AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #1 Skrevet 16. oktober 2019 Jeg har tenkt å legge inn et bud på en enebolig, den har ligget ute siden i sommer, boligmarkedet er veldig treigt hvor jeg skal kjøpe. Den ligger ute til 2 290 000, prisen har ikke blitt satt ned selv om den har ligget ute en stund. Hva tenker dere er et greit bud? Tenker at siden den har ligget ute en stund så er det mulig å by litt under, men hvor mye under er greit? Anonymkode: 635a0...a5f
stan Skrevet 16. oktober 2019 #2 Skrevet 16. oktober 2019 Det er egentlig ikke noe svar på dette. Jeg tror jeg ville startet på 1,5 million. De vil neppe akseptere det, men senker forventningene til resultatet av eventuelle videre forhandlinger. Det kan være lurt å prate med megler og kanskje selger. Et tips er å også få noen andre til å ringe, for så å sammenligne hva som blir sagt. Mange har en tendens til å avsløre litt for mye. Lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #3 Skrevet 16. oktober 2019 2 millioner Anonymkode: f51e7...9c6 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #4 Skrevet 16. oktober 2019 By lavt, men fornuftig. Skambud blir aldri godt mottatt! By 1,9 mill førstegang. Anonymkode: 1ab3b...40d 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #5 Skrevet 17. oktober 2019 2 mill. At den har ligget ute en stund betyr ikke at de ikke har hatt bud, det kan rett og slett være at de har avvist bud under prisantydning. Å komme med frekke skambud på 1,5 mill som en over foreslår kan bare føre til at de ikke vil selge til deg i det hele tatt. Har man ikke hastverk med å selge er det ingen grunn til å sette ned prisen. Anonymkode: b931c...a81 16
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #6 Skrevet 17. oktober 2019 Uten å vite noe om tilstand på huset, så ville jeg begynt på 1.9mill. Anonymkode: ccdc5...f59 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #7 Skrevet 17. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Uten å vite noe om tilstand på huset, så ville jeg begynt på 1.9mill. Anonymkode: ccdc5...f59 Tilstanden er bra, både kjøkkenet og badet er nylig oppusset, ingenting som trenger oppgradering Har holdt øynene åpne en stund og det er svært sjeldent at noe blir solgt hvor jeg tenker å kjøpe. Anonymkode: 635a0...a5f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #8 Skrevet 17. oktober 2019 Ville begynt på 1,9 og hatt noe forhandlingsrom. Det er sikkert et psykisk tak for dem med å runde 2 mill, men da har du jo litt å forhandle på. ps. Skulle sykt ønske jeg bodde et sted man kunne få et hus til rundt 2 mill. 🙋🏼♀️🤣 Anonymkode: 175bf...1fd 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #9 Skrevet 17. oktober 2019 1,9 mill, som flere sier. Ender nok på 2 mill da. Men fy fader, det er uansett ekstremt billig for et hus!! Bor selv i by, betalte 8,3 millioner for 130kvm, og jeg bor i en middels bydel... 🤣 Anonymkode: db033...f19 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #10 Skrevet 17. oktober 2019 Har du hørt med megler om det har kommet inn bud som selger ikke har akseptert? Anonymkode: 57511...66b 2
newman01 Skrevet 17. oktober 2019 #11 Skrevet 17. oktober 2019 Megler er aldri kjøpers representant. En meglers oppgave er å selge boligen på vegne av selger. Betalt av selger. Så ikke lurt å snakke for mye med megler. Start med 1,9 eller 1,95mill. Så blir det avslått, så ber man om motbud, og forhåpentligvis lander man på 2,05 eller noe sånt, rett over den magiske grensa
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #12 Skrevet 18. oktober 2019 Får du sjekket hva andre hus i området med samme størrelse og standard har blitt solgt for? Det kan jo gi en pekepinn. Anonymkode: 8d587...b93
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #13 Skrevet 18. oktober 2019 Jeg har hatt en kjæreste som solgte leilighet med samme prisantydning. Den lå ikke ute lenge, men det første budet han fikk var på 1,5 millioner. Det gjorde oss ikke positivt innstilt til kjøper, for å si det sånn. Gå gjerne under prisantydning, men dersom du gir skambud kan du risikere å fornærme selger. Det er sjelden noe godt utgangspunkt. Jeg synes at 1,9 millioner (som andre i tråden har foreslått) høres ut som et godt utgangspunkt. Du har også fått råd om å få noen ande til å ringe megler eller kjøper og fremstå som interessent. Det er IKKE et godt råd dersom du vil få selger til å godta et bud under prisantydning. Det er liten sannsynlighet for at selger vil godta et skambud i utgangspunktet, og det blir nok ikke bedre dersom det fremstår som det er flere interessenter. 🙄 Anonymkode: 2cbb4...df5 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #14 Skrevet 18. oktober 2019 På 16.10.2019 den 21.48, AnonymBruker skrev: Jeg har tenkt å legge inn et bud på en enebolig, den har ligget ute siden i sommer, boligmarkedet er veldig treigt hvor jeg skal kjøpe. Den ligger ute til 2 290 000, prisen har ikke blitt satt ned selv om den har ligget ute en stund. Hva tenker dere er et greit bud? Tenker at siden den har ligget ute en stund så er det mulig å by litt under, men hvor mye under er greit? Anonymkode: 635a0...a5f La meg tippe litt (og kanskje litt kvalifisert): Et bud på 1.9 er 400 000 under prisantydning, - det er ganske mye i forhold til prisantydningen på 2 290 000. Det andre poenget, og det er sannsynligvis det viktigste her; det er et bud under 2 millioner. Sannsynligvis vil selger bli både ganske sur, men i tillegg ganske forbanna. Det går en magisk psykologisk grense for de fleste selgere i forhold til 1 million-og-noe og 2 millioner-og littegrann. Folk ser faktisk ikke tallene etter det første tallet. Hvis du virkelig vil ha dette huset så tror jeg det smarteste er å legge et åpningsbud på 2 millioner blank. Det vil høyst sannsynlig ikke bli godtatt, men det er har samme start-tall som prisantydningen, noe som er viktig. Når budet ditt blir avslått så be megler konkret om et motbud fra selger. Når du får det så, og dette er huset du virkelig vil ha, så møtes dere ofte omtrent midt mellom ditt første bud og selgers motbud. På 17.10.2019 den 15.51, newman01 skrev: Megler er aldri kjøpers representant. En meglers oppgave er å selge boligen på vegne av selger. Betalt av selger. Så ikke lurt å snakke for mye med megler. Start med 1,9 eller 1,95mill. Så blir det avslått, så ber man om motbud, og forhåpentligvis lander man på 2,05 eller noe sånt, rett over den magiske grensa Dette er alltid viktig å huske; Motbud må man be om. Det er ikke nødvendigvis noe man får uten å be om det. Anonymkode: a2b3f...338
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #16 Skrevet 20. oktober 2019 Hva ville dere lagt inn som motbud på 1,9? Jeg hadde ikke gitt meg på noe under prisantydning, særlig når bad og kjøkken er helt nytt. Det betyr jo at eier har lagt mye penger i leiligheten allerede og ikke har råd til å tape så mye. Markedet er generelt treigt nå. Her jeg bor er det flere boliger som har lagt ute siden før sommeren. Men de går sjeldent mye under prisantydning. Naboen hadde is i magen, etter flere visninger uten annet enn et bud 300K under prisantydning. Boligen lå ute 6 uker til og endte på en pris 300K over prisantydning. Det var tydeligvis flere som ble interessert fordi de trodde de skulle få boligen billig pga liggetid. Men her ble det budkrig istedet. Så man vet aldri. Anonymkode: 990b1...652
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #17 Skrevet 20. oktober 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva ville dere lagt inn som motbud på 1,9? Jeg hadde ikke gitt meg på noe under prisantydning, særlig når bad og kjøkken er helt nytt. Det betyr jo at eier har lagt mye penger i leiligheten allerede og ikke har råd til å tape så mye. Markedet er generelt treigt nå. Her jeg bor er det flere boliger som har lagt ute siden før sommeren. Men de går sjeldent mye under prisantydning. Naboen hadde is i magen, etter flere visninger uten annet enn et bud 300K under prisantydning. Boligen lå ute 6 uker til og endte på en pris 300K over prisantydning. Det var tydeligvis flere som ble interessert fordi de trodde de skulle få boligen billig pga liggetid. Men her ble det budkrig istedet. Så man vet aldri. Anonymkode: 990b1...652 Som selger hadde jeg sagt at prisantydning er det jeg skal ha for boligen. Når både kjøkken og bad er nytt og den ellers ikke trenger noe reovering, er det ingen grunn til å selge for lavere pris. For øvrig har jeg et vennepar som ikke folkk solgt på mange måneder og nektet å gå under prisantydning. De trakk tilslutt boligen og la den ut igjen etter en mnd, da fikk de 600 000 over takst etter budkrig. Et av parene i budkrigen hadde forsøkt seg på skambud i første runde og blitt avslått. Ironien er jo at de kunne fått boligen 600 000 billigere enn det den til slutt gikk for. Anonymkode: b931c...a81
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #18 Skrevet 20. oktober 2019 På 19.10.2019 den 0.28, prt90 skrev: Hvorfor så redd for å fornærme selger? Enig i dette. Tviler på selgerne har is i magen og kan vente en evighet, med en så billig bolig på en beliggenhet der det sjelden selges boliger.. Hvis kjøkken og bad er nylig oppusset, så virker det som om de nå må selge (kanskje pga skilsmisse?). Markedet er tregt, mange boliger går en god del under takst. Meglerene påstår det ikke er så ille, men hvis man følger med på eiendomspriser.no så ser man at det ikke er selgers marked. Anonymkode: aa449...5b0
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #19 Skrevet 20. oktober 2019 Hvis han har hatt to lån over en lengre periode så ville jeg gitt et bud ganske mye under prisantydning Anonymkode: 81f7a...e4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå