Gå til innhold

Trenger råd for å få en voksen hund til å takle å være alene hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå hatt en hund i over en måned som vi overtok fra Finn han er nå 2år og det andre hjemmet kunne han være alene hjemme. Men her uler han og piper og tasser rundt.. jeg har prøvd alt av de taktikkene jeg kan får og få han til å bli komfy med å være alene her men ikke noe går,så jeg trenger flere råd og hjelp får jeg ikke dette til må vi gi han et nytt hjem igjen, jeg er nå arbeidsløs men skal jo få meg jobb engang men det går ikke når han ikke når han ikke finner roen alene 😕 

Anonymkode: f2989...20b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med vår hund så lagde han litt lyd i starten, men så ble han vant til det. Aldri gå til han om han uler, da forstår han at det får deg til han. 

Anonymkode: dcf20...815

Skrevet

En måned er jo veldig kort tid da, har jo tross alt flyttet fra alt kjent. Håper det går seg til etterhvert. Ikke så mye annet å gjøre enn å gi ham tid og trene masse fysisk og mentalt slik at overskuddsenergien ikke plager ham.

• Liker 1
Skrevet

Jeg går alltid flere turer på nesten en timer hver dag og da vi har gått 2turen for dagen leker vi så han får løpt også øver vi på det å være alene og jeg har prøvd å sett om ulingen gir seg men han uler konstant frem til jeg kommer tilbake og jeg lar det gå alt fra 1-10 min Da dette er noe som må gå i hans tempo og jeg ikke synes der er forsvarlig og la han gå alt for lenge stressa og redd. Skjønner jo at en måned er kort tid når alt er nytt så det øves jo på men han uler seriøst konstant frem til jeg kommer "hjem" igjen og han uler så høyt at man hører han utenfra 😕 

Skrevet

Start helt på nytt, som om han var en valp. Først ute av syne inne i huset, så etterhvert ut døra - bare rett ut og inn igjen, uten å lage noe nummer av det.

Så øker du tida utafor døra, noen sekunder av gangen, så lenge hunden er avslappet og komfortabel med det. 

Anonymkode: 7a086...331

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker, kun fra egen erfaring, at en måned etter omplassering er for tidlig å begynne alene hjemme trening. Jeg overtok selv en omplasseringshund, og hun trengte lang tid til å bli trygg her hos meg, flere måneder Hun hadde aldri vært helt alene hjemme i det forrige hjemmet, alltid sammen med andre hunder. Nå er hun hjemme alene hos meg og syns det er greit, ligger og sover.

Jeg kom ordentlig i gang med alene hjemme trening litt tilfeldig. Jeg skulle rydde ut verandamøblene fra boden i kjelleren. Jeg gikk inn og ut mange ganger etter hverandre. Til slutt bare gikk hunden min å la seg i senga. Hun skjønte at jeg raskt kom tilbake igjen. Så vi fikk en litt kick-start på den måten! Deretter gikk jeg å kledde på meg ytterklær, kledde av igjen. Så åpnet døra, så åpnet døra og gikk ut. Ble ute noen sekunder, så gikk inn igjen. Jeg kastet noen godbiter på stuegulvet, og hun fikk et tyggeben. Hun ville ikke ha det i begynnelsen, fant ikke ro nok til å legge seg ned og tygge. Men godbitene tok hun. Nå virker hun glad når hun skjønner at jeg skal gå, for hun vet hun får litt snacks!

Jeg filmet henne når hun var alene, så jeg visste hvordan hun taklet det. Jeg hadde mulighet til å gå kjempesakte fram, gikk aldri over grensen hennes. Byttet på lengde jeg var borte, og når på døgnet jeg gikk. Jeg setter alltid på lyset i hele leiligheten når hun skal være alene. Min hund liker best å ha tilgang til hele leiligheten, for andre er det kanskje bedre å være på et rom. Jeg gikk alltid en lang tur før hun skulle være alene, gjerne en times tur i skogen, så hun var sliten. Å lære henne å være alene er noe av det kjedeligste jeg har gjort på lenge, men det er så utrolig verdt det! Jeg endte opp med å gå på visninger i nærområdet 😄 Må jo slå i hjel endel timer, så jeg fant ut at det var gøy å gjøre i mens!

• Liker 1
Skrevet

Vi har mye tid nå,men siden jeg står på vent på jobb fra nav vet jeg aldri når jeg plutselig får en innkalling og jobb men vi øver så mye vi kan på dette og ser at vi nå bare må øve litt og litt frem til jeg får innkalling til nav, jeg kan liksom ikke si nei takk til jobb fra nav da jeg vil miste inntekten min 😕 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...