Gå til innhold

Lavt stoffskifte og levaxin.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet mange leger ikke er så interesserte i t3. Men, da forutsetter de at kroppen klarer å omdanne t4 til t3 på normalt vis, noe som slett ikke trenger å være en selvfølge. Jeg fikk det målt for første gang hos en ny endokrinolog som var positiv til å sjekke, og deretter teste ut om tilførsel av t3 kunne ha positiv effekt for meg. Siden jeg nå tar tilskudd av t3 måles det hver gang. 

Anonymkode: 2d765...fff

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest #Rasshøl
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Startet med behandling som 19-åring, over 20 år siden. Ble fort en vane og ikke noe pes. Har aldri merket noen negativ effekt av medisinen.  Har alltid vært mer sliten enn de jeg studerte, og senere jobbet med. Hadde perioder der jeg var ekstremt trøtt og sovnet så snart jeg satte meg, der det vanligvis viste seg at dosen måtte justeres opp.  Var nok likevel undermedisinert i mange år siden fastlegene så på referanseområdet for friske. Det ble korrigert da jeg kom til endokrinolog for noe annet, han så på stoffskiftet i samme slengen, og fastlegen har fulgt rett referanseområde siden. For noen år siden begynte jeg på t3 i tillegg. 

Anbefaler du ta kontakt med en spesialist utenom fastlegen? 

Gjest #Rasshøl
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet mange leger ikke er så interesserte i t3. Men, da forutsetter de at kroppen klarer å omdanne t4 til t3 på normalt vis, noe som slett ikke trenger å være en selvfølge. Jeg fikk det målt for første gang hos en ny endokrinolog som var positiv til å sjekke, og deretter teste ut om tilførsel av t3 kunne ha positiv effekt for meg. Siden jeg nå tar tilskudd av t3 måles det hver gang. 

Jeg har aldri hørt om endokrinolog, før nå...

Gjest #Rasshøl
Skrevet
2 minutter siden, DysterPytten skrev:

Hypothyreose er en kronisk sykdom, som du har livet ut. Noen får forbigående under svangerskap.

Da forstår jeg ikke hvorfor min mors fastlege sa at hun kunne bli frisk hvis hun bare tok medisinen en stund... 

Jeg har fått inntrykk av at det er kronisk etter alt jeg har lest.

Skrevet
Akkurat nå, #Rasshøl skrev:

Anbefaler du ta kontakt med en spesialist utenom fastlegen? 

Endokrinologer tar vanligvis ikke i mot pasienter med lavt stoffskifte, da det skal kunne tas av fastlege. Noen henviser videre dersom det blir vanskelig å finne rett dose osv. (Jeg kom til spesialist for noe annet, så tok de like godt for seg stoffskiftet i samme slengen) Tror og at fastlegene stort sett er bedre oppdatert på behandlingsområdet nå enn før. 

Gjest #Rasshøl
Skrevet

Men hva med kosthold da dere? Er det noe vits å endre kosthold, eller starte på en eller annen diett? Er det noen her som har erfaring eller bryr seg om det? 

Skrevet
1 minutt siden, #Rasshøl skrev:

Da forstår jeg ikke hvorfor min mors fastlege sa at hun kunne bli frisk hvis hun bare tok medisinen en stund... 

Jeg har fått inntrykk av at det er kronisk etter alt jeg har lest.

Kanskje han mente frisk som i "symptomfri"?  Det er tross alt mange som har diagnosen men lever uten plager i det daglige med medisinering. 

Gjest #Rasshøl
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Endokrinologer tar vanligvis ikke i mot pasienter med lavt stoffskifte, da det skal kunne tas av fastlege. Noen henviser videre dersom det blir vanskelig å finne rett dose osv. (Jeg kom til spesialist for noe annet, så tok de like godt for seg stoffskiftet i samme slengen) Tror og at fastlegene stort sett er bedre oppdatert på behandlingsområdet nå enn før. 

Ok. Takk 😊

Gjest #Rasshøl
Skrevet

Kanskje han mente frisk som i "symptomfri"?  Det er tross alt mange som har diagnosen men lever uten plager i det daglige med medisinering. 

Det kan godt hende det var det han mente, men moren min sa noe annet. 
Ja, håper jeg får mer energi og bedre hukommelse i hvert fall... 

Skrevet

Jeg ble født med lavt stoffskifte og har blitt fulgt opp av spesialist til jeg var 18 år. Jeg så aldri på det som noen sykdom som barn, og så ikke sammenhengen med de utfordringene jeg hadde. Trodde alle hadde det sånn. (trøtt, fort sliten, ukonsentrert, tørr hud osv.

Som voksen har jeg blitt nødt til å sette meg mer inn i det, for noen ganger stuper nivåene mine ut av det blå og jeg blir veldig dårlig. Orker INGENTING og har bare lyst til å ligge i et mørkt rom og gråte..Det skjer ofte på sommeren, så det kan være varmen? Uansett, da må jeg til legen og øke dosen. I sommer var jeg en mnd langt nede i kjelleretasjen, og det tok mange uker før jeg ble bedre med mer medisin. 

Det kan være vanskelig å få hjelp fordi leger generelt kan veldig lite om stoffskiftesykdommer. Min lege påstår hardnakket at det er HEEEELT urelevant og unødvendig å ta prøver av fritt T4 og T3. Nektet å ta de selv om jeg hadde TSH på 5,3. Vekker ikke akkurat tillit hun der...

Skrevet
2 minutter siden, #Rasshøl skrev:

Men hva med kosthold da dere? Er det noe vits å endre kosthold, eller starte på en eller annen diett? Er det noen her som har erfaring eller bryr seg om det? 

Det er lurt å ligge helt unna soya (minus soyasaus fordi det er fermentert), goitrogene grønnsaker i rå form som brokkoli, kål++, en del planteoljer som raps og være forsiktig med sukker/karbohydrater. I tillegg vil du ha en tendens til å bli lav på B12, D, jern og levaxin kan føkke litt med kalsiumopptaket. Så kan være greit å ha litt fokus på de tingene i kosten.

Anonymkode: 955b2...f7d

• Liker 1
Skrevet

Også bør du sikre jod! Det glemte jeg. Spise hvit fisk og drikke melk. Ikke for mye, ikke for lite. 

Gjest #Rasshøl
Skrevet
5 minutter siden, Wilmus skrev:

Jeg ble født med lavt stoffskifte og har blitt fulgt opp av spesialist til jeg var 18 år. Jeg så aldri på det som noen sykdom som barn, og så ikke sammenhengen med de utfordringene jeg hadde. Trodde alle hadde det sånn. (trøtt, fort sliten, ukonsentrert, tørr hud osv.

Som voksen har jeg blitt nødt til å sette meg mer inn i det, for noen ganger stuper nivåene mine ut av det blå og jeg blir veldig dårlig. Orker INGENTING og har bare lyst til å ligge i et mørkt rom og gråte..Det skjer ofte på sommeren, så det kan være varmen? Uansett, da må jeg til legen og øke dosen. I sommer var jeg en mnd langt nede i kjelleretasjen, og det tok mange uker før jeg ble bedre med mer medisin. 

Det kan være vanskelig å få hjelp fordi leger generelt kan veldig lite om stoffskiftesykdommer. Min lege påstår hardnakket at det er HEEEELT urelevant og unødvendig å ta prøver av fritt T4 og T3. Nektet å ta de selv om jeg hadde TSH på 5,3. Vekker ikke akkurat tillit hun der...

Oj, seriøst? Kan tørr hud virkelig være et symptom? Jeg har eksem og kjempe tørr hud, og ingenting hjelper av salver og kremer. 

Nei, virkelig ikke. Men kan du ikke bytte fastlege? 

Jeg har meldt meg inn i fb-gruppen i dag.. Der er det mange andre med ls. også. 

Gjest #Rasshøl
Skrevet

Også bør du sikre jod! Det glemte jeg. Spise hvit fisk og drikke melk. Ikke for mye, ikke for lite. 

Jeg lurer på om en av grunnene til jeg har fått ls. er på grunn av for lite jod i maten. 
Jeg har aldri spist mye torsk, eller meieri produkter. 
Jeg fikk beskjed om å ikke spise meieri produkter før levaxinen, og ikke før 3 timer etterpå. 

Gjest #Rasshøl
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lurt å ligge helt unna soya (minus soyasaus fordi det er fermentert), goitrogene grønnsaker i rå form som brokkoli, kål++, en del planteoljer som raps og være forsiktig med sukker/karbohydrater. I tillegg vil du ha en tendens til å bli lav på B12, D, jern og levaxin kan føkke litt med kalsiumopptaket. Så kan være greit å ha litt fokus på de tingene i kosten.

Å ja.. Jeg har tidligere måttet ta B12-sprøyte fordi jeg spiser lite kjøtt. Men det har jeg ikke trengt på 2 år. Takk 😊

Skrevet
41 minutter siden, #Rasshøl skrev:

Virkelig? Jeg har alle de symptomene, pluss vondt i ledd og muskler, prikking i hender og armener, og følelse av at hjertet står stille eller beveger seg tregt. 

Så bra at medisinen hjelper deg 😊

Takk asshole 😊 Jeg har prikking i hendene fortsatt, ledd og muskler har det bedre etter justering av dose. Ta nye blodprøver kanskje svaret ligger der. Jeg fikk vondt i hælen pga lav dose. 

Anonymkode: 740a5...bbe

Skrevet
4 minutter siden, #Rasshøl skrev:

Jeg lurer på om en av grunnene til jeg har fått ls. er på grunn av for lite jod i maten. 
Jeg har aldri spist mye torsk, eller meieri produkter. 
Jeg fikk beskjed om å ikke spise meieri produkter før levaxinen, og ikke før 3 timer etterpå. 

Jeg lurer på det samme med meg selv. Min lege vil ikke sjekke jod men jeg fant en sånn naturmetode jeg tenkte teste ut på denne siden med NAF 2% som man kan kjøpe på apoteket. Aner ikke om det funker da men det virket litt gøy uansett;)

Stemmer at det er en del kosttilskudd,  kaffi ol som skal holdes litt unna levaxin på døgnet. 

Gjest #Rasshøl
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk asshole 😊 Jeg har prikking i hendene fortsatt, ledd og muskler har det bedre etter justering av dose. Ta nye blodprøver kanskje svaret ligger der. Jeg fikk vondt i hælen pga lav dose. 

Anonymkode: 740a5...bbe

😀 

Har du? Jeg skal ta nye prøver om 4 uker.. 😊

Gjest #Rasshøl
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på det samme med meg selv. Min lege vil ikke sjekke jod men jeg fant en sånn naturmetode jeg tenkte teste ut på denne siden med NAF 2% som man kan kjøpe på apoteket. Aner ikke om det funker da men det virket litt gøy uansett;)

Stemmer at det er en del kosttilskudd,  kaffi ol som skal holdes litt unna levaxin på døgnet. 

Vil ikke sjekke? Er det ikke bare å ta en blodprøve? Jeg fikk ikke sett linken, før etter jeg postet. Nå skjønner jeg hva du mener. 

Kaffe? Jeg fikk beskjed om kalsium og magnesium og unngå meieriprodukter. 

Endret av #Rasshøl
Skrevet
Akkurat nå, #Rasshøl skrev:

Vil ikke sjekke? Er det ikke bare å ta en blodprøve? 

Kaffe? Jeg fikk beskjed om kalsium og magnesium og unngå meieriprodukter. 

Kaffi og jerntilskudd og. Men kaffi kan du ha tettere på: time+ etter du har tatt levaxin er ok. 

Nei, jod er på døgnurin. Mange leger nekter pasienter det av en eller annen grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...