Gå til innhold

Hva tjener du som PT?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg vurderer PT utdanning til nyåret, nettstudier med samlinger et par ganger i året. Har et ønske om å hjelpe og veilede de som trenger det i en hektisk hverdag, både med trening og kosthold. Jeg har høy arbeidsmoral og kunne fint tenkt meg å drive med veiledning på fritiden i tillegg.

Dere som har tatt 1 år nettstudier hos Active Education, hva syns dere om studiet? Og hva tjener du i dag? 

Tar imot råd fra andre som har erfaringer også.

Anonymkode: 3dfa4...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei:)

Jeg vurderer PT utdanning til nyåret, nettstudier med samlinger et par ganger i året. Har et ønske om å hjelpe og veilede de som trenger det i en hektisk hverdag, både med trening og kosthold. Jeg har høy arbeidsmoral og kunne fint tenkt meg å drive med veiledning på fritiden i tillegg.

Dere som har tatt 1 år nettstudier hos Active Education, hva syns dere om studiet? Og hva tjener du i dag? 

Tar imot råd fra andre som har erfaringer også.

Det kryr av PT nå, så tenk deg godt om. Fleste har det som hobbyjobb.

En PT i dag tenker kun på å selge timer, thats it. Trist, men sant. Slik de tjener pengene sine.

Typisk PT time: Prate om alt mulig tull, "Hva spiste du i går?" "nå trener du den og den muskelen?" "kjennes det bra ut?" "kjente du det slik forrige gang?". Trikset er å manipiulere og prate bort mest mulig av tiden. Imponere med kunnskaper om muskelnavn for eks. Stort sett bortkasta penger.

Jeg har trent i 10år, styrkeløft, stilt 1 gang i bodybuilding. Ser hver uke på PT som har timer, ser hvor tragisk dette er. Mange unge PTr i dag, med null kunnskaper.

Anonymkode: 1506b...4a2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pt er ikke en karrierevei, svært få klarer å få nok kunder til å kunne holde det gående. PTer mangler etter min erfaring også kunnskap om flere helseutfordringer f.eks i relasjon til overvekt, de tror gjerne trening løser alt. De mangler også kunnskap om opptrening ifm skader, skadeforebygging og tilpasninger ved sykdom. Så tar du dette kurset så gjør det for din egen del. En kollega av meg bestilt nylig pt time for få hjelp til å lage et program som styrket muskulaturen rundt kneet der hun har hatt flere skader, det kunne ikke pten noe om, han ville helst trene frem den neste funkygine.... tilsvarer også min erfaring. 

Anonymkode: bcd20...492

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr jo ikke at ALLE blir sånn..

Alt handler om motivasjon og viljen til å ville gjøre det bra. Du er faktisk satt til er yrke hvor du skal hjelpe andre. Og hvis du ikke er en flink PT så vil uansett lommeboka tørke ut, for ingen gidder å komme til deg regelmessig.

Men, må også huske at det ikke er kun de som skal stille til bodybuilding eller de som er litt trent fra før som trenger hjelp. Men, gravide og andre med diverse helseplager trenger også hjelpen.

Vet ikke helt hva poenget ditt var med å remse opp den gode jobben du har gjort? Ser du ned på dem som ikke trener like hardt som deg? Folk har forskjellige behov.

Selv er jeg en «ung» 30 åring med en god del erfaring bak meg og kommer lett i kontakt med andre mennesker. Trent fotball i 10 år og Kickboksing 2 år. Elsker å motivere andre til å føle seg bedre. Nå kan hende at flere PTer tok utdanningen fordi del likte å trene selv, men ikke er så flink til å veilede andre..og mange av dem tok den på Bali eller 6 mnd i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pt er ikke en karrierevei, svært få klarer å få nok kunder til å kunne holde det gående. PTer mangler etter min erfaring også kunnskap om flere helseutfordringer f.eks i relasjon til overvekt, de tror gjerne trening løser alt. De mangler også kunnskap om opptrening ifm skader, skadeforebygging og tilpasninger ved sykdom. Så tar du dette kurset så gjør det for din egen del. En kollega av meg bestilt nylig pt time for få hjelp til å lage et program som styrket muskulaturen rundt kneet der hun har hatt flere skader, det kunne ikke pten noe om, han ville helst trene frem den neste funkygine.... tilsvarer også min erfaring. 

Er ikke et kurs, men en utdanning på høgskolenivå(1 år). Som jeg nevnte til han/hun over så er det ikke kun de som vil drive med bodybuilding og hard styrke som trenger PT. Men, gravide og de med øvrige helseplager så såpass vet jeg. Og har selv sett en god del rævva PTer...

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg gjerne imot dere som har erfaring fra Active Education eller tilsvarende, og da med 1 årig utdannelse..

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv er jeg en «ung» 30 åring med en god del erfaring bak meg og kommer lett i kontakt med andre mennesker. Trent fotball i 10 år og Kickboksing 2 år. Elsker å motivere andre til å føle seg bedre. Nå kan hende at flere PTer tok utdanningen fordi del likte å trene selv, men ikke er så flink til å veilede andre..og mange av dem tok den på Bali eller 6 mnd i Norge. 

Dette er negativt, men du vil ta den på nettet?

Anonymkode: 823a3...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er negativt, men du vil ta den på nettet?

Anonymkode: 823a3...226

Det meste av fagstoffet er på nett, med unntak av praksis og samlinger i Oslo. I stedet for å være negativ så søk heller opp Active Education, og last ned studieplanen for begge semesterene så får du se alt selv. Nei, alle står ikke på eksamen heller, de er sykt strenge..Er ikke interessert i å ta et lite kurs på noen få uker eller mnd, men 1 årig på høgskolenivå da det er noe potensielle arbeidsgivere stiller krav om(blir mer vanlig). Vil heller ikke slutte å tilegne meg nye kunnskaper etter det året.

Tror jeg sier meg ferdig her inne. Ha en fin kveld videre.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke et kurs, men en utdanning på høgskolenivå(1 år). Som jeg nevnte til han/hun over så er det ikke kun de som vil drive med bodybuilding og hard styrke som trenger PT. Men, gravide og de med øvrige helseplager så såpass vet jeg. Og har selv sett en god del rævva PTer...

TS

At noen kalles 60 studiepoeng på høyskolenivå betyr ikke at det hverken er annerkjent eller gir deg jobb, nok av folk som har gått i den fellen f.eks med NKI. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok årstudium på Active for en del år siden. (Kan det ha vært 2011 eller 2012?) Vi hadde samlinger annenhver helg, de ikke begynt med nettstudier enda på den tiden. Merker jeg er litt skeptisk til nettstuder, da man unektelig behøver mye praktisk trening, men det kommer kanskje ann på hvor mange samlinger det er. Jeg var veldig fornøyd med utdanningen, det var gøy og veldig lærerikt, men jeg savnet å gå dypere inn på skader, sykdommer, graviditet etc. Man tok i hovedsak utgangspunkt i A4 kunder
Den store overraskelsen for meg var hvor stor del av PT jobben som er salg. Du skal selge deg seg så til de grader. For de aller fleste går det myyye gratis arbeidstid for å skaffe kunder. Salg (og særlig selvskrytet som følger med) var overhodet ikke for meg, så jeg gikk aldri videre med PT yrket. Men utdanningen står igjen som gode minner, og mye nyttige kunnskaper og forståelse for min egen trening, så alt i alt var det verdt tiden og pengene.

Anonymkode: 5cd53...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ha vurdert fysioterapeut eller ernæringsfysiolog. Et årsstudium i arbeidslivet kommer man ikke langt med.

Anonymkode: b90d7...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville heller ha vurdert fysioterapeut eller ernæringsfysiolog. Et årsstudium i arbeidslivet kommer man ikke langt med.

Anonymkode: b90d7...d54

Vil si meg enig i denne! Om du tenker en faktisk langvarig karriere du skal leve av, er fysioterapi et mye bedre valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så to samlinger i semesteret? Det kan umulig være godt nok? 
Forøvrig har ikke Høgskolen i Hedemark blitt Høgskolen i Innlandet et par år tilbake? Isåfall ville jeg sjekket med dem hvorfor studieplanene ikke er blitt oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du snakker ned Bali-studiene. Du er klar over at det var Active Education som hadde det tilbudet også?

Anonymkode: dc2ca...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en PT-pakke til jul da jeg var 16-17 år, og treningen var bra, men kostrådene PT-en ga meg var helt hårreisende. Jeg visste ikke bedre da. Nå har jeg en bachelorgrad i ernæringsfysiologi og tenker tilbake på de skremmende rådene hun ga meg som 16-17 år. Vær så snill å ikke gi kostråd hvis du ikke har peiling på det. 

Anonymkode: 32bed...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke mannen min utdannelse, men har vært på proffnivå innen sitt område i mange år. Han startet som PT og det første året tjente han rundt 120.000kr.  Han jobber som konsulent og får hele potten for seg selv og taper da ikke masse ved å være PT via Sats eller lignende. Han jobber også som intruktør pluss han har en deltidsjobb ved siden av. Totalt har det dratt inn rundt 350.000 plass deltidsjobb i helger. Ca. 600.000 i året. 

Nå har PT timene økt, men han er i gang med å starte eget gym med og kan mest sannsynlig skilte med en årslønn på 500.000 pluss overskudd, så da hopper han opp til ca. 800.000, men overskuddet vil nok øke med årene. I tillegg har han da PT kunder/kurs/seminarer oppå der igjen og vil nok havne på over 1 million i året. 

Men som ren PT er det vanskelig å leve på lønnen. 

Du må kunne skilte med noe unikt og skille deg ut i mengden for å få så mange og faste PT kunder at du skal kunne leve av det. Hvordan skal du klare det når du er omringet av andre sultne PT’er? Hvordan skal potensielle kunder vite at du er bedre enn de allerede mer etablerte PT’ene?

Mannen min oppsøker ikke engang kundene sine. De kontakter han fordi han har opparbeidet seg et rykte over flere år og først for et par år siden åpnet opp for å være PT. Først nå har ilden spredd seg og folk har virkelig fått øynene opp for han som PT fordi han er en etterspurt instruktør og er en av de beste innen sitt område. 

Han har noe unikt å tilby og han er så god på det at kundene kommer til han.

Hva skal du gjøre for at jeg som kunde skal velge deg fremfor en annen? Fra mitt ståsted så tilbyr dere samme tjeneste. Hva er unikt og bedre med deg?

Anonymkode: 2b987...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...