Gå til innhold

Blir jeg lurt av Lutinusen? (progesteronluremusen 🤬)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått på progynova og tostran før jeg tok en hestekur (375) med menopur. UL viste 4 fine egg, som egentlig var litt lite. Det ble også ut av det blå nevnt at det kunne være at cysten i livmor var kommet tilbake.. Det hang litt løst i luften. Ble jo litt perpleks, siden det ble sjekket 1,5 mnd tidligere.. Fikk forøvrig fjernet den for 1 år siden ved hysteroskopi. Vi (jeg og mannen) ble litt ettertenksom på hvorvidt vi skulle gå videre til eggutak.. Satte Otrivelle sprøyten og bestemte oss for å prøve selv. Ringte klinikken og avbestilte, de ble jo forbauset 😲 . Nå er jo jeg 44 år så sannsynlighet for flerlinger er jo som å vinne i lotto. Nevnte også at jeg hadde kjent på eggløsningssmerter i dagene før otrivelle sprøyten, de mente at det ikke kunne være eggløsning og at hormonene lurte meg. 

Hvertfall, satte ovitrelle kl 23 en lørdag og fikk beskjed om å starte med Lutinus mandagskveld. Litt ut på mandagen fikk jeg tidenes eggløsningsmerter og Lutinus ble satt inn kl. 21. Leste etterpå at Lutinusen kan forhindre eggløsning og jeg lurte da på om det kunne ødelegge for den pågående eggløsningen. Jeg aner jo ikke om alle 4 eggene popper ut samtidig eller om det går over flere timer. Fortsatte med 3 stk om dagen og tok livet helt pinne i ro. En uke etter 7 dpo våkner jeg av stikkinger i livmoren, går på do og finner svak rosa utflod. Jippi tenker jeg (festeblødning) 😁 kjenner på murringer og svake menssmerter. To timer senere noe blod med en mørk dråpe.. men bare på et tørk. Ble så frustrert og alt raknet. Gikk rett å la meg, fortvilet. Om morgenen var det ingenting, bare litt brunt. Slik forløp 8 dpo også, litt rosa, så brunt. 9 dpo våkner jeg opp til mer blodig utflod.. Fortvilet igjen.. Inn med Lutinus og det hele går over. Det virker som om lutinus stopper opp blødning... Men er det bare lureri? Hadde jeg sluttet å bruke den ville mensen da kommet med en gang? Kjenner ikke noe murringer eller menssmerter nå, men føler at dette gikk rett vest. Vi har jo denne magefølelsen og den slår sjelden feil. 

Er 9 dpo i dag CD22, har gjennomsnittlig 24/25CD til vanlig. Fikk beskjed om å teste tirsdag 28CD.. Blir jo helt sprø av det her, føler at 2 mnd med hormonhelvete gikk i vasken 😔 Skulle vi tatt egguttak i stedet? Man sitter jo igjen med What If.. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er 44 år så skulle du absolutt tatt egguttak tenker jeg. Forstår at klinikken ble forbauset. Du har ikke akkurat god tid...

lykke til!

Anonymkode: ae857...456

Skrevet

Du tenker at lutinus hindrer mensen i å starte? Jeg har erfart at progesterontilskudd (har brukt crinone og cyclogest, ikke lutinus) kan utsette mensen noen dager. Jeg har hatt testdag 17 dpo, og får mensen 14 dpo til vanlig. Da har ikke mensen startet før etter at jeg har avsluttet progesteronbehandlingen etter negativ test på testdagen. 

Men blødningene trenger ikke å bety mensen hvis de ikke tar seg opp. Jeg har hatt blødning rundt da jeg ventet mens i mine svangerskap, så hos meg er det et tegn på graviditet. Murringer og menssmerter har det vært både før mensen og før positiv test. Blødningene kan også skyldes såre slimhinner pga. lutinusen, og ikke ha noe med hverken mensen på vei eller graviditet å gjøre. Ikke mist håpet helt enda. 

Sjansen øker om man velger uttak. Men det kan godt hende det var lurt å "spare" dette forsøket og prøve selv også. Særlig hvis dere kan forvente å få flere egg enn det ble. For oss er 4 helt ok fordi vi vet at jeg responderer lite på hormonene, så i vår situasjon har vi valgt å fortsette med uttak til tross for få egg. Det har både ført til ekstra skuffelser og kostnader fordi det ikke gikk (noe som er relativt sannsynlig ved så få egg) og til et barn. 

Anonymkode: 527ed...03b

Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du valgte å avbryte? Det er vel bedre sjanse å få det til med ivf enn prøve selv. For min del fikk jeg mensen akkurat når jeg skulle selv med lutinus, da utfra dpo etter egguttak.

Anonymkode: 360d0...892

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...