Gå til innhold

Datter glemmer tingene sine overalt - bryte avtalen om å få kjøpe seg en mobil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 9 åring som ønsker seg telefon. Hun har spart til dette selv, og har nå nesten nok penger. Jeg har sagt nesten ja til dette, men er litt skeptisk enda. Hele klassen har telefon, er bare hun og en til som ikke har. 

Problemet er at hun ikke greier å passe på tingene sine. Hun roter vekk luer, votter og skjerf hele tiden, og nå idag fant vi ikke ytterjakken så den har hun forlatt et eller annet sted, sikkert på treningen i går eller noe. Hun aner selv ikke hvor. Kjenner jeg blir så oppgitt av dette her. Å handle nytt hele tiden for at hun ikke skal fryse. Hun virker ikke til å tenke på å få meg seg tingene sine overhodet når hun skal hjem fra steder hun har vært. Her ikke tall på hvor mye hun har mistet de siste årene. Prøver liksom å la henne prøve og feile selv, men ikke noe hjelper føler jeg. 

Så denne jakken føler jeg var dråpen og en telefon syns jeg faktisk ikke hun er klar for enda. Hun kommrt til å bli kjempeskuffet og lei seg men hva skal man gjøre da? Om hun ikke evner å passe på klærne sine hvordan i all verden skal hun greie å ta vare på en mobil? Jeg er så lei av dette 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 097f8...c6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har 9-åring selv, og det er først de siste 2mnd han endelig har blitt litt flinkere til å få med seg ting hjem...😉 Så her er det mye alder og modenhet det går på. Foreldrene til kopisene klager på akkurat det samme. Jeg har jobbet mye med at han skal lære det da. Når han kommer hjem spør jeg om han har med seg alt av klær og uststyr, har han glemt noe må han dra å hente det. Så ja, han må tilbake til kompisene og hente ting, vi kjører til idrettshallen og han må lete gjennom glemmekassa osv. det blir litt detektivarbeid, men det er viktig å lære dem at man ikke bare kan kjøpe nytt heller. Men det krever at vi voksne hjelper dem. Jeg har to eldre barn også, og kan love deg at det bedrer seg sansynligvis mye i løpet av det året som kommer nå.

Når det gjelder mobil så trenger hun da ikke ha med seg den overalt hvis du er redd hun skal miste den, men erfaringsmessig passer de mye bedre på slike ting.

Anonymkode: 3d55d...c4a

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har 9-åring selv, og det er først de siste 2mnd han endelig har blitt litt flinkere til å få med seg ting hjem...😉 Så her er det mye alder og modenhet det går på. Foreldrene til kopisene klager på akkurat det samme. Jeg har jobbet mye med at han skal lære det da. Når han kommer hjem spør jeg om han har med seg alt av klær og uststyr, har han glemt noe må han dra å hente det. Så ja, han må tilbake til kompisene og hente ting, vi kjører til idrettshallen og han må lete gjennom glemmekassa osv. det blir litt detektivarbeid, men det er viktig å lære dem at man ikke bare kan kjøpe nytt heller. Men det krever at vi voksne hjelper dem. Jeg har to eldre barn også, og kan love deg at det bedrer seg sansynligvis mye i løpet av det året som kommer nå.

Når det gjelder mobil så trenger hun da ikke ha med seg den overalt hvis du er redd hun skal miste den, men erfaringsmessig passer de mye bedre på slike ting.

Anonymkode: 3d55d...c4a

Dette har vi begynt med også. Det hjelper. :) Har han måttet dra tilbake og hente noe en dag, så husker han det neste dag, og kanskje dagen etter der også. Håper han husker det hver gang når vi har gjort det mange nok ganger. 😛

Han har for øvrig mobil, men får ikke ha den med noe sted alene, den brukes mest hjemme. (Dvs den brukes svært lite, så han kunne like gjerne ventet, men han arvet den av søsteren min. Vi hadde ikke kjøpt ennå.)

Anonymkode: 7c7ca...9a2

• Liker 2
Skrevet

La henne betale for ny jakke selv, av sparepengene sine. Så får hun fortsette og spare til telefon etterpå. Da ser hun poenget med å passe på tingene. Når det på magisk vis dukker opp nytt hver gang hun somler bort noe, så får hun mindre behov for å huske. 

• Liker 23
Skrevet
1 minutt siden, Juniper skrev:

La henne betale for ny jakke selv, av sparepengene sine. Så får hun fortsette og spare til telefon etterpå. Da ser hun poenget med å passe på tingene. Når det på magisk vis dukker opp nytt hver gang hun somler bort noe, så får hun mindre behov for å huske. 

Enig! Og i tillegg så kan du stille krav om at hun ikke skal ha glemt igjen noe på så, så lang tid. F.eks frem til jul. 

Anonymkode: 4aed3...a57

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en 9 åring som ønsker seg telefon. Hun har spart til dette selv, og har nå nesten nok penger. Jeg har sagt nesten ja til dette, men er litt skeptisk enda. Hele klassen har telefon, er bare hun og en til som ikke har. 

Problemet er at hun ikke greier å passe på tingene sine. Hun roter vekk luer, votter og skjerf hele tiden, og nå idag fant vi ikke ytterjakken så den har hun forlatt et eller annet sted, sikkert på treningen i går eller noe. Hun aner selv ikke hvor. Kjenner jeg blir så oppgitt av dette her. Å handle nytt hele tiden for at hun ikke skal fryse. Hun virker ikke til å tenke på å få meg seg tingene sine overhodet når hun skal hjem fra steder hun har vært. Her ikke tall på hvor mye hun har mistet de siste årene. Prøver liksom å la henne prøve og feile selv, men ikke noe hjelper føler jeg. 

Så denne jakken føler jeg var dråpen og en telefon syns jeg faktisk ikke hun er klar for enda. Hun kommrt til å bli kjempeskuffet og lei seg men hva skal man gjøre da? Om hun ikke evner å passe på klærne sine hvordan i all verden skal hun greie å ta vare på en mobil? Jeg er så lei av dette 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 097f8...c6b

Hun får kanskje ikke en mobiltelefon, men du kan kanskje kjøpe Grand Theft Auto V-videospillet til henne istedenfor?

Anonymkode: bb592...3f5

Skrevet

Hun må, om ikke betale alt, så minst halvparten av det hun har rotet bort hver gang. Av de pengene som skulle gå til telefon. 

Sannsynligvis vil det hjelpe. 

Har du merket alt med navn og telefonnummer? 

• Liker 4
Skrevet

Nå var ikke mobil like vanlig for 25 år siden, men foreldrene mine hadde lett nektet meg å få kjøpe mobil før jeg hadde vist at jeg ville klare å passe på den. (Jeg var slik som datteren din leeenge, og har så sent som i sommer glemt igjen veske eller jakke hos svigermor. 😂) Når sant skal sies, tror jeg ikke at de hadde inngått den spareavtalen engang, uten at jeg hadde bevist at jeg kunne passe på den. Men, gjort er hjort, sa elgen... Jeg hadde lett gått tilbake på den avtalen, ja. 

Anonymkode: ed9ff...058

• Liker 2
Skrevet

Hva om hun får kjøpe en billig telefon først (Nokia med knapper til 399,-). Om hun har klart å ikke rote den vekk de neste 3 månedene + andre ting (ikke blyanter, men større ting), så får hun kjøpe en smarttelefon

Anonymkode: 021a4...ec1

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om hun får kjøpe en billig telefon først (Nokia med knapper til 399,-). Om hun har klart å ikke rote den vekk de neste 3 månedene + andre ting (ikke blyanter, men større ting), så får hun kjøpe en smarttelefon

Anonymkode: 021a4...ec1

Hun ønsker seg neppe telefon for å ringe, så det er 400 rett ut av vinduet...

Anonymkode: 316dc...f0a

• Liker 3
Skrevet

Mine barn er voksne, men jeg kjenner meg veldig godt igjen i dette med å miste ting hele tiden. Vi gjorde det slik, at første telefonen var en rimelig smartmobil . Du får i dag smartmobil til omtrent kr 1000 som vil fungere fint til basic smartmobilbruk. Ettersom dette er penger hun har spart til selv, vil det nok svi mer å miste noe til kr 1000 som hun har betalt for selv, enn en jakke som andre har betalt for.

Når det gjelder gjenglemt, så tenker jeg at hun må lære seg å bli mer oppmerksom, telle over tingene før hun går videre, og når hun kommmer hjemm fra for eks trening og har glemt en jakke, en lue eller lignende, så må hun gå tilbake og lete etter det. Da vil hun oppleve at å glemme har større konsekvenser enn kjeft - hun må faktisk bruke av tiden sin til å finne det hun har glemt. Tid hun kanskje tenkte å bruke med venner, å leke eller annet. Vær konsekvent - hun må alltid tilbake og lete, enten samme sag eller dagen etter. 

Anonymkode: 16598...14c

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg forstår frustrasjonen din TS, men jeg fatter ikke at dette skal endre avtalen om å få kjøpe mobil av sine egne penger. Hvis hun mister den, er det en eneste person det går ut over: henne selv. Da lærer hun kanskje at nye ting ikke automagisk oppstår fordi hun ikke tar ansvar, for dere har vel ikke tenkt å kjøpe ny mobil fordi hun mister/glemmer den?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...