til de ansatte (da han var fem år) at moren hans pleide å slå han med en spade hjemme. Det viste seg at han ikke fikk lov å ha Nugatti på brødskivene i matpakken, så han ble sur på moren sin.... Anonymkode: 9ef40...352 Nei det er ikke bedre med en "gang for mye enn en gang for lite", når det er noe så bagatellmessig som krangler mellom to voksne mennesker så bør man snakke med foreldrene først og gjøre de oppmerksomme på at barnet reagerer på dette. Hva skjer med at folk er så feige nå til dags? Anonymkode: 7d39f...175 10
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #15 Skrevet 17. oktober 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tror du A`en i PGA betyr? Anonymkode: 8169f...7f9 TAKK!!! Anonymkode: 51aa7...2f8 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #16 Skrevet 17. oktober 2019 Jeg synes dette er altfor lite til å melde til barnevernet. Finn ut hvem foreldrene er, snakk med dem og få et inntrykk. Du kan ikke stole blindt på det et lite barn sier. Anonymkode: a68b2...62b 4
Hakadaki Skrevet 17. oktober 2019 #17 Skrevet 17. oktober 2019 Tenker du kan si ifra til lærer og at det blir opp til lærer sammen med helsesykepleier å ta en videre prat med barnet. Du har ikke akkurat fått så mye detaljer om hva det handler om. Foreldrene kan krangle mye seg imellom og barnet kan f.eks få beskjed om at h*n ikke får lov til å gå ut etter kl 19. I hodet til barnet er dette at foreldrene er sinte og h*n får ikke lov til å leke ute. Synes ikke dette er noe å melde BV direkte om ettersom du har en felles plattform allerede via skolen. 7
Carrot Skrevet 17. oktober 2019 #18 Skrevet 17. oktober 2019 Jeg syns det å melde anonymt er en uting av flere grunner men mest fordi man kan bli kalt inn som vitne selv som anonym melder, og fordi foreldrene har rett til å lese din melding og derav er det ofte anonymiteten din blir blåst bort som dugg for solen fordi det kan være gjenkjennelig når du sier "i hentesituasjoner forteller barnet" så mitt råd er å melde fra til din overordnede om din bekymring slik at flere rundt barnet kan følge opp og så kan SFO / skole melde fra. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #19 Skrevet 17. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Snakk med foreldre først! Si kva barnet sier. Blir foreldre dradd inn i en barnevernssak, kommer de ikke ut igjen med det samme. Kanskje er det noe det, kanskje ikke.... Anonymkode: e680e...524 Du tror foreldrene innrømmer det hvis det er noe? Anonymkode: 6b832...000 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #20 Skrevet 17. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tror foreldrene innrømmer det hvis det er noe? Anonymkode: 6b832...000 Ja, hva får deg til å tro at folk er aggressive? De aller fleste er takknemlige når de får påpekt at et barn tar skade av at de krangler! Slutt å vær så feige! Anonymkode: 7d39f...175 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå