Gå til innhold

Klin tette melkeganger.. TIPS!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk feber og frostrier på fredag og var på legevakten på lørdag. Fikk påvist bakteriell brystbetennelse og fikk antibiotika. Sykdomsfølelse i kroppen er borte, men det ene brystet er ufattelig vondt, hardt, varm, rødt og jeg har ikke fått tømt det spesielt siden søndag.

Har prøvd:

- Varm dusj

- Pumpe i dusjen

- Hyppig amming/pumping

- Varmeflaske

- Massasje

- Manuell pumpe

- Elektrisk pumpe

Kontaktet legen i dag og fikk resept på nesespray som skulle hjelpe til med utdrivingen, skulle ta 1 spray i hvert nesebor, det hjalp ikke og jeg ente opp med 5 i hvert. Etter 1 time med pumping fikk jeg ut ca 7 Ml.. Jentungen klarer ikke å få tak, så hu blir kun ammet med motsatt bryst nå. Nå har jeg så vondt og er så desperat at jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har hatt det slik? Hva ble gjort/hva gjorde dere?

Anonymkode: c8277...b3b

Skrevet

Ta kontakt med ammehjelpen, helsesøster eller ammepoliklinikk (alt etter hvilke tilbud du har rundt deg). De er ofte flinkere på ammeproblemer enn fastlegene, siden de driver med det hele tiden.

Anonymkode: 41ee9...aa9

• Liker 1
Skrevet

Du bør ringe en ammehjelper umiddelbart: ammehjelpen.no.

Eller dra tilbake til legevakten.

Anonymkode: 614b2...ec6

Skrevet

Jeg satt med varm klut, babyolje og håndmelket med avent sin til det ga seg. Tok 1-2 døgn men så gikk det over. Samme prosedyre hele tiden. Varm dusj og håndmelking/massasje på klumpene hjalp også

Skrevet

Tror ikke jeg hadde det like ille som deg, men det som hjalp hos meg var et langt varmt bad og pumping umiddelbart etterpå med varmeflaske liggende på brystet.

Har hørt om kvinner som får mannen til å suge på brystet for å åpne tette melkeganger, men det er vel kanskje ikke aktuelt for alle 🙈

Anonymkode: c7957...9a3

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Fikk feber og frostrier på fredag og var på legevakten på lørdag. Fikk påvist bakteriell brystbetennelse og fikk antibiotika. Sykdomsfølelse i kroppen er borte, men det ene brystet er ufattelig vondt, hardt, varm, rødt og jeg har ikke fått tømt det spesielt siden søndag.

Har prøvd:

- Varm dusj

- Pumpe i dusjen

- Hyppig amming/pumping

- Varmeflaske

- Massasje

- Manuell pumpe

- Elektrisk pumpe

Kontaktet legen i dag og fikk resept på nesespray som skulle hjelpe til med utdrivingen, skulle ta 1 spray i hvert nesebor, det hjalp ikke og jeg ente opp med 5 i hvert. Etter 1 time med pumping fikk jeg ut ca 7 Ml.. Jentungen klarer ikke å få tak, så hu blir kun ammet med motsatt bryst nå. Nå har jeg så vondt og er så desperat at jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har hatt det slik? Hva ble gjort/hva gjorde dere?

Anonymkode: c8277...b3b

Massasje mens du håndmelker/håndmelker. Håndmelking er mer skånsomt enn pumping, så se om du klarer deg med det.  Det går over av seg selv tilslutt altså. For meg tok det 2 måneder før puppen var helt bra, men den produserer fortsatt melk snart 2,5 år etter.

Anonymkode: 1626b...414

Skrevet

Her er det nok veldig ulike erfaringer, men jeg syns de fleste av de vanlige rådene hjalp lite eller faktisk virket mot sin hensikt. Tror grunnen var at det skapte litt stress for meg, og stress motvirker som kjent utdrivningen. Jeg prøvde også nesespray, og kjente at melka forsøkte å drive seg veldig aktivt ut, men det kom likevel lite. Det førte bare til enda mer spreng, og jeg antar det rett og slett var for trangt. Så, for å fortelle hva som funket for meg, var det å legge meg i senga sammen med babyen og sørge for at jeg slappet godt av. Og så bare la babyen die, og gjerne ta meg en blund sammen med babyen. Og plutselig løsnet det og slusene åpnet seg igjen. En del ganger skjedde det etter at vi hadde sovet, regner med kroppen da var skikkelig avslappet. Og så bare la jeg bort stresset med at de tette melkegangene måtte løse seg raskt opp. For det var et stressmoment for meg i starten, dvs. frykten for at det ikke skulle løsne og at jeg skulle bli syk. Men meg var det bedre å ikke fokusere på at det skulle løse seg fortest mulig, men heller tro på at det ordnet seg til slutt. Og det gjorde det alltid.

Nå ser jeg at du sier babyen ikke får så godt tak. Det fins noen råd for dette, har du prøvd cottermanns grep f.eks? Det sies at babyen er den mest effektive på å tømme, mer enn håndmelking og pumping. Så jeg ville virkelig forsøkt å gjøre noe så babyen kan få tak og så prøvd å slappe av og la babyen die så mye som mulig.

• Liker 1
Skrevet

Dette kan nok høres spesielt ut, men jeg fikk min mann til å suge da jeg slet. Funket bedre enn pumpe og jeg fikk slappet av i stedet for å håndmelke.

Anonymkode: 4bc97...711

Skrevet

Jeg ser du skriver at babyen ikke får tak, har du prøvd cottermans grep? Det hjalp så sykt på sprengte bryst. Google det. Finnes gode videoer :)

Skrevet

Håper det er bedre nå. Ha puppene ute, spes når du ammer. La det renne!

Anonymkode: 79a27...584

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...