Gjest #Rasshøl Skrevet 16. oktober 2019 #1 Skrevet 16. oktober 2019 (endret) Fortell om deres erfaringer. Jeg har startet på medisin i dag. Er 30 år, trodde jeg var for ung for å få lavt stoffskifte. Endret 16. oktober 2019 av #Rasshøl
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #2 Skrevet 16. oktober 2019 Jeg begynte på levaxin da jeg var 15/16, og gått fast siden. Brukte rundt et år for å finne nogenlunde riktig dose, og trengte et besøk til spesialist i stedet for vanlig fastlege, men har i etterkant ikke trengt å justere noe i ettertid - er nå 29. Sjekker meg en gang i halvåret for å se at verdiene er som de skal. Nå er jeg så vant til å ta den pilla daglig, og tenker egentlig ikke det påvirker meg så mye i hverdagen. Men hadde fort merka forskjell hvis jeg ikke hadde tilgang til levaxin, det hjelper utrolig mye! Anonymkode: 4c744...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #3 Skrevet 16. oktober 2019 Jeg startet ved 27.. Tar også t3. Må justere ca en gang per halvår, fryktelig ustabilt og mye plaget med sympt. Anonymkode: 8128c...28e
DysterPytten Skrevet 16. oktober 2019 #4 Skrevet 16. oktober 2019 Jeg var 10 år når jeg fikk det. Idag er jeg 30.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #5 Skrevet 16. oktober 2019 Vanskelig å finne rett dose. Trøtt hele tida, går bare opp og opp i vekt, ødem, deprimert, sover dårlig osv. Og folka rundt meg tror det bare er å ta ei pille og ta seg sammen. Anonymkode: c5b3d...b5f 2
Gjest #Rasshøl Skrevet 16. oktober 2019 #6 Skrevet 16. oktober 2019 (endret) 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte på levaxin da jeg var 15/16, og gått fast siden. Brukte rundt et år for å finne nogenlunde riktig dose, og trengte et besøk til spesialist i stedet for vanlig fastlege, men har i etterkant ikke trengt å justere noe i ettertid - er nå 29. Sjekker meg en gang i halvåret for å se at verdiene er som de skal. Nå er jeg så vant til å ta den pilla daglig, og tenker egentlig ikke det påvirker meg så mye i hverdagen. Men hadde fort merka forskjell hvis jeg ikke hadde tilgang til levaxin, det hjelper utrolig mye! Anonymkode: 4c744...d3b Nå har jeg lest på nhi.no om symptomene har jeg absolutt alle sammen, og hatt de i flere år. Først i dag fikk jeg telefon fra fastlegen om at jeg har lavt stoffskifte, og måtte begynne på medisinen øyeblikkelig. Jeg tok første pille i dag, og skal på ny kontroll om 4 uker. Jeg starter på 50mg, 5 dager i uka. Har lest om ls. i mange timer i dag, og ser at det er så mange forskjellige erfaringer folk har, så er spent fremover. Takk for svar. Endret 16. oktober 2019 av #Rasshøl
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #7 Skrevet 16. oktober 2019 Fikk diagnosen da jeg var fem. Men Levaxin er som gift for meg. Fikk et nytt liv da jeg byttet medisin. Anonymkode: 069ca...547
Gjest #Rasshøl Skrevet 16. oktober 2019 #8 Skrevet 16. oktober 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg startet ved 27.. Tar også t3. Må justere ca en gang per halvår, fryktelig ustabilt og mye plaget med sympt. Anonymkode: 8128c...28e Men t3 er vel ikke noe alle trenger å ta? Virkelig? Hvor lenge har du brukt med. nå da? Jeg har også symptomer, og jeg trodde det skyldtes bv. av cipralexen.
Gjest #Rasshøl Skrevet 16. oktober 2019 #9 Skrevet 16. oktober 2019 13 minutter siden, DysterPytten skrev: Jeg var 10 år når jeg fikk det. Idag er jeg 30. Oj. Så du kommer aldri til å bli frisk?
Gjest #Rasshøl Skrevet 16. oktober 2019 #10 Skrevet 16. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fikk diagnosen da jeg var fem. Men Levaxin er som gift for meg. Fikk et nytt liv da jeg byttet medisin. Anonymkode: 069ca...547 Så ung? Jeg har lest at noen er født med lavt stoffskifte.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #11 Skrevet 16. oktober 2019 Akkurat nå, #Rasshøl skrev: Så ung? Jeg har lest at noen er født med lavt stoffskifte. Sovnet hele tiden i barnehagen. Alltid følt meg helt utslitt og hadde hukommelse som en gullfisk. Nå føler jeg meg som en helt ny person. 🤗 Anonymkode: 069ca...547 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #12 Skrevet 16. oktober 2019 Det er ytterst få som blir frisk. Hashimoto er autoimmun, dog finnes andre forbigående (eks. Etter svangerskap). Nei, ikke alle behøver t3 eller medikamenter på reg.fritak. 5 år for min del. Anonymkode: 8128c...28e
Gjest #Rasshøl Skrevet 16. oktober 2019 #13 Skrevet 16. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sovnet hele tiden i barnehagen. Alltid følt meg helt utslitt og hadde hukommelse som en gullfisk. Nå føler jeg meg som en helt ny person. 🤗 Anonymkode: 069ca...547 Slik har jeg det også. Så bra 😀
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #14 Skrevet 16. oktober 2019 Er 31 og startet med medisinen som 29 åring. Tar det daglig for å fungere. Før Levaxin slet jeg med panikkangst, depresjon, ekstrem trøtthet og lite energi. Jeg klarte ikke prate og hadde det forferdelig med meg. Etter Levaxin fikk jeg livet mitt tilbake. Har hodt humør, og orket livet på en hel annen måte. Anonymkode: 740a5...bbe 1
Gjest #Rasshøl Skrevet 16. oktober 2019 #15 Skrevet 16. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ytterst få som blir frisk. Hashimoto er autoimmun, dog finnes andre forbigående (eks. Etter svangerskap). Nei, ikke alle behøver t3 eller medikamenter på reg.fritak. 5 år for min del. Anonymkode: 8128c...28e Å ja... I mitt tilfelle er det arvelig. Mormor hadde det, mamma og søstreren min har det. Er t3 det stoffet som fastlegen kan glemme å se på, på blodprøve svaret?
Gjest #Rasshøl Skrevet 16. oktober 2019 #16 Skrevet 16. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er 31 og startet med medisinen som 29 åring. Tar det daglig for å fungere. Før Levaxin slet jeg med panikkangst, depresjon, ekstrem trøtthet og lite energi. Jeg klarte ikke prate og hadde det forferdelig med meg. Etter Levaxin fikk jeg livet mitt tilbake. Har hodt humør, og orket livet på en hel annen måte. Anonymkode: 740a5...bbe Virkelig? Jeg har alle de symptomene, pluss vondt i ledd og muskler, prikking i hender og armener, og følelse av at hjertet står stille eller beveger seg tregt. Så bra at medisinen hjelper deg 😊
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #17 Skrevet 16. oktober 2019 1 minutt siden, #Rasshøl skrev: Å ja... I mitt tilfelle er det arvelig. Mormor hadde det, mamma og søstreren min har det. Er t3 det stoffet som fastlegen kan glemme å se på, på blodprøve svaret? T3 er ikke så relevant når man går på Levaxin. De måler det gjerne i forbindelse med diagnostisering, men etter det styrer de etter tsh og t4. Tar typisk kun tsh og t4 på kontroller. Anonymkode: 955b2...f7d
Gjest #Rasshøl Skrevet 16. oktober 2019 #18 Skrevet 16. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: T3 er ikke så relevant når man går på Levaxin. De måler det gjerne i forbindelse med diagnostisering, men etter det styrer de etter tsh og t4. Tar typisk kun tsh og t4 på kontroller. Anonymkode: 955b2...f7d Å ja.. Det er så mye informasjon.. jeg går litt i surr når jeg leser så mye på engang..
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #19 Skrevet 16. oktober 2019 Startet med behandling som 19-åring, over 20 år siden. Ble fort en vane og ikke noe pes. Har aldri merket noen negativ effekt av medisinen. Har alltid vært mer sliten enn de jeg studerte, og senere jobbet med. Hadde perioder der jeg var ekstremt trøtt og sovnet så snart jeg satte meg, der det vanligvis viste seg at dosen måtte justeres opp. Var nok likevel undermedisinert i mange år siden fastlegene så på referanseområdet for friske. Det ble korrigert da jeg kom til endokrinolog for noe annet, han så på stoffskiftet i samme slengen, og fastlegen har fulgt rett referanseområde siden. For noen år siden begynte jeg på t3 i tillegg. Anonymkode: 2d765...fff
DysterPytten Skrevet 16. oktober 2019 #20 Skrevet 16. oktober 2019 20 minutter siden, #Rasshøl skrev: Oj. Så du kommer aldri til å bli frisk? Hypothyreose er en kronisk sykdom, som du har livet ut. Noen får forbigående under svangerskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå