Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, omarel skrev:

Fakta er er at en som tror på En Gud ikke har lov å gifte seg med en som fornekter Guds eksistens i sin helhet. Så sa jeg innledningsvis at han ikke har lov å påtvinge islam ovenfor noen ihht Koranen. Så dreier dere dette til å omhandle skam og tvang. Det er absolutt ikke noe tvang om å bli muslim ej heller skam å velge.

Det var du selv som ordla deg slik at han begår hykleri og burde skamme seg hvis han gifter seg med en ateist. Hvis skampåføring er responsen han blir møtt med av andre muslimer, blir det nødvendigvis en grad av tvang inne i bildet. Det kommer man ikke bort fra. Dermed blir det noe selvmotsigende når du samtidig hevder det ikke er noen tvang i islam. Det blir litt floskelaktig, og det synes jeg det er greit å påpeke.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Klossmajor skrev:

Det var du selv som ordla deg slik at han begår hykleri og burde skamme seg hvis han gifter seg med en ateist. Hvis skampåføring er responsen han blir møtt med av andre muslimer, blir det nødvendigvis en grad av tvang inne i bildet. Det kommer man ikke bort fra. Dermed blir det noe selvmotsigende når du samtidig hevder det ikke er noen tvang i islam. Det blir litt floskelaktig, og det synes jeg det er greit å påpeke.

Nei, jeg sa hvis han tvinger en ateist så burde han skamme seg. Det er utrykk.

Grunnen er ar for en ateist så er det vanskelig å akseptere Gud. 

Endret av omarel
Skrevet
1 minutt siden, omarel skrev:

Nei, jeg sa hvis han tvinger en ateist så burde han skamme seg. Det er utrykk.

Ok

Skrevet
På 18.10.2019 den 1.30, AnonymBruker skrev:

Jeg tror forholdet vårt kommer til å være veldig bra hvis jeg blir akseptert av foreldrene hans. Jeg føler at han er den rette for meg. Han er ofte bekymret fordi han vet jeg må bli muslim for at vi skal gifte oss. Han spurte foreldrene sine om han kunne gifte seg med en ikke muslim i midten av august dette året. Svaret var at dama må være muslim. Helt siden han fikk det svaret har han hatt det utrolig vanskelig. Han hadde det mye bedre før han fikk det svaret av foreldrene. Han er ofte deprimert og trist. Jeg ser det på han. Jeg prøver å gjøre alt jeg kan for å hjelpe ham. Jeg så han gråte for aller første gang for 2 uker siden. Den endte med at jeg trøstet han. 

Anonymkode: f97f5...a25

Hvorfor skal dere være avhengige av å få tommelen opp fra hans foreldre?

Korriger meg hvis jeg tar feil, men hans foreldre har vel slått seg ned i Norge permanent av eget valg. De visste sikkert på forhånd at Norge er et land der den overveldende majoriteten er enten ateister eller kristne. De har sikkert også oppfattet at den innfødte befolkningen oppfatter islam som et fremmedelement. Likevel skal de kreve av sitt barn at det ikke finner sin make blant disse ateistene og kristne, eller andre ikke-muslimer. Den innfødte befolkningen er altså ikke bra nok for dem. De setter sikkert pris på den sosiale mobiliteten vi har her i landet som gjør klasseskiller mindre betydelige, og klassereise mer oppnåelig, enn i de fleste andre land. Denne sosiale mobiliteten er knyttet til en likhetstanke som samler folket over land og strand, på tvers av samfunnsklasser og landsdeler. Men denne sosiale mobiliteten de selv har mulighet til å nyte godt av, vil de ha seg frabedt at skal påvirke egne familieforhold. Tankegangen deres fremmer endogamiske diasporagrupper, fremmedgjøring og segregering. Den sosiale mobiliteten vi har i det norske samfunnet er avhengig av tillit og fellesskapsfølelse på tvers av hele befolkningen. En utbredelse av deres holdninger skaper derimot kløfter, redusert sosial mobilitet og mindre fellesskapsfølelse. Hva med at dere forsøker forklare dem dette?

• Liker 2
Skrevet
På 18.10.2019 den 2.23, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker han. Han er den rette for meg. Han har alltid vært der for meg. Respektert meg. Trøstet meg når jeg har hatt det vanskelig. Han er med andre ord også min bestevenn. Han er min soulmate. En jeg kan dele alt sammen med. En som ikke dømmer meg. Det som gjør vondt er at foreldrene hans kan ikke vite om meg. Det er trist når du må lyve for å være sammen med jenta du elsker.

Det er godt å  elske. Så fint at du gjør det. Du respekterer hans tro, og husk på at det skal være like viktig at han respekterer din tro/ikke tro.

• Liker 1
Gjest Sirkelen
Skrevet

Jeg tror vi kan oppsummere tråden med at dette er et uklokt valg. Hadde vært interessant å høre nytt fra TS og hennes refleksjoner og erfaringer.

Jeg tror en santale med en prest, imam eller annen fagperson/rådgiver innen tro og livssyn hadde vært en god idé.

Skrevet
På 17.10.2019 den 1.33, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er en ateist og kjæresten min er muslim. En troende muslim. Jeg elsker ham mer enn NOE ANNET. Vi har vært sammen i 2 år nå.Jeg spurte han i dag om han elsket sin religion mer enn meg, og han sa at han gjorde det. Han sa at han elsket Islam mer enn han elsket foreldrene sine. Han ba meg til og med om å vurdere forholdet vårt på nytt hvis jeg har problemer med hans tro. Bare han sa det fikk meg til å gråte. Hjelp meg. Hva gjør jeg?

Vent til du opplever Guds uendelige universelle ubetingede kjærlighet. Da vil du forstå å at å elske en annen (selv om den er god) er som en dråpe sammenlignet med et hav. Det som virkelig er fantastisk er når du innser at mordere, tyver og alle opptrer av kjærlighet. Grunnen til at jeg sier det jeg sier, er fordi jeg prøver å peke deg mot å oppdage Absolutt kjærlighet- en ting du eller din type ennå ikke har oppdaget. Gud elsker deg mer en noen annen. Du er elsket. 

Som betyr at du ikke trenger noen. Som betyr hadde jeg vært deg, så hadde jeg funnet meg en ny en ;)

Gjest Sirkelen
Skrevet
9 timer siden, Conal skrev:

Vent til du opplever Guds uendelige universelle ubetingede kjærlighet. Da vil du forstå å at å elske en annen (selv om den er god) er som en dråpe sammenlignet med et hav. Det som virkelig er fantastisk er når du innser at mordere, tyver og alle opptrer av kjærlighet. Grunnen til at jeg sier det jeg sier, er fordi jeg prøver å peke deg mot å oppdage Absolutt kjærlighet- en ting du eller din type ennå ikke har oppdaget. Gud elsker deg mer en noen annen. Du er elsket. 

Som betyr at du ikke trenger noen. Som betyr hadde jeg vært deg, så hadde jeg funnet meg en ny en ;)

Dette innlegget passer bedre i metafysikk-tråden.

TS’ trenger erfaringsbaserte og kloke råd fra folk med livserfaring og kulturkunnskap.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du vil konvertere til noe du ikke tror på. Det hadde jeg ikke gjort for noen.

Anonymkode: c7cab...8d5

Skrevet

Min mann er muslim, jeg har ikke konvertert(jeg er ateist), og han har aldri gitt uttrykk for at han ønsker det heller. Og om det stod om livet mitt hadde han tyllet nedpå både bacon og alkohol uten problemer. Vi har også hatt sex, jeg maste en god stund om at han virkelig måtte være sikker fordi jeg ikke ønsket at han skulle angre. Men han var konsekvent på at det var hans valg og at han håpet at han ville bli tilgitt siden det var i kjærlighet.
TS: mitt eneste råd er vel egentlig å tenke langsiktig. Ikke gå imot deg selv. Om han ønsker å gjøre noe du egentlig ikke vile gjort, så tror jeg den kjærligheten han måtte føle for deg er ganske grunn...

Anonymkode: 85994...e64

• Liker 1
Skrevet

Vel, du elsker han høyest. Han elsker Islam høyest. Så du må sette deg inn i hvordan livet er som muslimsk kvinne og se an om dette er en hverdag du kan trives med. Det er en rekke påbud du må innordne deg etter, og som dine barn også vil oppdras til å innordne seg etter. Jeg får min del følte at hele min integritet ble plukket fra hverandre, og jeg har aldri siden helt funnet tilbake til meg selv. Du bør sette deg grundig inn i hva det innebærer å leve som gift muslimsk kvinne. Det handler ikke bare om å konvertere i teorien.

Anonymkode: 44bb9...b58

• Liker 1
Skrevet
På 18.10.2019 den 0.35, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Fordi han er villig til å drepe deg i religionens navn.

Gjest Sirkelen
Skrevet

Det er klokere å velge en nordmann med samme etniske opprinnelse som deg selv, kultur og verdensbilde. Dette handler om å vise nasjonal stolthet og videreføre folkeslaget ditt. Husk at eventuelle barn i dette forholdet vil være av blandet etnisitet, antakelig muslimske og dermed ikke lenger nordmenn. De vil lett føle utenforskap i samfunnet med alle de problemer og sorger det medfører, og heller søke tilknytning i innvandrermiljøer. Dette vil dermed bidra ytterligere til fragmenteringen av Norge og oppløsningen av det norske folk. Så utifra et hensyn til barnet er også dette forholdet uklokt.  

Skrevet
8 timer siden, Sirkelen skrev:

Det er klokere å velge en nordmann med samme etniske opprinnelse som deg selv, kultur og verdensbilde. Dette handler om å vise nasjonal stolthet og videreføre folkeslaget ditt. Husk at eventuelle barn i dette forholdet vil være av blandet etnisitet, antakelig muslimske og dermed ikke lenger nordmenn. De vil lett føle utenforskap i samfunnet med alle de problemer og sorger det medfører, og heller søke tilknytning i innvandrermiljøer. Dette vil dermed bidra ytterligere til fragmenteringen av Norge og oppløsningen av det norske folk. Så utifra et hensyn til barnet er også dette forholdet uklokt.  

Hvorfor videreføre et folkeslag bare for videreføringens skyld? En del av nasjonen vår er retten til å elske den man vil, og tro på hva man vil.

Anonymkode: 0d623...f8a

Gjest Sirkelen
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor videreføre et folkeslag bare for videreføringens skyld? En del av nasjonen vår er retten til å elske den man vil, og tro på hva man vil.

Anonymkode: 0d623...f8a

Jeg kunne aldri i verden tenke meg å nekte noen å elske hvem de vil.

Jeg sier bare at det er best å videreføre sitt eget folk og kultur hvis man kan. Har ikke våre forfedre bidratt masse til å skape gode oppvekstvilkår for oss alle her i landet? Er ikke vår kultur rik på både tradisjoner, gode verdier og en rik kulturarv? Hadde du ønsket at franskmenn eller tibetanere bare skulle forsvinne og bli endel av historiebøkene? Kultur må bevares her og nå, ellers dør den ut. Folk og kulturer som de gamle egyptere og inkaer kommer aldri tilbake, de ble utsatt for erobringer, kulturoppløsning og andre prosesser som gjorde at de ble spredt for alle vinder.

Det er synd at vi har fått en slik ytterligående individualisme hvor det eneste som betyr noe er hva individet føler og ønsker her og nå. Både samfunnet som helhet, fortidige og fremtidige generasjoner betyr nær ingenting. Dette skaper bare rotløshet, og jeg tror de færreste blir lykkelige av å være slike individ-atomer frie og løsrevet fra alt.

Jeg tror Norge har et potensiale om vi videreutvikler oss basert på vår nasjonale kultur og styrkene i din, og forbedrer de feil vårt samfunn sliter med. En nasjon er et evigvarende oppussingsprosjekt, det er alltid noe som må rettes på. Norge er et av verdens aller lykkeligste land, og det er jeg dypt takknemmelig for å være endel av.

Skrevet
På 21.10.2019 den 1.32, omarel skrev:

Fakta er er at en som tror på En Gud ikke har lov å gifte seg med en som fornekter Guds eksistens i sin helhet. Så sa jeg innledningsvis at han ikke har lov å påtvinge islam ovenfor noen ihht Koranen. Så dreier dere dette til å omhandle skam og tvang. Det er absolutt ikke noe tvang om å bli muslim ej heller skam å velge, fordi dommen er Guds ikke menneskets.

Fakta er at dette er Norge og i Norge så er det den norske grunnloven som gjelder og ikke religiøse lover fra andre kanter av verden. Det finnes ikke noe som bringer skam hvis man gifter seg med en person som har en annen eller ingen religion i Norge, dette er en gammeldags og primitiv tankegang som enkelte grupper burde kvitte seg med.

Foreldrene kan ta seg en bolle, i dette landet kan sønnen gifte seg med hvem han ønsker. 

Anonymkode: 88178...db6

• Liker 3
Skrevet
På 18.10.2019 den 2.57, AnonymBruker skrev:

Det er foreldrene hans....

Ja, skjønner det. 

Men hvis han elsker deg superhøyt og er utstyrt med litt baller, da kan han gå til foreldrene og si: "Jeg har funnet jenta jeg elsker og vil gifte meg med. Liker dere det ikke, er det deres problem. Jeg velger kjærligheten" 

Anonymkode: b727f...cbb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...