AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #1 Skrevet 17. oktober 2019 Hei! Har fått tilbud om å ta influensavaksine via jobben. Prøver å bli gravid, så sann sett er det kanskje lurt. Er det farlig å ta vaksinen i første trimester, om jeg eventuelt skulle bli gravid uten å vite om det enda... ser det ellers er anbefalt i 2. Og 3. Trimester... Anonymkode: ad1e1...771
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #2 Skrevet 17. oktober 2019 Ikke anbefalt å ta i første trimester. Ville ikke tatt den uten å snakke med lege først. Anonymkode: f900d...b7c
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #3 Skrevet 17. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke anbefalt å ta i første trimester. Ville ikke tatt den uten å snakke med lege først. Anonymkode: f900d...b7c Siden når er det ikke anbefalt? Grunnen tiø . At retningslinjene sier 2 og 3 trimester er fødetidspunktet ut ifra hva jeg har fått beskjed om, ikke fordi det ikke er anbefalt i 1., men fordi det ikke er forhøyet risiko. Eller har du fått annen info? Anonymkode: d7744...8a2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #4 Skrevet 17. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden når er det ikke anbefalt? Grunnen tiø . At retningslinjene sier 2 og 3 trimester er fødetidspunktet ut ifra hva jeg har fått beskjed om, ikke fordi det ikke er anbefalt i 1., men fordi det ikke er forhøyet risiko. Eller har du fått annen info? Anonymkode: d7744...8a2 Svært få vaksiner er benyttet til gravide i større utstrekning. Kunnskap om mulig risiko for fosterskade er derfor begrenset. Ut fra teoretiske betraktninger kan det være risiko for at levende vaksiner kan gi fosterskade hvis den sykdommen det vaksineres mot medfører slik risiko. Teoretisk kan også en ikke-levende vaksine ha teratogen effekt. Eventuell vaksinasjon av gravide bør derfor som hovedregel ikke gjøres i svangerskapets første trimester. https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksinasjon-i-ulike-livsfaser/vaksinasjon-av-gravide-og-ammende/ Du kan også lese mer her om du er interessert https://tidsskriftet.no/2015/02/kommentar-og-debatt/influensavaksinasjon-i-svangerskapet Anonymkode: f900d...b7c
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #5 Skrevet 17. oktober 2019 Kan du ikke bare ta den mellom menstruasjon og eggløsning? Så vet du at du ikke er gravid. Anonymkode: 5443b...c43
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #6 Skrevet 17. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke bare ta den mellom menstruasjon og eggløsning? Så vet du at du ikke er gravid. Anonymkode: 5443b...c43 Om jeg ønsker å ta den må jeg ta den neste onsdag siden det er satt av tid til alle som ønsker å ta den da, og jeg tror jeg kommer til å få EL nå på søndag. Anonymkode: ad1e1...771
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #7 Skrevet 17. oktober 2019 Du kan ta den fra uke 12! Jeg er prøver og tok den 6 DPO, det er jo noe jeg ville gjort om jeg ikke har vært prøver og ikke visst om det er en spire eller ikke på vei. Mange vet jo ikke at de er gravide og både drikker og vaksinerer seg. Anonymkode: 54079...6cd
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #8 Skrevet 17. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om jeg ønsker å ta den må jeg ta den neste onsdag siden det er satt av tid til alle som ønsker å ta den da, og jeg tror jeg kommer til å få EL nå på søndag. Anonymkode: ad1e1...771 Men da vil du heller ikke være gravid. Egget fester seg iallefall ikke før 5 dager etter eggløsning. Anonymkode: 5443b...c43 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #9 Skrevet 17. oktober 2019 Jeg tok influensavaksine hos jordmor i uke 11+0. Hun nevnte ikke at det ikke var anbefalt og det var hennes forslag. Regner med at hun ikke hadde satt helsen min eller babyen sin i fare, eller tatt noen utstrakt risiko. Anonymkode: a9ccd...521
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #10 Skrevet 17. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da vil du heller ikke være gravid. Egget fester seg iallefall ikke før 5 dager etter eggløsning. Anonymkode: 5443b...c43 Men likevel sier man at man er 4 uker på veg når graviditetstesten blir positiv, 2 uker etter EL... så kanskje det har noe med at det grunnleggende blir til i de ukene og derfor bør man kanskje ikke ta vaksine da i og med at det ikke er forsket så mye på? Anonymkode: ad1e1...771
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #11 Skrevet 17. oktober 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men likevel sier man at man er 4 uker på veg når graviditetstesten blir positiv, 2 uker etter EL... så kanskje det har noe med at det grunnleggende blir til i de ukene og derfor bør man kanskje ikke ta vaksine da i og med at det ikke er forsket så mye på? Anonymkode: ad1e1...771 Derfor sier de også at fosteret er 2 uker yngre enn det du er på vei. Det med telling av uker er bare fordi mange ikke vet når EL har vært, så for å være sikker så teller man fra siste mens Anonymkode: 54079...6cd 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #13 Skrevet 17. oktober 2019 58 minutter siden, TiiBii skrev: Jeg er prøver og har tatt den🤗 Fikk du noen bivirkninger? 😊 Anonymkode: ad1e1...771
TiiBii Skrevet 17. oktober 2019 #14 Skrevet 17. oktober 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk du noen bivirkninger? 😊 Anonymkode: ad1e1...771 Nope, ingen bivirkninger. Jobber i bhg og kommer meg helskinnet igjennom de fleste sykdomsperioder🙋🏼♀️💪🏼
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #15 Skrevet 18. oktober 2019 On 10/17/2019 at 8:38 AM, AnonymBruker said: Svært få vaksiner er benyttet til gravide i større utstrekning. Kunnskap om mulig risiko for fosterskade er derfor begrenset. Ut fra teoretiske betraktninger kan det være risiko for at levende vaksiner kan gi fosterskade hvis den sykdommen det vaksineres mot medfører slik risiko. Teoretisk kan også en ikke-levende vaksine ha teratogen effekt. Eventuell vaksinasjon av gravide bør derfor som hovedregel ikke gjøres i svangerskapets første trimester. https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksinasjon-i-ulike-livsfaser/vaksinasjon-av-gravide-og-ammende/ Du kan også lese mer her om du er interessert https://tidsskriftet.no/2015/02/kommentar-og-debatt/influensavaksinasjon-i-svangerskapet Anonymkode: f900d...b7c Så akkurat det jeg sa/tenkte. Tusen takk:) Anonymkode: d7744...8a2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #16 Skrevet 18. oktober 2019 Den anbefales også for gravide i første trimester som har annen tilleggssrisiko. Jeg antar det vil si de som i utgangspunktet tilhører en av risikogruppene som anbefales influensavaksine ellers, f.eks. astmatikere. Du kan jo høre med legen din. https://www.fhi.no/sv/influensa/influensavaksine/influensavaksine-gravide/ Anonymkode: ad16e...d86
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #17 Skrevet 18. oktober 2019 På 17.10.2019 den 8.31, AnonymBruker skrev: Siden når er det ikke anbefalt? Grunnen tiø . At retningslinjene sier 2 og 3 trimester er fødetidspunktet ut ifra hva jeg har fått beskjed om, ikke fordi det ikke er anbefalt i 1., men fordi det ikke er forhøyet risiko. Eller har du fått annen info? Anonymkode: d7744...8a2 Korrekt. Men i mange andre land anbefaler de å ta den i 1. Trimester også. Du kan absolutt ta vaksinen. Anonymkode: 9f5fb...cbd
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #18 Skrevet 19. oktober 2019 På 17.10.2019 den 16.14, AnonymBruker skrev: Om jeg ønsker å ta den må jeg ta den neste onsdag siden det er satt av tid til alle som ønsker å ta den da, og jeg tror jeg kommer til å få EL nå på søndag. Anonymkode: ad1e1...771 Altså.. de gjør den i alle Apotek. Koster bare 399,- Anonymkode: 52cf1...2a3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #19 Skrevet 21. oktober 2019 På 17.10.2019 den 20.22, AnonymBruker skrev: Derfor sier de også at fosteret er 2 uker yngre enn det du er på vei. Det med telling av uker er bare fordi mange ikke vet når EL har vært, så for å være sikker så teller man fra siste mens Anonymkode: 54079...6cd Feil. Egget modnes/ vokser i disse to ukene. Det er ikke anbefalt å drikke alkohol når man prøver.. av nevnte overnevnte årsak.. Anonymkode: b8b81...e7b 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #20 Skrevet 21. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Feil. Egget modnes/ vokser i disse to ukene. Det er ikke anbefalt å drikke alkohol når man prøver.. av nevnte overnevnte årsak.. Anonymkode: b8b81...e7b Man kan fint drikke litt alkohol før befruktning. Anonymkode: f900d...b7c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå