Gå til innhold

Åpent kontorlandskap - hvordan fungerer det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som jobber i åpent kontorlandskap: Hvordan har dere det på jobb? 

Har dere fast pult? Om ikke, hvor har dere tingene deres? 

Er det stille i det åpne landskapet, eller er det lov å snakke? 

Finnes det stillerom? 

Hva gjør dere om dere må snakke i telefonen f. eks. ? 

Jeg jobber selv tidvis i åpent landskap, med liker det ikke. Jeg tenker at det kanskje er dårlig tilrettelagt på jobben min. Lurer derfor på hvordan andre har det. 

Anonymkode: 7af66...ac8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har åpent kontorlandskap på jobb, men jeg trenger heldigvis ikke sitte så mye der siden jeg også jobber på lab. Tar heller med meg tingene mine ned dit for å være ifred. I kontorlandskapet er det lov å snakke, og det kan være veldig irriterende hvis du prøver å konsentrere deg. Noen ganger ringer folk inn til møter fra pulten sin også. Det er et par møterom, men de skal brukes til møter og ikke til folk som bare vil ha det stille. Det er selvsagt mer sosialt og hyggelig med åpent landskap, men det kan fort bli veldig lite effektivt

Anonymkode: 0371d...e41

Skrevet

Vi har faste pulter, med tilstrekkelig oppbevaringsplass. Det er veldig stille i det åpne landskapet (nesten for stille!). Vi får også gode støykansellerende hodetelefoner til å ha på jobb. Vi har to stillerom rett ved siden av landskapet, men det hender begge er opptatt. Da må man enten gå ut av landskapet og forsøke å finne et annet rom, eller ringe tilbake. Vi tar korte samtaler i landskapet, men vi har ikke møter ved pultene våre.

Anonymkode: e750a...d7e

Skrevet

De fleste jobber mye mindre effektivt i åpent landskap.

I dag er alt helt fucka, free seating etc. Helt latterlig.

Jeg slutta pga åpent landskap, funka ikke. For mye bråk og støy, å sitte med headset på jobb blir helt feil for min del.

Anonymkode: 25d06...4a1

• Liker 4
Skrevet

Vi har faste plasser med oppbevaringsplass. Det er lov å snakke, både privat og jobb. Det er stille i perioder og mye snakk i perioder. Får man private telefoner går man ut i gangen/terrassen. Jobbrelaterte samtaler tas der, det er ingen kunder som kan ringe oss da, kun andre avdelinger. Hvis jeg synes det blir bråkete tar jeg på headset og hører radio.

Anonymkode: 04f94...87b

Skrevet

Jeg liker åpent landskap. Mye mer sosialt og lettere å diskutere problemstillinger og spørre om noen vet svaret på det man lurer på. Det er mest jeg som blir spurt, men det er uansett greit. Bygget er laget for det, så lyder bærer ikke langt og det er ganske fredelig. Planlagte lange telefonsamtaler tar jeg på stillerom.

Anonymkode: 81752...c55

• Liker 1
Skrevet

Akkurat nå har jeg eget kontor, men har jobbet i åpent landskap i mange år. Og det har fungert svært ulikt, så min erfaring er at utforming og tilrettelegging har veldig mye å si. Noen steder har det vært sabla slitsomt, andre steder har det vært helt fint.

Der det fungerte: godt med plass, både i forhold til egen plass og «luft» mellom pulter/soner, god skjerming så man føler man har sin egen «krok», nok oppbevaringsplass, mange små stillerom, god kultur for å ta alle telefoner eller møter på stillerom. Ok med korte beskjeder ved plassene.

Skrevet

I min tidligere jobb satt vi i åpent landskap og det fungerte kjempebra. Det var egentlig free seating, men i praksis så satt jo alle seg på samme plass hver dag, så det ble nesten faste plasser. Vi hadde alle sammen låsbare skap i gangen utenfor landskapet. 
Det var godt støydempet, så det var ikke mye bråk. I tillegg hadde vi godt med stillerom der vi kunne gå inn dersom vi skulle snakke i telefon og møterom til samtaler ellers. 

I den jobben jeg har nå ville det nesten ikke vært mulig med åpent landskap da vi sitter med taushetsbelagte opplysninger og det er viktig å kunne sitte alene med sakene vi jobber med. 

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Hos oss har vi ingen stillerom, bare et par møterom som aldri er ledige. Må bookes i lang tid på forhånd. Det er egentlig free seating, men fungerer ikke i praksis, da vi ikke har noe sted å oppbevare tingene våre. Jeg synes det fungerer svært dårlig. 

TS

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som jobber i åpent kontorlandskap: Hvordan har dere det på jobb? 

Har dere fast pult? Om ikke, hvor har dere tingene deres? 

Er det stille i det åpne landskapet, eller er det lov å snakke? 

Finnes det stillerom? 

Hva gjør dere om dere må snakke i telefonen f. eks. ? 

Jeg jobber selv tidvis i åpent landskap, med liker det ikke. Jeg tenker at det kanskje er dårlig tilrettelagt på jobben min. Lurer derfor på hvordan andre har det. 

Tidligere jobbet jeg et sted med åpent landskap og syns det fungerte veldig dårlig. Få stillerom og ett veldig stort rom med veldig mange plasser. Sjefene hadde cellekontorer.

Nå jobber jeg et sted med åpent landskap som fungerer veldig bra. Det er mange stille-/møterom og disse er plassert på en sånn måte at det blir flere mindre soner der vi sitter og jobber. I tillegg sitter alle, også sjefene, i åpent landskap.

Anonymkode: 1f1f4...aa1

Skrevet

Har fast pult, men lite oppbevaringsplass. Så strengt clean desk-regime at pulten må tømmes hvis den forlates, også hvis jeg bare skal på toalettet.

Kan ikke ta telefoner der, da jeg kun jobber med taushetsbelagt info, men kun 2 stillerom til 40 ansatte.

Synes ikke jeg får gjort jobben min og blir ukonsentrert. Panisk stillhet - alle er redd for å forstyrre de andre.

Virker som om design er viktigere enn en praktisk arbeidsplass. Kontorstolene ligner mer på skulpturer enn stoler og er vonde å sitte på. Pulten er så liten at det så vidt er plass til skjerm og tastatur og skjermen kan ikke stå på midten for da får jeg ikke satt pc-en i dockingstasjonen.

Til tross for faglig interessante og utfordrende arbeidsoppgaver, søker jeg nå på alt jeg kommer over av andre jobber, men interessante jobber vokser dessverre ikke på trær. Flytting til en større by er ikke aktuelt siden mannen min er bonde. 

Og ledelsen lurer på hvorfor sykefraværet har økt dramatisk etter at vi fikk nye lokaler for to år siden.

Anonymkode: 4498c...768

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker åpent landskap. Mye mer sosialt og lettere å diskutere problemstillinger og spørre om noen vet svaret på det man lurer på. Det er mest jeg som blir spurt, men det er uansett greit. Bygget er laget for det, så lyder bærer ikke langt og det er ganske fredelig. Planlagte lange telefonsamtaler tar jeg på stillerom.

Anonymkode: 81752...c55

Det kommer nok an på hva man jobber med. For de fleste er åpent landskap, og særlig der man ikke har faste plasser, katastrofe. Man blir mindre produktiv, og sykefraværet øker.

Gjest ByeByeLove
Skrevet

Selvfølgelig har jeg pult. Senest i forrige uke. Uansett, støykansellerende hodetelefoner er et must.

Skrevet

Åpent kontorlandskap og free seating er fandens verk. Støy, stress, rot, lite effektivt. Hos oss velger mange heller hjemmekontor for å slippe dette, noe som fører til enda mindre effektivitet fordi vi ikke kan ta de små, kjappe samtalene vi trenger. 

Til alt overmål har vi kaffeautomaten i midten "slik at alle kan sosialisere med alle". 

Jeg kan ikke komme meg fort nok herifra.

Anonymkode: 418de...873

Skrevet

Åpent landskap handler bare om spare penger. De fleste jobber bedre med eget kontor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...