AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #1 Skrevet 16. oktober 2019 Jeg har en på snart 4,5 år. Han blir ikke tørr. Han sluttet med bleie på dagtid i juni i fjor, da han var 3 år. Det gikk supert hele sommeren, men da høsten kom og bhg startet igjen begynte han å tisse seg ut. Slik har han nå holdt på i 1,5 år. Vi har prøvd uten hell: legebesøk (3 ganger, ikke noe galt, bla bla), helsesøster, belønningssystem, klistremerker, mengder med ros når han er tørr, ignorere uhell i en lang periode (typ skift kjapt og ikke si noe), la han skifte selv (han klarer det ikke og blir lei seg). Aner ikke hva mer vi kan gjøre. Han sier selv at han ikke vet hvorfor. Så ler han det bort, sier at det går bra, at han kan skifte etc. Jeg har blitt sint, da blir han bare lei seg og gråter. Jeg har prøvd å spille på samvittigheten hans, kjøpt nye klær som han synes var sååå kule og ikke skulle tisse i, hatt samtaler om dette når han er rolig... Ingenting hjelper. Dagen etter er de nye buksene våte, bilstolen må vaskes igjen. Han ser ikke problemet, rett og slett. Han blir tatt på do med jevne mellomrom hele dagen, men tisser seg ut rett etterpå. Det kan gå dager der han er tørr, så tisser han seg ut fire ganger på en dag. I sommer var han tørr natt og dag i en måned, denne uka har han tissa seg ut flere ganger hver dag. Nå kommer vinteren snart, med ullklær og dresser og slikt som ikke kan vaskes og vaskes og vaskes. Jeg har mest lyst til å be bhg ta på ham bleie igjen når de skal ut, så jeg i det minste slipper å vaske dressen. Det måtte han ha i fjor vinter, da han ødela dressen sin og jeg måtte kjøpe ny. Han har fått mye strikketøy, jeg kan ikke la ham bruke det en gang. Det blir tisset i stykker. Hva i all verden gjør vi? Jeg blir gal av dette. Barnehagen er tydelig lei, de kan ikke ta han med på turer uten at han har uhell, de har liksom prøvd alle sine strategier og alle ungene i årskullet UNDER min sønn er tørre nå. Nå sier de ikke ifra lenger, posene med uttissede klær bare henger på knaggen. Jeg er så lei at jeg spyr snart!!! Anonymkode: b2e24...eb0
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #2 Skrevet 16. oktober 2019 Han er ikke klar, rett og slett. Ville tatt på bleie igjen. Anonymkode: db64b...761 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #3 Skrevet 16. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han er ikke klar, rett og slett. Ville tatt på bleie igjen. Anonymkode: db64b...761 Leste du at han er 4,5 år og at han har holdt på slik i 1,5 ÅR? Og at han har vært tørr, men plutselig ikke er det lenger? Han vil jo selvsagt ikke ha bleie på. Han er stor gutt. Alle de andre er tørre, til og med de som er et år yngre. Alle sammen, bare ikke han. Nederlaget ved å måtte ha på bleie er enormt. Anonymkode: b2e24...eb0 1
Kaisada Skrevet 16. oktober 2019 #4 Skrevet 16. oktober 2019 Kan det være at han har opplevd utrygghet og grenseoverskridelser mot seg? 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #5 Skrevet 16. oktober 2019 Hr du prøvd minirin? Å bli sint og å spille på samvittighet gjør det bare verre. Han gjør det ikke med vilje. Anonymkode: d75fb...b5c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #7 Skrevet 16. oktober 2019 Selv om barnet ditt er sen med å bli tørr i forhold til gjennomsnittsalder, så er han ikke unormal. Hør på foreldrerådets podcast feks, opp til 5 år er regnet som normalt for å bli tørr. Her tenker jeg det er viktig å gripe det an riktig, bli ihvertfall ikke sinte. Dere må fortsette å støtte og oppmuntre barnet. Jeg forstår det er frustrerende, min eldste ble tørr rett over 4 år og vi hadde det som dere, bare at han hadde dovegring i tillegg. Trodde lenge det aldri skulle løsne, men det gjorde det, helt plutselig og nærmest over natta. Det er kanskje ikke svaret man vil ha, men dere må gi det tid og jobbe videre. Det positive er at han har klart å være tørr tidligere, det utelukker jo at det er fysiske årsaker. Jeg ville prøvd å ha fokus på "tisse følelsen" og få barnet til å kjenne igjen den. Anonymkode: 16dd4...3d9
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #8 Skrevet 16. oktober 2019 Kva seier helsesøster da? Sånn konkret. Veit du om barnehagen har gode dorutiner? F.eks om dei bruker krysseskjema? Eg tenkjer at barnehagen burde tatt han på do kvar andre time eller oftare. Når uhella skjer heima og i barnehagen ville eg faktisk tatt på bleie igjen, utan å gjera det til ei stor greie. Kan gjerne ha truse utanpå bleia. Ikkje snakk for masse, bare gi han pause. Anonymkode: 9ca9d...048 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #9 Skrevet 16. oktober 2019 Og det er faktisk ikkje så uvanlig at gutter ikkje heilt har kontroll over blæra si før godt opp i skulealder, det er meir normalt enn man trur. Anonymkode: 9ca9d...048
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #10 Skrevet 16. oktober 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste du at han er 4,5 år og at han har holdt på slik i 1,5 ÅR? Og at han har vært tørr, men plutselig ikke er det lenger? Han vil jo selvsagt ikke ha bleie på. Han er stor gutt. Alle de andre er tørre, til og med de som er et år yngre. Alle sammen, bare ikke han. Nederlaget ved å måtte ha på bleie er enormt. Anonymkode: b2e24...eb0 Dette er sikkert ikke svaret du vil ha, men jeg ble presset til å slutte med bleie i veldig ung alder (gutt). Jeg har endt opp med en slags fetish for det, der jeg forbinder det veldig sterkt (ubevisst) med trygghet. Det var riktig nok langt tidligere enn din sønn, men jeg har prøvd å finne ut hvorfor jeg er som jeg er og ser at dette går igjen hos mange. Jeg var mye yngre, men hadde jeg vært i din situasjon i dag ville jeg vært forsiktig med å presse for mye... hvordan vet du at han opplever det som et nederlag å måtte ha på bleie? Det som i alle fall er et nederlag er å bli våt hver dag og få ubehagelige reaksjoner på det... Anonymkode: 34ef6...b3e 1
Blingblingtahei Skrevet 17. oktober 2019 #11 Skrevet 17. oktober 2019 Tror jeg hadde tatt på han bleie igjen, kanskje han ser det som en motivasjon til å slutte? Men det er uansett tydelig at han ikke er klar, ta på han bleie og slutt å stress med det, plutselig er han klar fordi han har fått en pustepause. 5
Gjest Albbas Skrevet 17. oktober 2019 #12 Skrevet 17. oktober 2019 Prøv tøybleie og si til gutten din at det er en slags truse som tåler tiss? Fordelen med tøybleie er at den ikke holder seg like tørr inni, så han kjenner når han tisser. Vanlige bleier gjør det jo vanskeligere å slutte siden de er så tørre. Dere har sikkert godt av en periode uten masse klesskift alle mann. Få det litt på avstand.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #13 Skrevet 17. oktober 2019 Minner meg litt om min egen. Han var helt tørr både dag og natt i ett år. Så begynte han i barnehagen igjen etter sommerferien i fjor, og vips begynte han å tisse på seg. Da var han 4,5 år. Tissingen på dagtid fikk vi ganske fort ordnet opp i (men han har fortsatt uhell siden han ikke innser at han må tisse før det nesten er for sent), men han bruker bleie på natta. Er 5,5 år, og har gjort det i 15 mnd. Kjempefortvilende, spesielt siden han var helt tørr et helt år. Men vi orket ikke stå opp hver natt for å vaske sengetøy. Om jeg var deg ville jeg tatt på bleia igjen, kanskje det faktisk hjelper. (Min syntes det var utrolig kjipt å måtte begynne med bleie igjen men han vendte seg fort til det) Anonymkode: 40d1b...3b4
Vera Vinge Skrevet 17. oktober 2019 #14 Skrevet 17. oktober 2019 Er det helt sikkert at gutten ikke er forstoppet? Forstoppelse hos barn kan være litt vanskelig å oppdage og kan gå utover blærekontrollen. Jeg tenker spesielt på det at han var tørr og så har begynt å få uhell igjen. 3
Maleficenta Skrevet 17. oktober 2019 #15 Skrevet 17. oktober 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Leste du at han er 4,5 år og at han har holdt på slik i 1,5 ÅR? Og at han har vært tørr, men plutselig ikke er det lenger? Han vil jo selvsagt ikke ha bleie på. Han er stor gutt. Alle de andre er tørre, til og med de som er et år yngre. Alle sammen, bare ikke han. Nederlaget ved å måtte ha på bleie er enormt. Anonymkode: b2e24...eb0 Du får true med det da. Si at du må ha bleie så lenge du tisser deg ut. Kanskje det hjelper 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #16 Skrevet 17. oktober 2019 5 timer siden, Albbas skrev: Prøv tøybleie og si til gutten din at det er en slags truse som tåler tiss? Fordelen med tøybleie er at den ikke holder seg like tørr inni, så han kjenner når han tisser. Vanlige bleier gjør det jo vanskeligere å slutte siden de er så tørre. Dere har sikkert godt av en periode uten masse klesskift alle mann. Få det litt på avstand. Vi gjør noe lignende. Vi kjøper bleier på apoteket med kule motiv, og kaller det spesielle underbukser. Ordet bleie blir ikke nevnt. Ellers har de også noen absorberende nattbukser, som de kalles på sengevætingsbutikken.com, som kan hjelpe. Fine motiv på disse også. De har mye som sikkert kan være nyttig der. Anonymkode: d75fb...b5c 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #17 Skrevet 17. oktober 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en på snart 4,5 år. Han blir ikke tørr. Han sluttet med bleie på dagtid i juni i fjor, da han var 3 år. Det gikk supert hele sommeren, men da høsten kom og bhg startet igjen begynte han å tisse seg ut. Slik har han nå holdt på i 1,5 år. Vi har prøvd uten hell: legebesøk (3 ganger, ikke noe galt, bla bla), helsesøster, belønningssystem, klistremerker, mengder med ros når han er tørr, ignorere uhell i en lang periode (typ skift kjapt og ikke si noe), la han skifte selv (han klarer det ikke og blir lei seg). Aner ikke hva mer vi kan gjøre. Han sier selv at han ikke vet hvorfor. Så ler han det bort, sier at det går bra, at han kan skifte etc. Jeg har blitt sint, da blir han bare lei seg og gråter. Jeg har prøvd å spille på samvittigheten hans, kjøpt nye klær som han synes var sååå kule og ikke skulle tisse i, hatt samtaler om dette når han er rolig... Ingenting hjelper. Dagen etter er de nye buksene våte, bilstolen må vaskes igjen. Han ser ikke problemet, rett og slett. Han blir tatt på do med jevne mellomrom hele dagen, men tisser seg ut rett etterpå. Det kan gå dager der han er tørr, så tisser han seg ut fire ganger på en dag. I sommer var han tørr natt og dag i en måned, denne uka har han tissa seg ut flere ganger hver dag. Nå kommer vinteren snart, med ullklær og dresser og slikt som ikke kan vaskes og vaskes og vaskes. Jeg har mest lyst til å be bhg ta på ham bleie igjen når de skal ut, så jeg i det minste slipper å vaske dressen. Det måtte han ha i fjor vinter, da han ødela dressen sin og jeg måtte kjøpe ny. Han har fått mye strikketøy, jeg kan ikke la ham bruke det en gang. Det blir tisset i stykker. Hva i all verden gjør vi? Jeg blir gal av dette. Barnehagen er tydelig lei, de kan ikke ta han med på turer uten at han har uhell, de har liksom prøvd alle sine strategier og alle ungene i årskullet UNDER min sønn er tørre nå. Nå sier de ikke ifra lenger, posene med uttissede klær bare henger på knaggen. Jeg er så lei at jeg spyr snart!!! Anonymkode: b2e24...eb0 Kjære deg Ts. Det er HELT normalt at barb utvikler seg i ulikt tempo . Min tanke er at det nå er blitt alt for stort fokus på tissing fra alle hold. Avtal med barnehagen at dere heretter gjør niks null nummer ut av at han tisser på seg- bare skift i stillhet og ro. Så gir du ham masse ekstra oppmerksomhet en periode og trygger ham på at han er elsket og trygg hos deg. Unngå forandringer og blåhold på rutiner. Da lover jeg at det blir bedre. Han trenger ikke medisiner, det er alt for tidlig. Følg rådene over, så går det seg til. Hilsen en med mye erfaring Anonymkode: 9ab0b...ca1 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #18 Skrevet 17. oktober 2019 Og for all del: sørg for masse ekstra skift i barnehagen, slik at det ikke blir et irritasjonsmoment for Bhg. Det vil han merke. Anonymkode: 9ab0b...ca1 1
pessimistisk Skrevet 17. oktober 2019 #19 Skrevet 17. oktober 2019 Høres veldig frustrerende ut. Det går ikke an å bli henvist til noe spesialist av noe slag? For å se om det kan være noe fysisk eller psykisk galt. Det hjelper iallfall ikke å kjefte eller spille på samvittigheten hans, selv om jeg forstår du er frustrert.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #20 Skrevet 17. oktober 2019 8 minutter siden, pessimistisk skrev: Høres veldig frustrerende ut. Det går ikke an å bli henvist til noe spesialist av noe slag? For å se om det kan være noe fysisk eller psykisk galt. Det hjelper iallfall ikke å kjefte eller spille på samvittigheten hans, selv om jeg forstår du er frustrert. Normalt sett henvises det ikke for utredning på så unge bsrn, først ved 6 års alder. Nettopp fordi det ofte løsner før den tid og det ikke blir regnet som unormalt i den grad det trenger utredning (med mindre det er konkret mistanke om at det er noe fysiologisk). Anonymkode: 16dd4...3d9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå