Gå til innhold

Spørsmål om barnebidrag! Hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting eller to.

Vi er skilt.

Her har far og jeg to barn, jente 12 og gutt 13 år.

Han har dem annenhver helg og en dag i uken uten overnatting.Han vil nå kutte ut onsdagen. Dvs fire netter i mnd.

Han tjener ca 6-700 000 pr år.

Jeg tjener ca 250 000.

Jeg forteller ham at hvis han kutter en dag må bidraget opp( han vil ikke ha onsdag fordi han ikke gidder og det provoserer meg)

Han blir da rasende og sier at han vil ha beregning gjennom nav, og at siden han har så mye trekk via namsfogden vil jeg ende opp med mye mindre eller ingenting, fordi han har så høy gjeld.

Vi har i dag privat avtale på ca 4000kr.

Jeg trodde at barnebidraget trumfet alt, og barnebidraget vil gjøre sånn at han da heller må bruke lenger tid på nedbetaling til staten, slik at barna får det de har krav på.

Hvem har rett?

Anonymkode: d0a8d...169

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjeld har ingenting å si. Da kunne jo hvem som helst tatt opp stort lån for å slippe å betale barnebidrag. 

Anonymkode: 2a48e...37f

• Liker 5
Skrevet

Barnebidraget blir krevd inn av nav-staten. Så ja, det trumfet all annen gjeld. Så da tar bf feil. Lurt å la nav stå for beregningen og innkrevingen,så slipper man mer krangling om det 🙂

Anbefaler ellers bidragskalkulatoren til nav (se på nav.no) 🙂

Anonymkode: 796a0...231

• Liker 7
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han blir da rasende og sier at han vil ha beregning gjennom nav, og at siden han har så mye trekk via namsfogden vil jeg ende opp med mye mindre eller ingenting, fordi han har så høy gjeld. 

ta det via nav. Du får nok vesentlig mer enn 4000 i måneden da.

Gjelda hans er irrelevant. Det vil ende med at namsfogden må trekke mindre til gjelda da.

Anonymkode: fc183...6ef

• Liker 5
Skrevet

E74898E7-5C4E-40E1-893B-A087261FA5BC.thumb.png.a2a66866ce1b1f072d56ce808a6786f8.png

• Liker 1
Skrevet

Går dere gjennom nav, så vil trygden bli trukket før annen gjeld ja.

Anonymkode: f09e1...838

• Liker 1
Skrevet

Tuuuuusen takk for svar🙂🙂

Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

E74898E7-5C4E-40E1-893B-A087261FA5BC.thumb.png.a2a66866ce1b1f072d56ce808a6786f8.png

HAH! Takk! 

Denne skal jeg slenge i fleisen hans😈😈😇

Skrevet

Tok en sjekk i bidragskalkulatoren. Her er resultatet med fars inntekt på 600k og mor 250k og samvær inntil 3,99 netter i måneden

Den sier du skal ha 10k i måneden! La far søke om å ta det via nav (eller gjør det selv) 😂

1668227890_Skjermbilde2019-10-16kl_23_29_00.png.b6132580e2c29ca2d6e6cb0d6bc76d14.png

Du kan sjekke selv også her: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/beregn-barnebidrag

• Liker 6
Skrevet

Ser TS skriver at bidraget per i dag kreves inn av Nav? Hun mener videre at far skal betale mer i bidrag dersom han kutter onsdagssamværet som hun også presiserer at er uten overnatting. Til info beregnes barnebidraget ut fra antall overnattinger per måned og slik sett vil det ikke påvirke barnebidraget at far ikke lenger har samvær onsdag ettermiddag. TS bør ta en tlf. til Nav og sjekke før man evt får ekstrautgifter ift ny beregning av bidrag (det blir jo et gebyr dersom Nav skal fastsette bidraget).

Ser også at mange skriver mye forskjellig her, men forholder meg til at Nav allerede har utregnet et bidrag som stemmer ut fra dagens ordning og inntekt. Dersom dette stemmer blir det altså ingen endring og far har rett i sine uttalelser. MEN far er uansett en dust som vil droppe samvær fordi han ikke gidder dersom dette virkelig er den reelle årsaken.

Anonymkode: 05a4d...7f0

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HAH! Takk! 

NEEI! Ikke sleng den i fleisen hans, la han heller be nav om å regne det ut!

Anonymkode: 58bef...b98

• Liker 11
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HAH! Takk! 

Litt unødvendig å oppføre seg slik. Vær den voksne og hold konflikten så lavt du klarer. Om du beregner igjennom nav ser han det tidsnok. 

Anonymkode: 2c4c8...c6a

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEEI! Ikke sleng den i fleisen hans, la han heller be nav om å regne det ut!

Anonymkode: 58bef...b98

Eller litt omvendt psykologi: Nei! Ikke ta det via nav! Den vi har nå er fin den

Skrevet

Det er kun samvær over natt som forandrer bidrag, at far kutter en ettermiddag har ikke noe å si!

Anonymkode: 19d7e...d5e

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser TS skriver at bidraget per i dag kreves inn av Nav? Hun mener videre at far skal betale mer i bidrag dersom han kutter onsdagssamværet som hun også presiserer at er uten overnatting. Til info beregnes barnebidraget ut fra antall overnattinger per måned og slik sett vil det ikke påvirke barnebidraget at far ikke lenger har samvær onsdag ettermiddag. TS bør ta en tlf. til Nav og sjekke før man evt får ekstrautgifter ift ny beregning av bidrag (det blir jo et gebyr dersom Nav skal fastsette bidraget).

Ser også at mange skriver mye forskjellig her, men forholder meg til at Nav allerede har utregnet et bidrag som stemmer ut fra dagens ordning og inntekt. Dersom dette stemmer blir det altså ingen endring og far har rett i sine uttalelser. MEN far er uansett en dust som vil droppe samvær fordi han ikke gidder dersom dette virkelig er den reelle årsaken.

Anonymkode: 05a4d...7f0

Vi har privat avtale, ikke gjennom nav:)

Ts

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er kun samvær over natt som forandrer bidrag, at far kutter en ettermiddag har ikke noe å si!

Anonymkode: 19d7e...d5e

Du tar faktisk feil der.

Nav regner ett døgn som 4 måltider, så om barnet er der 4 dager i uken med ett måltid blir det regnet som et døgn. Det blir da 4 på en måned og man får faktisk fradrag på barnebidraget.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt unødvendig å oppføre seg slik. Vær den voksne og hold konflikten så lavt du klarer. Om du beregner igjennom nav ser han det tidsnok. 

Anonymkode: 2c4c8...c6a

Du har rett. Bli bare lei av trusler og uvilje fra ham. Skal ikke stupe ned til hans nivå👍🏻

Ts

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har privat avtale, ikke gjennom nav:)

Ts

Kjør det gjennom nav du. Da må han nok betale det dobbelte av hva han gjør i dag.

• Liker 7
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på en ting eller to.

Vi er skilt.

Her har far og jeg to barn, jente 12 og gutt 13 år.

Han har dem annenhver helg og en dag i uken uten overnatting.Han vil nå kutte ut onsdagen. Dvs fire netter i mnd.

Han tjener ca 6-700 000 pr år.

Jeg tjener ca 250 000.

Jeg forteller ham at hvis han kutter en dag må bidraget opp( han vil ikke ha onsdag fordi han ikke gidder og det provoserer meg)

Jeg trodde at barnebidraget trumfet alt, og barnebidraget vil gjøre sånn at han da heller må bruke lenger tid på nedbetaling til staten, slik at barna får det de har krav på.

Hvem har rett?

Han vil jo ikke havne på noen ny samværsklasse av det. Du kommer jo ikke under 3,99 netter uansett. 

Men, du burde uansett ta det gjennom Nav, for med så stor inntektsforskjell skulle du hatt mye mer i bidrag uansett.

Anonymkode: cbb42...691

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du tar faktisk feil der.

Nav regner ett døgn som 4 måltider, så om barnet er der 4 dager i uken med ett måltid blir det regnet som et døgn. Det blir da 4 på en måned og man får faktisk fradrag på barnebidraget.

Fant det etter mye leting. Det gjelder da kun i samværsklasse 1:

https://lovdata.no/nav/rundskriv/r55-02-for

Uttalelsen fra departementet gjelder i forhold til samværsklassene 2, 3 og 4. Samværsklasse 1 legges til grunn dersom gjennomsnittlig månedlig samværet utgjør 2 – 3,99 netter. Men fordi de som har minst samvær, ofte ikke har barnet hos seg om natten, kan også samvær utelukkende på dagtid gi rett til fradrag etter klasse 1. Ved telling av antall dager har departementet bestemt at dagen skal deles inn i fire, se forskriften § 9 femte ledd tredje punktum. Det er naturlig å knytte hver fjerdedel av dagen til dagens måltider. Det regnes fire måltider: Frokost, formiddagsmat, middag og kveldsmat. Den av foreldrene som står for det enkelte måltid, godskrives den fjerdedelen. Det vil si at dersom bidragsmottakeren sørger for frokost, og den bidragspliktige deretter henter barnet og sørger for formiddagsmat, middag og kvelds, godskrives den bidragspliktige ¾ dag. Dersom telling av 1/4 dager fører til at den bidragspliktige har et månedlig samvær som utgjør to eller flere dager, skal samværsklasse 1 legges til grunn. Dersom den bidragspliktige har mindre samvær enn to dager/netter pr. måned, gis det ikke samværsfradrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...