Gå til innhold

Corsodyl. Hvor lenge skal det brukes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt tannkjøttbetennelse tror jeg, blødde rundt tannkjøttet endel. Er bedre nå, brukt Corsodyl i 4-5 dager, men er fortsatt ikke helt bra. Hvor lenge anbefaler dere meg å bruke det? 1 mnd?

Anonymkode: e02b8...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 mnd!? Da kommer du til å ha helt grå tenner. Husker du på å ikke pusse tennene rett før du skyller? 

Anonymkode: 425f5...03e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 mnd!? Da kommer du til å ha helt grå tenner. Husker du på å ikke pusse tennene rett før du skyller? 

Hvorfor grå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BigBear
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt tannkjøttbetennelse tror jeg, blødde rundt tannkjøttet endel. Er bedre nå, brukt Corsodyl i 4-5 dager, men er fortsatt ikke helt bra. Hvor lenge anbefaler dere meg å bruke det? 1 mnd?

Er ikke dette noe du burde ta med tannlegen? Ikke en tilfeldig kg bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

7 dager sa min tannlege da jeg hadde betennelse 😊

Anonymkode: 75d5d...057

Siterer meg selv, hvis ikke det er helt bra etter det ville jeg ringt tannlegen å hørt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Siterer meg selv, hvis ikke det er helt bra etter det ville jeg ringt tannlegen å hørt 

Er bedre, så det virker. Men jeg må bruke det litt mer om jeg skal bli kvitt det helt. To uker innafor?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg alltid gjort når jeg har brukt det. Hvorfor skal man ikke det? Har aldri hørt noe om det. Jeg føler at det er bakterier på tungen også som jeg gjerne vil ha hørt før jeg skyller med dette da det skal drepe 99,9 % av bakterier i munn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Les på flasken. Skal ikke brukes i mer enn 14 dager.

Anonymkode: 87a21...31a

Står det 14 dager på flasken? Ikke på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er bedre, så det virker. Men jeg må bruke det litt mer om jeg skal bli kvitt det helt. To uker innafor?

Av det jeg finner på apoteket sine sider er 1 til 2 uker vanlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av det jeg finner på apoteket sine sider er 1 til 2 uker vanlig 

Hvor står det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 uker. Bruk det et par dager etter at du føler at du er bra. Så kan du evt følge opp med et par skyll innimellom om du merker noe tegn til at det er tilbake. Hvis ikke det er bedre etter 10-14 dager ville jeg tatt kontakt med tannlege igjen  

Anonymkode: 08832...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1-2 uker. Bruk det et par dager etter at du føler at du er bra. Så kan du evt følge opp med et par skyll innimellom om du merker noe tegn til at det er tilbake. Hvis ikke det er bedre etter 10-14 dager ville jeg tatt kontakt med tannlege igjen  

Har ikke vært hos tannlegen. Tenkte å prøve dette, om det ikke ble bedre så skulle jeg til tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandler og forebygger betennelse i tannkjøtt/munnslimhinne og trøske 

Corsodyl inneholder klorheksidin og er et reseptfritt legemiddel. Munnskyllevæsken dreper bakterier og visse typer sopp og virker desinfiserende. Forebygger bakteriebelegg på tennene, tannkjøttbetennelse og andre infeksjoner i munnhulen når mulighetene for å opprettholde god munnhygiene på annen måte er nedsatt eller når spyttsekresjonen er nedsatt. Brukes dessuten ved etablert betennelse i tannkjøtt og munnslimhinne samt trøske. Corsodyl brukes også til desinfeksjon av protese. Vanlig tannkrem kan nedsette virkningen av Corsodyl. Hvis man bruker tannkrem umiddelbart før Corsodyl, er det derfor viktig å skylle tannkremen ut med rent vann før man bruker Corsodyl. Eventuelt kan man vente 30 minutter før bruk av Corsodyl, eller bruke tannkrem uten skummemiddelet natriumlaurylsulfat (SLS). Misfarging av tunge og tenner kan oppstå etter en til to ukers bruk, men forsvinner vanligvis når behandlingen avsluttes. Corsodyl anbefales ikke til barn under tolv år. Les pakningsvedlegget før bruk.

Anonymkode: e70ca...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært hos tannlegen. Tenkte å prøve dette, om det ikke ble bedre så skulle jeg til tannlegen.

Ok. Ville bestilt en time hos tannlege eller tannpleier. Kan ha bedre effekt enn å bare skylle. De renser opp, og sjekker. Du bør ha en time innen en ukes tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Behandler og forebygger betennelse i tannkjøtt/munnslimhinne og trøske 

Corsodyl inneholder klorheksidin og er et reseptfritt legemiddel. Munnskyllevæsken dreper bakterier og visse typer sopp og virker desinfiserende. Forebygger bakteriebelegg på tennene, tannkjøttbetennelse og andre infeksjoner i munnhulen når mulighetene for å opprettholde god munnhygiene på annen måte er nedsatt eller når spyttsekresjonen er nedsatt. Brukes dessuten ved etablert betennelse i tannkjøtt og munnslimhinne samt trøske. Corsodyl brukes også til desinfeksjon av protese. Vanlig tannkrem kan nedsette virkningen av Corsodyl. Hvis man bruker tannkrem umiddelbart før Corsodyl, er det derfor viktig å skylle tannkremen ut med rent vann før man bruker Corsodyl. Eventuelt kan man vente 30 minutter før bruk av Corsodyl, eller bruke tannkrem uten skummemiddelet natriumlaurylsulfat (SLS). Misfarging av tunge og tenner kan oppstå etter en til to ukers bruk, men forsvinner vanligvis når behandlingen avsluttes. Corsodyl anbefales ikke til barn under tolv år. Les pakningsvedlegget før bruk.

Står ikke noe om hvor lang tid jeg kan bruke det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, en til to uker.

Anonymkode: a04b0...4ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig at 1 mnd høres veldig lenge ut. Man kan forresten pusse tennene før, men da skal man helst bruke en tannkrem uten såpestoff som skummer da det kan ødelegge effekt. På apoteket anbefalte de å bruke for eksempel Zendium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les avsnitt3. Hvordan du bruker Corsodyl

Bruk alltid dette legemidlet nøyaktig som beskrevet i dette pakningsvedlegget eller som lege, tannlege eller apotek har fortalt deg. Rådfør deg med lege, tannlege eller apotek hvis du er usikker.

Bruk av Corsodyl hos barn

Corsodyl er ikke anbefalt til barn under 12 år med mindre anbefalt av en lege.
Den anbefalte dosen er:
Munnhulen skylles med 10 ml Corsodyl morgen og kveld, 1 minutt hver gang. Evt. pensling ved trøske. Spytt ut overflødig munnskyllevæske. Unngå å svelge Corsodyl.
Ved betennelse i munnslimhinnen i forbindelse ved bruk av proteser skal munnen skylles som ovenfor. Dessuten må protesen renses. Etter å være skylt og børstet, legges protesen i munnskyllevæsken 2 ganger daglig, 15 minutter hver gang. Protesen må være fullstendig dekket av væsken.
Ved etablert betennelse i tannkjøttet anbefales ca. 1 måneds behandling.
Annen dose i henhold til leges resept. Ikke overskrid angitt dose.

Bruksanvisning

Bruk flaskekapselen som mål ved å fylle til linjen merket 10 ml.
Brukes ufortynnet.

Snakk med apoteket hvis du har spørsmål eller kontakt tannlegen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...