Gå til innhold

geit...

Anbefalte innlegg

Gjest bonderomantiker
Skrevet

Jeg bor på gård, og kunne tenke meg å ha et par geiter (kje) som kjæledyr. Men jeg vet det finnes en del bestemmelser om hold av geit, for ikke å snakke om flytting av geit/sau over fylkesgrenser. Dessuten vet jeg at de fleste bukke-kje blir avlivet rett etter fødsel, og at man sikert kunne "reddet" et par av disse om man forhørte seg med bonden på rett tidspunkt. Men når kjeer geitene? Er det samtidig som lamminga? Er det noen her som har erfaring med geit som kjæledyr? Hvordan ble den anskaffet, og hvilke instanser må godkjenne geiteholdet? Hvordan ble de holdt - gikk de helt løst, i en innhegning, sto de på bås e.l?

(har forresten ganske mye erfaring med geit både som maskot i stall og som produksjonsdyr)

Videoannonse
Annonse
Gjest bonderomantiker
Skrevet
jeg vil også ha geit :hjerter:

I en leilighet i Bergen..? Hehe:) Kanskje det finnes et marked for utleie av store kjæledyr og overnatting for dyreglade byfolk (er egentlig byjente selv, da) her ute på landet..?

(og geiter er utrolig sjarmerende dyr!)

Gjest Ninakanin
Skrevet

:ler:

det hadde vært noe!

Nei alle som kjenner meg sier jeg ville vært lykkeligst på et lite småbruk hvor jeg kunne hatt den lille flokken med høns som jeg ønsker meg, bikkjene, kattene, kua, grisene, geitene, de to sauene jeg vil ha (oxford down sheep, nyyyydelige!!!), den lille dammen med ender og gjess... :hjerter:

Jeg vil ikke bo i byeeeeen!! :ler:

Men jeg vil ha byen i nærheten allikevel!

glemte hesten...

Skrevet

Geiter kan vel gå som sauer i fjellet. Men det er vel best å ha de inngjerdet. Men de kan også ha bånd på seg. Geiter er utrolig nysgjerrige dyr, og blir veldig tamme. Men OBS OBS, de LUKTER ganske så stramt... :)

Gjest bonderomantiker
Skrevet
Men OBS OBS' date=' de LUKTER ganske så stramt... :)[/quote']

Ja - jeg vet:) Dersom jeg anskaffer bukkekje kommer jeg trolig til å kastrere dem; men kan de bli late og feite da?

Hm. Måtte nok hatt dem i innhegning, selv om vi bor ganske øde... De beveger seg vel et godt stykke om de kjeder seg litt en dag.

(blir vel ikke noe av denne sommeren, kanskje, men absolutt en framtidsplan - )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...