Gå til innhold

Hvordan si det til en god venn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg trenger tips til hvordan jeg kan snakke med en god kompis av meg.

Han er utrolig snill, god venn og har vært det i mange år. Vi kan vanligvis snakke om alt, men temaet her er jeg usikker på hvordan jeg skal legge frem.

Kort fortalt: han er singel og har vært i mange år bortsett fra noen korte forhold. For noen år siden møtte han en kvinne han virkelig fikk god kjemi med og jeg har møtt henne. Ikke bare jeg, men flere andre også i vennekretsen. Det ble slutt mellom de etter noen måneder, men jeg ser at de har beholdt et nydelig og nært vennskap. Alle rundt dem ser kjemien stråle og ingen av oss forstår hvorfor de bare ikke er sammen. Historien er slik jeg forstår det sånn at de har prøvd igjen, men han vil ikke forplikte seg til henne av en ukjent grunn. 

Jeg vil jo ikke at han føler at jeg går altfor mye oppi hans privatliv eller overtale han til noe, men hvordan skal jeg innlede samtalen? Jeg tror nemlig at en del av han vil, men kanskje han trenger en liten dytt eller råd? Jeg har selv vært redd for å forplikte meg av årsaker jeg etter hvert skjønte var for tåpelige og er nå i utrolig fint forhold med verdens fineste kvinne. 

Jeg er ikke vant til å vanke på kvinneforum, men jeg vet også at kvinner ofte tenker annerledes enn oss menn. Mitt ønske oh intensjon er bare godt for min gode venn. 

Anonymkode: 1d537...51c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånt er vanskelig, siden det er så personlig.

Kanskje det hadde hjulpet om du i en passende setting der dere var på tomannshånd startet med å fortelle om hvor glad du er for å ha truffet hun du er sammen med, og om redselen du selv hadde for å forplikte deg i starten. Da følger han antagelig opp med noen kommentarer, og er du heldig, så åpner han seg kanskje uten at du trenger å spørre. Gjør han ikke det, så kan du forsiktig spørre om han tror at det kan bli noe mellom ham og denne dama. Si at hun er godt likt, og at dere syntes at de to passet så godt sammen. Du kunne eventuelt ha antydet at dere kunne tenke dere å invitere henne til en sammenkomst eller noe, og hørt hva han tenkte om det.

Men, ikke press ham noe mer om han ikke viser vilje til å snakke om det. Mulig at han ikke har de følelsene for henne som gjør at han ønsker noe mer enn vennskap. Det kan være noe mellom dem som dere ikke vet, men som han synes er for personlig til å dele.

Ingenting i veien for å spørre på en taktfull måte, men så får man bare akseptere de valg som tas.

Anonymkode: ccc6b...055

• Liker 2
Skrevet

De har en god kameratkjemi, men det er ikke alltid det kan overføres til forhold.

Skrevet

Jeg skulle ønske min "venn" hadde en venn som deg. Min er hardnakket på at vi skal bare være venner og ikke ha noe forhold. Men saken er at han vil gladelig ha alle fordelene ved et forhold uten å forplikte seg. Ikke flørter han med andre heller, så ståa er ikke at han vil ha mulighet til andre damer. Han er bare pissredd for forhold! Skulle ønske han hadde en kompis som sparka ham i rævva og sa "slutt å vær idiot! Vi ser alle at du har aldri hatt det så bra som nå, og du kommer til å miste det dersom du ikke tar deg sammen"

Men min har nesten ingen venner, så det var dagens ønsketenking...

Anonymkode: 53e43...ff5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...