Gå til innhold

hund som hopper på folk når den blir gira

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips for å forhindre at hunden hopper opp på andre? Det går fint når det er på folk som viser at de vil hilse og klare for å leke, men det er ikke alle som er det. Litt slitsomt å måtte stramme inn båndet hver gang noen kommer imot, i frykt for at hunden skal hoppe på vedkommende.

Noen tips som funker? Tar imot alle tips.

Anonymkode: 7be72...cb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som med det meste kommer ikke noe uten litt trening: 
Du har noen alternativer, men du vil trenge hjelp da de som skal hilse bør vite om planen. så kan for eksempel venner og familie stille opp?

Den hopper fordi den føler den får noe igjen for det så det er det en bør ta vekk.
La de som hilser stå som noen saltstøtter mens den hopper så er det sånn passe kjedelig å hoppe på tid. Belønn den når den roer seg ned og slutter å hoppe.
Alternativ to: Hold hånden på ryggen over forbenene så den ikke kan hoppe. Belønn når den slutter å forsøke.

PS. det vil ta tid uansett. Det er bare å holde ut. Lykke til :) 

Skrevet

Takk, det første tipset der har jeg hørt og må nok prøve det. Men hvor lang tid er la g tid?  Er vel ille lett å si, men er det flere måneder, uker, dager? 🤷🏼‍♀️

Skrevet

Har en gira hund som flyttet inn til meg etter at den ble voksen. Har jo da derfor ikke fått oppdratt den som jeg selv ville. God som gull men veldig stressa. Hopping er en av en god del uønsket adferd vi trener jevnlig for å få bort. Hjelper hvis jeg ignorerer og snur meg bort når den begynner å hoppe. Nesten gitt seg helt med dette nå,

Mer generelt er det jo teorien om å ikke straffe uønsket adferd men belønn i rikelig monn ved ønsket adferd. Har god erfaring med dette selv, er ingen hundeekspert men ser at over tid så nærmer vi oss veldig å ha en lydig hund. «Dynger» den ned med godbiter når den sitter pent og oppfører seg bra. Tenker innimellom at vi ikke kommer noen vei, men plutselig har ennå en bit falt på plass og når jeg ser tilbake så har vi gjort store fremskritt, så det er nok tålmodighet som er det aller viktigste.

• Liker 1
Skrevet

Når hunde hopper, må de som hunden hopper på snu seg rundt mwd hender i kryss, gi null oppmerksomhet frem til hunden setter seg, først da får den klapp. Slik ble jeg kvitt det. Læringen ble jo en del av den når folk kom hjen til osd, hender i kryss og ignorer hunden frem til den setter seg. 

Etter få uker vil hundeb sette seg for å få ønsket oppnerksomhet.

Anonymkode: 35502...d94

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, det første tipset der har jeg hørt og må nok prøve det. Men hvor lang tid er la g tid?  Er vel ille lett å si, men er det flere måneder, uker, dager? 🤷🏼‍♀️

Tidsaspektet er jo umulig å forutsi, for det kommer jo an på om du får med alle dere kjenner på treningen, hvor raskt hunden lærer...

Nytter ikke om du øver den til å ikke få lov til å hoppe opp, om de andre ikke er så nøye med det. At dere må lære den en komando/ett tegn på at den kan få lov til å hoppe opp og leke som alle må bruke.

Skrevet

Vil bare gi deg ros for å ta tak i dette. Altfor mange hundeeiere tror at alle andre elsker å få siklende hundetunger i fjeset like mye som dem selv. Men det er noe av det verste jeg vet. Jeg vet også at jeg ikke er den eneste som misliker det sterkt. 

Anonymkode: a5118...704

Skrevet

Godt å høre at det er mulig å endre det på noen uker, da blir det konsekvent trening heretter. 
utfordringen blir når det går fremmede folk forbi og han Plutselig hopper på de, eller fremmede som ønsker å hilse på og girer han opp. Da blir det vanskelig med konsekvent trening. Hadde også vært enklere om han hoppet når jeg kom hjem, det hadde gjort treningen enklere, men det er kun på fremmede (for hunden) så da må jeg jo få de med på det.  

men håper det går etterhvert 😊

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil bare gi deg ros for å ta tak i dette. Altfor mange hundeeiere tror at alle andre elsker å få siklende hundetunger i fjeset like mye som dem selv. Men det er noe av det verste jeg vet. Jeg vet også at jeg ikke er den eneste som misliker det sterkt. 

Anonymkode: a5118...704

Uff ja, det forstår jeg godt. Var selv litt småredd for hunder da jeg var liten. Merker også at noen barn blir litt redde når de skal klappe, også blir han gira og er på vei til å hoppe på de. Da er jeg heldigvis klar for å trekke han tilbake. 
men er veldig slitsomt for det går jo folk overalt, vanskelig å vite hvem han vil hoppe på og ikke. Så håper at løsningen til de over her funker :) 

ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...