Gå til innhold

Hjemme eller barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo 

Datteren min på 2.5 år kastet opp flere ganger i natt. Hun fortalte meg da jeg hentet henne i bhg at hun hadde vondt i magen. Hun spiste normalt, men ville ikke ha middag hjemme(skjønner henne godt, det var tomatsuppe), hun spiste heller 3 brødskiver på rappen. Ihvertfall, kastet opp fire fem ganger, og to ganger til morgenen. Ingen diaré, hatt dårlig apetitt, men drukket en del vann. Og veldig aktiv og virker egentlig helt frisk. Har ikke sovet på dagen som vanlig. 

Jeg og mannen er også blitt dårlig. Jeg har ikke kastet opp, men svimer av om jeg står for lenge. 

Jeg får lyst til å sende henne i barnehagen så hun ikke kjeder seg så fælt som hun gjorde idag. Vi har hatt mye rolige aktiviteter, klistremerking, film, bading... Men hun har ikke helt fått utløp for energien sin. Jeg er bare redd hun er dårligere enn hun ser ut som, og sitter nå og tenker at kjedsomhet ikke er så ille som å bli sendt til bhg når hun egentlig burde vært hjemme.. ❤️

Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? 

Anonymkode: 391b0...bb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vent 48 timer etter omgangssyke, pga smittefare.

• Liker 23
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hallo 

Datteren min på 2.5 år kastet opp flere ganger i natt. Hun fortalte meg da jeg hentet henne i bhg at hun hadde vondt i magen. Hun spiste normalt, men ville ikke ha middag hjemme(skjønner henne godt, det var tomatsuppe), hun spiste heller 3 brødskiver på rappen. Ihvertfall, kastet opp fire fem ganger, og to ganger til morgenen. Ingen diaré, hatt dårlig apetitt, men drukket en del vann. Og veldig aktiv og virker egentlig helt frisk. Har ikke sovet på dagen som vanlig. 

Jeg og mannen er også blitt dårlig. Jeg har ikke kastet opp, men svimer av om jeg står for lenge. 

Jeg får lyst til å sende henne i barnehagen så hun ikke kjeder seg så fælt som hun gjorde idag. Vi har hatt mye rolige aktiviteter, klistremerking, film, bading... Men hun har ikke helt fått utløp for energien sin. Jeg er bare redd hun er dårligere enn hun ser ut som, og sitter nå og tenker at kjedsomhet ikke er så ille som å bli sendt til bhg når hun egentlig burde vært hjemme.. ❤️

Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? 

Barn med sannsynlig omgangssyken holder man hjemme i 48t etter siste oppkast diare. 

Det koster samfunnet mye penger om datteren din smitter 2-3 andre barn.

Anonymkode: 3af22...68e

• Liker 15
Skrevet

Omgangssyke er svært smittsomt, og det sprer seg vanvittig i barnehager og skoler. Det er bedre at datteren din kjeder seg litt enn at dere risikerer å påføre omgangssyke i mange andre familier. Ingen ønsker å bli smittet av dette, og derfor har mange barnehager regel om at barn skal være hjemme i 48 timer etter siste oppkast. Ofte er barna friske og raske lenge før det, men dette handler om å ta hensyn til andre!

Anonymkode: b29e7...a19

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barn med sannsynlig omgangssyken holder man hjemme i 48t etter siste oppkast diare. 

Det koster samfunnet mye penger om datteren din smitter 2-3 andre barn.

Så du tror at hun er smittebæreren og ikke selg har blitt smittet? 😂

Men det blir hjemme i morgen. Takk for svar 

Skrevet

Omgangssyke er svært smittsomt, og det sprer seg vanvittig i barnehager og skoler. Det er bedre at datteren din kjeder seg litt enn at dere risikerer å påføre omgangssyke i mange andre familier. Ingen ønsker å bli smittet av dette, og derfor har mange barnehager regel om at barn skal være hjemme i 48 timer etter siste oppkast. Ofte er barna friske og raske lenge før det, men dette handler om å ta hensyn til andre!

Takk for svar ❤️ 

Er helt enig, hun må få det helt ut før hun drar tilbake. Også blir det inneklemt fredag, tar kanskje tidlig helg❤️

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var vel ikke så mye å le av. Barnet ditt har nok blitt smittet av andre i barnehagen, men hun smitter likevel videre. 

• Liker 13
Skrevet

.... Hun har jo selv blitt smittet, men kan videre smitte andre. 

Anonymkode: f044d...199

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hun kan godt ha blitt smittet av noen andre, men da blir hun selv smittsom, og man bør unngå at hun smitter noen av de barna som enda ikke har blitt smittet.

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel ikke så mye å le av. Barnet ditt har nok blitt smittet av andre i barnehagen, men hun smitter likevel videre. 

Enig, men jeg ble helt ærlig provosert av svaret, og ser ikke poenget med å snakke om samfunnets penger.. Men vil selvfølgelig ikke at de andre barna skal bli smittet ❤️

"Det koster samfunnet mye penger om datteren din smitter 2-3 andre barn." 

Hun kan godt ha blitt smittet av noen andre, men da blir hun selv smittsom, og man bør unngå at hun smitter noen av de barna som enda ikke har blitt smittet.

Jeg forstod det. Er enig der. 

Skrevet

Dette er et tilfelle hvor du ikke tenker på om datteren din kommer til å kjede seg hjemme. Her skal du ta hensyn til at datteren din må være hjemme i 48 timer slik at hun ikke smitter andre barn. Det er ikke noe å tenke på en gang. 

Anonymkode: 35f79...7fb

• Liker 3
Skrevet

Fy f••••! Kastet hun opp i natt og så sendte du henne i barnehagen i dag??🤬🤬🤬 

Dere får vær så god å holde ungen hjemme til over helgen, enda lengre om hun kaster opp mer på lørdag og/eller søndag! Det er en sabla god grunn for at det er 48-timers regel når det kommer til omgangssyken, vær så vennlig og hold dere til den regelen!

Anonymkode: f3a78...223

• Liker 5
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, men jeg ble helt ærlig provosert av svaret, og ser ikke poenget med å snakke om samfunnets penger.. Men vil selvfølgelig ikke at de andre barna skal bli smittet ❤️

Og ganske mange blir provosert av spørsmålet som i alle fall jeg opplever som at du ønsker at andre skal si det er greit å sende henne i barnehagen. Og foreldre som tenker sånn koster faktisk samfunnet ganske mye hvert år...

Anonymkode: 1724d...ed0

• Liker 6
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjælp for en egoistisk holdning. 

For å snakke et språk som du kanskje skjønner.. hva om din datter smitter de ansatte i bhg, det blir ikke satt inn vikar, slik hun må gå i bhg med færre voksne og ikke får den oppfølgingen hun trenger? 

Anonymkode: c44f5...1d3

• Liker 6
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tok det virkelig som en selvfølge at du skjønner at det er dårlig gjort overfor de andre barna, så det sa jeg ikke noe om.

Å sløse med samfunnets penger/ressurser går utover andre mennesker på den måten at det bli mindre ressurser/penger til de som faktisk trenger det. Syns du det er greit?

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Min har kanskje 2 diaréutbrudd ved omagangssyke, ellers «frisk og rask», god appetitt og er i super form. Han skal allikevel ikke i bhg før det har gått 48 timer siden siste diaré/oppkast Frem til da er barna smittebærere. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det burde ikke være nødvendig å forklare samfunnsøkonomien i å hindre smittespredning.

Alle sykt barn-dager er det noen som betaler for. Hvis et barn er syk i 2 dager og skal ha 2 døgns karantene hjemme, og gjerne smitter foreldre eller søsken som blir syke 1-2 dager senere, og det er 4 barn per avdeling som er syke og kanskje 1 ansatt per avdeling, så blir det fort penger av disse epidemiene.

Skrevet

Jeg har brukt opp mine sykt barn dager, som samfunnet betaler for. Så neste gang mine barn er syke så er det mine penger som betaler at jeg er hjemme. For det er helt uaktuelt å sende halvsjuke unger i barnehagen, eller risikere å smitte andre barn og familier med omgangssyke. Sånn er det bare å ha barn, og den kostnaden tar vi. Så vær grei å gjør det samme! 

Anonymkode: ac083...223

• Liker 3
Skrevet

Det handler forøvrig ikke bare om at syke barn koster samfunnet penger, men om at ikke alle barn er 100% friske eller har et godt immunforsvar. Ikke alle tåler like godt å få omgangssyke og det er også noe å ta hensyn til når man vurderer å sende smittefarlige barn i barnehagen. Barnet kan gå i barnehagen 48 timer etter siste runde med oppkast. God bedring. :) 

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt opp mine sykt barn dager, som samfunnet betaler for. Så neste gang mine barn er syke så er det mine penger som betaler at jeg er hjemme. For det er helt uaktuelt å sende halvsjuke unger i barnehagen, eller risikere å smitte andre barn og familier med omgangssyke. Sånn er det bare å ha barn, og den kostnaden tar vi. Så vær grei å gjør det samme! 

Anonymkode: ac083...223

Og jeg har ikke sykt barn-dager fordi jeg er selvstendig næringsdrivende, mens utgiftene tar ikke pause. Jeg tapte nok minst 20 000 i år på sykt barn.

Anonymkode: 28576...b68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...