AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #1 Del Skrevet 16. oktober 2019 Lille jenta på 16 mnd har feber på 2.døgnet. Tok vaksine for 10 dager siden så mistenker bivirkninger fra denne. Temp kl 17: 39,9 (fikk paracet) Temp kl 19:30: 39,6 (fikk paracet igjen, etter telefonsamtale med lege på legevakta) Temp kl 23: 39,5 Så den har jo hjulpet svært lite? I tillegg kastet hun opp i sta, men dette er ikke uvanlig at hun gjør når hun har feber.. Vanlig? Eller ringe legevakta igjen? Får jo ikke ned feberen noe særlig.. Jenta sover nå, men virker jo utilpass når hun er våken.. drukket bra hele dagen, våte bleier. Anonymkode: 5c33b...e0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QBee Skrevet 16. oktober 2019 #2 Del Skrevet 16. oktober 2019 Så høy feber tyder på en infeksjon, ikke vaksine-bivirkning. Det viktigste å vurdere er allmenntilstanden, og om hun får i seg nok væske (våte bleier). Men ring heller legevakten enn å gå rundt og være bekymra. Feber som ikke vil gå ned kan, men må ikke, tyde på en bakteriell infeksjon som trenger antibiotika. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #3 Del Skrevet 16. oktober 2019 Side feberen mest sannsynlig ville blitt mye høyere uten, så virker den jo. Hadde ringt legevakt. Høy feber på barn skal alltid sjekkes. Regner med barnet ligger uten dyne. Anonymkode: 4b430...b32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikken Skrevet 16. oktober 2019 #4 Del Skrevet 16. oktober 2019 Yngste datteren min fikk også bivirkninger av en av vaksinene - med feber som du beskriver. Vi fikk da beskjed fra legevakten at vi kunne alternere mellom Paracet og Ibux for å holde tiden mellom hver febernedsettende kortere enn hva pakningsvedlegget sa. Vi hadde god effekt av det og feberen ga seg etterhvert. (Hun var nok ikke helt frisk da hun fikk vaksinen i vårt tilfelle, mest sannsynlig kom feberreaksjonen av det.) Men jeg ville uansett tatt en telefon til legevakten og sjekket om de synes det er OK! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #5 Del Skrevet 16. oktober 2019 Akkurat nå, Marikken skrev: Yngste datteren min fikk også bivirkninger av en av vaksinene - med feber som du beskriver. Vi fikk da beskjed fra legevakten at vi kunne alternere mellom Paracet og Ibux for å holde tiden mellom hver febernedsettende kortere enn hva pakningsvedlegget sa. Vi hadde god effekt av det og feberen ga seg etterhvert. (Hun var nok ikke helt frisk da hun fikk vaksinen i vårt tilfelle, mest sannsynlig kom feberreaksjonen av det.) Men jeg ville uansett tatt en telefon til legevakten og sjekket om de synes det er OK! Er en dagsdose man ikke skal overskride, bruker man begge må begge redusers slik max gram pr dag ikke overstiges. Veldig viktig å ikke overgå maxdosen. Anonymkode: 4b430...b32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikken Skrevet 16. oktober 2019 #6 Del Skrevet 16. oktober 2019 Som sagt: vi fikk instrukser av legevakten den gangen og fulgte disse. Da var det angitt dose av hhv Ibux og Paracet, men annenhver gang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #7 Del Skrevet 16. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Lille jenta på 16 mnd har feber på 2.døgnet. Tok vaksine for 10 dager siden så mistenker bivirkninger fra denne. Temp kl 17: 39,9 (fikk paracet) Temp kl 19:30: 39,6 (fikk paracet igjen, etter telefonsamtale med lege på legevakta) Temp kl 23: 39,5 Så den har jo hjulpet svært lite? I tillegg kastet hun opp i sta, men dette er ikke uvanlig at hun gjør når hun har feber.. Vanlig? Eller ringe legevakta igjen? Får jo ikke ned feberen noe særlig.. Jenta sover nå, men virker jo utilpass når hun er våken.. drukket bra hele dagen, våte bleier. Anonymkode: 5c33b...e0b Hvilken form gir du paraceten? Parscet mikstur er bedre enn stikkpiller for du kan få en bedre vekttilpasset dose. Vi opplevde også stadig at det var vanskelig å få ned feberen på vår da han var på den alderen, så vi ga ibumetin(nurofen) i tiløegg etter avtale med lege. Snakk med legen til barnet om dette neste gang. Men generelt, så rådet legevakta oss om å alltid oppsøke lege/legevakt når feberen nærmet seg/bikket 40°. Anonymkode: ef65e...146 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogkløver Skrevet 16. oktober 2019 #8 Del Skrevet 16. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er en dagsdose man ikke skal overskride, bruker man begge må begge redusers slik max gram pr dag ikke overstiges. Veldig viktig å ikke overgå maxdosen. Anonymkode: 4b430...b32 Nei det er bare tull. Med små barn bør man avtale med lege, men det går fint å bruke maks døgndose av både Ibux og paracet samtidig. Det er forskjellige virkestoffer i dem. Det går fint å gi Ibux hver 8 time og paracet hver 8 time gjennom døgnet. Gir du de til ulike tider kan du da gi febernedsettende hver 4 time Med høy feber over tid bør alltid lege kontaktes. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missy1 Skrevet 16. oktober 2019 #9 Del Skrevet 16. oktober 2019 Min erfaring med min sønn: når feberen ikke gikk ned med Paracet, var det en bakteriell infeksjon. Slo aldri feil med han (hadde mye hals og øre betennelser). jeg ville dratt til lege og fått tatt en CRP Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meley Skrevet 17. oktober 2019 #10 Del Skrevet 17. oktober 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er en dagsdose man ikke skal overskride, bruker man begge må begge redusers slik max gram pr dag ikke overstiges. Veldig viktig å ikke overgå maxdosen. Anonymkode: 4b430...b32 Ja Ibux (ibumetrin) har sin maxdose som ikke må overskrides. Og Paracet (paracetamol) har sin maxdose som ikke må overskrides. Men for å bruke begge samtidig eller alterere mellom dem betyr ikke at du må redusere maxdose på de. Da det er to forskjellige virkestoffer og også to forskjellige virkemekanismer på de. Dvs helt trygt å bruke samtidig og man kan forholde seg til hvert enkelt preperats maxdose 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wit Skrevet 17. oktober 2019 #11 Del Skrevet 17. oktober 2019 Min datter har liten effekt av Paracet på feber. MEN Ibux fungerer veldig bra. Når feberen ikke går ned med Ibux har det alltid vært bakterielt. På legevakta vet de ikke hvorfor hun reagerer forskjellig, men har bare sagt at vi må bruke det som fungerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisada Skrevet 17. oktober 2019 #12 Del Skrevet 17. oktober 2019 Husk regelen om at ved vannkopper eller helvetesild skal ALDRI ibux/ibumetin/ibuprofen/nurofen brukes. Det kan føre til livstruende bakterielle infeksjoner i hud og bløtvev. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 17. oktober 2019 #13 Del Skrevet 17. oktober 2019 Nå er det ikke faretruende høy feber for et så lite barn. Så lenge barnet drikker godt, har nok våte bleier og ellers har grei allmenntilstand ville jeg ikke bekymret meg. Blir barnet veldig slapt, mister bevissthet, slutte å innta væske er det rett på legevakten. Dehydrering er den største faren med små barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå