AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #1 Del Skrevet 17. oktober 2019 Hvor dårlig ser man ved +2,5 på ett øye? Mitt barn skal begynne med briller, men jeg ser ingen grunn til det da han fungerer helt utmerket. Ble veldig overrasket da dtte ble oppdaget av helsesøster. Men hva kan skje om han ikke begynner med briller? Anonymkode: 4c17c...7e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #2 Del Skrevet 17. oktober 2019 Barnet ser veldig dårlig på nært hold, og vil ha problemer med lesing og skriving. (Eller tegning og lek på teppet hvis det er barnehagebarn) Hvis barnet ikke begynner med briller vil han få hodepine, stramme muskler i nakke og rygg fordi han må fokusere ekstra kraftig på det han gjør, og synet kan også forverre seg raskere enn hvis synsfeilen blir korrigert. Du kan jo teste selv... har du normalt syn? Kjøp deg et par lesebriller på Nille med styrke +2.5, og gå med disse en hel dag. Da ser du hvordan han opplever sin hverdag. Anonymkode: 3c377...94e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #3 Del Skrevet 17. oktober 2019 Hvis du har fått beskjed om at barnet ditt har en synsfeil på + 2,5 , så oppsøker en selvfølgelig en optiker og ordner briller . Da legger en til rette for at barnet har likt utgangspunkt til utvikle seg like bra som alle andre . Nedsatt syn går ikke over av seg selv Anonymkode: 0cae1...9bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
beige Skrevet 17. oktober 2019 #4 Del Skrevet 17. oktober 2019 Briller er bestilt synes bare det er så merkelig at han trenger briller når man ikke merker at han ser dårlig. Bygger med smålego etter bruksanvisning feks og liker dette veldig godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #5 Del Skrevet 17. oktober 2019 Min gutt har +8 men vi merket ikke at han så dårlig bortsett fra at han begynte å skjele. Han hadde ingen problemer med hverken koordinasjon eller motorikk. Langsynte kan se greit nok hvis de bare anstrenger seg nok og spenner musklene i øyet, men over tid er det selvfølgelig ikke bra og når de begynner på skolen er det kjempeviktig at de ser godt, ellers faller de fort av. Anonymkode: 462ee...dab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #6 Del Skrevet 17. oktober 2019 For å si det slik, jeg har +1.50, og jeg merker stor forskjell uten briller. Det handler mest om at man anstrenger seg veldig når man skal se, og blir veldig sliten av dette. Anonymkode: 1f833...46b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #7 Del Skrevet 17. oktober 2019 + 2,5 er ganske mye. Da trengs brillene. Om han fungerer i hverdagen så overkompanserer han nok. Anonymkode: b330a...35d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #8 Del Skrevet 17. oktober 2019 4 minutter siden, ordinarygirl skrev: Briller er bestilt synes bare det er så merkelig at han trenger briller når man ikke merker at han ser dårlig. Bygger med smålego etter bruksanvisning feks og liker dette veldig godt. Du merker ikke at han ser dårlig fordi han kompenserer med det øyet uten synsfeil. Det gjør at han fungerer, men han må bli veldig sliten av det. Anonymkode: 3c377...94e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AntiBullshit Skrevet 17. oktober 2019 #9 Del Skrevet 17. oktober 2019 5 minutter siden, ordinarygirl skrev: Briller er bestilt synes bare det er så merkelig at han trenger briller når man ikke merker at han ser dårlig. Bygger med smålego etter bruksanvisning feks og liker dette veldig godt. Som nevnt over her så merker du ikke at han ser dårlig fordi øynene våre er veldig tilpasningsdyktige og fungerer som et kamera, vi fokuserer på det vi ønsker å se enten det er lagt fra oss eller veldig nærme. Problemet er at sønnen din må anstrenge seg mye mer enn noen med feilfritt syn for å se klart. Dette merker han kanskje ikke selv en gang, for hvordan kan han vite at han ser dårlig når han aldri har hatt det noe annerledes? Over tid vil det kunne resultere i hodepine, lavt energioverskudd, tretthet osv. Hadde sønnen din vært mye trøtt en periode er det ikke sikkert du ville tenkt at han hadde utviklet dårlig syn da heller for tretthet kan være et tegn på så mangt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #10 Del Skrevet 17. oktober 2019 6 minutter siden, ordinarygirl skrev: Briller er bestilt synes bare det er så merkelig at han trenger briller når man ikke merker at han ser dårlig. Bygger med smålego etter bruksanvisning feks og liker dette veldig godt. Jeg merket heller ikke at jeg så dårlig, fungerte helt fint i hverdagen. Men på barneskolen begynte jeg å ha voldtsomt mye hodepine og ble etterhvert sendt til øyelege og optiker, da viste det seg at jeg hadde -2,5. Husker enda første dagen jeg fikk briller og tok dem på meg utendørs, plutselig kunne jeg faktisk se trær, skilt og folk mer enn to meter foran meg, helt fantastisk. Et barn som er vant til å ha dårlig syn tilpasser seg, de vet ikke hvordan det egentlig skal være. I min omgangskrets er det to barn som har fått briller, begge fungerte helt fint i hverdagen, spiste, lekte, så tv osv, men det ble likevel stor forskjell i deres verden når billene kom på. De hadde hhv +8 og -6, ingen mistanke om at noe var galt før det ble avslørt på 4 års kontroll og ved skolestart. Anonymkode: 3aef3...71d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå