Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hatt brun utflod, samt en dag med noe rødt koagulert blod fra uke 5. Tidlig ultralyd 6+0 hvor lege mente jeg var kortete på vei fordi embryoet bare var 2mm og ikke hadde hjerteslag. Stemmer ikke da jeg er sikker på unnfangelsesdato (14.sep). 

Tok HCG 6+1 på 25 000, 6+3 var den steget til 33 000. Litt lite stigning? Burde ikke embryoet vært større med så høy HCG?

Regner med at alt håp er ute. Hva gjør jeg dersom det ikke kommer ut av seg selv de nærmeste dagene? Er det kun sykehus som gir pille for å starte prosessen? 

Anonymkode: 13af0...598

• Liker 1
Skrevet

Kan være et ikke-levedyktig foster. Da skjer utviklingen saktere enn normalt, før det stopper opp.

Ellers så er det bare for tidlig å se. Spørs hvor bra ul-apparat de hadde. Man bør egentlig ikke dra på ul før 7+0 for å være sikker på hjerte og ca. Størrelse.

Du må vente en uke og sjekke med UL på nytt. Det er dessverre en ventelek i slike situasjoner, før evt. Sykehuset bekrefter at det ikke er liv laga og gir deg abortpiller.

Anonymkode: 7df68...452

Skrevet

Takk for svar. Vet du om jeg trenger henvisning til sykehus?

Skrevet

Jeg har vært gjennom en ganske lik opplevelse, til omtrent samme tid i svangerskapet. Jeg blødde ganske mye, ikke bare brunt blod, men også en god del friskt, rødt blod. Hadde mensensmerter (livmorkramper) og det kom små klumper ut. Jeg trodde selvfølgelig alt håp var ute, og det var utrolig leit, for vi hadde prøvd i nesten to år.

Jeg fikk målt hCG, og i uke 6 + 3 var hCG-en 28 000, to dager senere på 6 + 5 var hCG-en 35 000. Ganske like tall som dine, med andre ord.

Jeg var så på TUL 7 + 3 og da så alt bra ut, og hjertet slo.

Han blir straks fire år. ❤️ 

Dersom det viser seg at dette ikke går bra, vil fastlegen følge deg opp. Du blir henvist til sykehuset og får oppfølgning der dersom ikke alt kommer ut. Men hva sier fastlegen om hCG-en din? Fastlegen kan henvise videre til gynekolog (trenger ikke være på sykehuset).

Anonymkode: 08a56...571

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært gjennom en ganske lik opplevelse, til omtrent samme tid i svangerskapet. Jeg blødde ganske mye, ikke bare brunt blod, men også en god del friskt, rødt blod. Hadde mensensmerter (livmorkramper) og det kom små klumper ut. Jeg trodde selvfølgelig alt håp var ute, og det var utrolig leit, for vi hadde prøvd i nesten to år.

Jeg fikk målt hCG, og i uke 6 + 3 var hCG-en 28 000, to dager senere på 6 + 5 var hCG-en 35 000. Ganske like tall som dine, med andre ord.

Dersom det viser seg at dette ikke går bra, vil fastlegen følge deg opp. Du blir henvist til sykehuset og får oppfølgning der dersom ikke alt kommer ut. Men hva sier fastlegen om hCG-en din? Fastlegen kan henvise videre til gynekolog (trenger ikke være på sykehuset).

Så fint å høre at det gikk bra med deg ❤️ 

Ja, like verdier - men har en dårlig følelse med tanke på at hun ikke så noe på ultralyd (til tross for høy HCG). Ikke fått time hos fastlege før 31.oktober :( 

Skrevet

Hvordan vet du at eget ble befruktet og festet seg 14.september? 

Ellers så kan lege måle feil så tidlig eller du kan være kortere på vei enn du tror. Dårlig ultralydapperat kan gjøre at man ikke ser hjerteslag. 

Så alt håp trenger ikke være ute. Du får ikke piller før det har vært ny sjekk, og da er det gjerne to leger som vil sjekke for å være sikker. 

Anonymkode: 07e09...cee

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at eget ble befruktet og festet seg 14.september? 

Ellers så kan lege måle feil så tidlig eller du kan være kortere på vei enn du tror. Dårlig ultralydapperat kan gjøre at man ikke ser hjerteslag. 

Så alt håp trenger ikke være ute. Du får ikke piller før det har vært ny sjekk, og da er det gjerne to leger som vil sjekke for å være sikker. 

Anonymkode: 07e09...cee

Hadde kun samleie denne dagen, men egget kan jo ha brukt noe tid på å befruktes/festes. Men har forstått det sånn at med en så høy HCG ville man kunne forvente å se hjerteslag. 

Får bestille en ny time for å få det undersøkt en gang til. 

Takk for svar!

Skrevet

Du må nesten ta ny ultralyd om en uke og se. Kan selve befruktningen ha hendt senere? Isåfall kan dette gå begge veier, og alt håp er ikke ute.

Anonymkode: 4716d...dbf

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde kun samleie denne dagen, men egget kan jo ha brukt noe tid på å befruktes/festes. Men har forstått det sånn at med en så høy HCG ville man kunne forvente å se hjerteslag. 

Får bestille en ny time for å få det undersøkt en gang til. 

Takk for svar!

Sædceller kan leve i opp til en uke, så sånn sett kan jo befruktningen ha skjedd senere. Da vil du gjerne bare være 5+ noe og alt gir mening. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nesten ta ny ultralyd om en uke og se. Kan selve befruktningen ha hendt senere? Isåfall kan dette gå begge veier, og alt håp er ikke ute.

Ja, hadde positiv EL-test denne dagen også.

Om jeg skulle være i uke 5 er HCG unormalt høy. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hadde positiv EL-test denne dagen også.

Om jeg skulle være i uke 5 er HCG unormalt høy. 

Ja, du sier noe der med hcg-nivået. Er dessverre ikke så mye annet å gjøre enn å vente. Du kan be om hastetime hos fastlegen og få henvisning til ultralyd. 

Skrevet

Har vært gjennom noe veldig likt med lignende hcg-verdier Du bør få henvisning til sykehuset slik at de kan ta en kontroll og eventuelt skrive ut tabletter til deg. Håper det går bedre neste gang❤️

Anonymkode: 13a59...c5a

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så fint å høre at det gikk bra med deg ❤️ 

Ja, like verdier - men har en dårlig følelse med tanke på at hun ikke så noe på ultralyd (til tross for høy HCG). Ikke fått time hos fastlege før 31.oktober :( 

Du må ringe om morgenen og be om Ø-hjelpstime. Og så må du få henvisning til UL.

Men hvem er det som har målt hCG-en din? Og hvordan fikk du prøvesvarene? Min fastlege ringte meg samme kveld som prøvesvar nummer to kom, for å forklare tallene og svare på ev. spørsmål jeg hadde. Så sendte han henvisning (elektronisk) med en gang. Derfor trengte jeg ikke ny time hos han.

Dagen etter ringte jeg gynekologkontoret og fikk altså time veldig kjapt etterpå.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ringe om morgenen og be om Ø-hjelpstime. Og så må du få henvisning til UL.

Men hvem er det som har målt hCG-en din? Og hvordan fikk du prøvesvarene? Min fastlege ringte meg samme kveld som prøvesvar nummer to kom, for å forklare tallene og svare på ev. spørsmål jeg hadde. Så sendte han henvisning (elektronisk) med en gang. Derfor trengte jeg ikke ny time hos han.

Dagen etter ringte jeg gynekologkontoret og fikk altså time veldig kjapt etterpå.

Furst:-)

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Furst:-)

Ok. Men du trenger ikke legetime for å diskutere spørsmålene dine. Jeg pleier å sende e-konsultasjon gjennom helsenorge.no. Siden du er gravid, er det gratis.

• Liker 1
Annonse
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Omtrent det same skjedde her. Ho er snart 10 månader ❤️

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hatt brun utflod, samt en dag med noe rødt koagulert blod fra uke 5. Tidlig ultralyd 6+0 hvor lege mente jeg var kortete på vei fordi embryoet bare var 2mm og ikke hadde hjerteslag. Stemmer ikke da jeg er sikker på unnfangelsesdato (14.sep). 

Tok HCG 6+1 på 25 000, 6+3 var den steget til 33 000. Litt lite stigning? Burde ikke embryoet vært større med så høy HCG?

Regner med at alt håp er ute. Hva gjør jeg dersom det ikke kommer ut av seg selv de nærmeste dagene? Er det kun sykehus som gir pille for å starte prosessen? 

Du kan ha blødd ut en tvilling (koagelet) eller du kan være noen dager kortere da sædcellen kan leve i 7 døgn inni egglederne.

Så ikke stress. Vent å se. Hadde embryoet vært dødt så hadde det ikke økt. HCG er også helt fint i følge tabellen :) Hvis det var to og er en så kan også HCG økningen gå fra å øke veldig fort til å ha mer normale verdier ;) Du ligger helt fint :) 

Skjermbilde 2019-10-16 kl. 21.02.54.png

Anonymkode: 205fa...2f7

Skrevet

HCG fordobler seg ikke lenger på 2 dager det er i starten kun det.

Skrevet

6+0 er for tidlig for UL, kanskje var du "bare" 5+5 og det er nesten umulig å finne hjerteslag så tidlig. Hcg er heller ikke unormal. 

Du må bare vente og se! Det er nervepirrende det der... 

Skrevet
3 timer siden, Albbas skrev:

6+0 er for tidlig for UL, kanskje var du "bare" 5+5 og det er nesten umulig å finne hjerteslag så tidlig. Hcg er heller ikke unormal. 

Du må bare vente og se! Det er nervepirrende det der... 

Her svarer folk i vildens sky uten peiling ser jeg. Hcg i kombinasjon med ul uten hjerteslag er unormal, i TS sin situasjon. Man kan ikke ta de to faktorene hver for seg. Og det er vel nettopp det TS er bekymret for også, da blir slike kunnskapsløse svar nesten provoserende, for det viser bare at man enten snakker om noe man ikke kan noe om, eller ikke forstår problemstillingen. 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ha blødd ut en tvilling (koagelet) eller du kan være noen dager kortere da sædcellen kan leve i 7 døgn inni egglederne.

Så ikke stress. Vent å se. Hadde embryoet vært dødt så hadde det ikke økt. HCG er også helt fint i følge tabellen :) Hvis det var to og er en så kan også HCG økningen gå fra å øke veldig fort til å ha mer normale verdier ;) Du ligger helt fint :) 

Skjermbilde 2019-10-16 kl. 21.02.54.png

Jo, hcg kan øke selv når noe er feil. Om det er misdannelser eller ikke levedyktig, så går hcg sakte opp, men det stiger fortsatt frem til aborten er påbegynt. Ellers er jeg enig i at din teori kan stemme. 

TS: Jeg forstår godt bekymringen din. Når hcg er over 10800 skal det være hjerteslag. Her er en studie som viser det: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2660539 

Så jeg tenker dessverre at det er lite håp når de ikke så hjerteslag med så høy hcg. Men, min erfaring er at sykehuslegene leter svært lite, og at de ikke ser etter godt nok. Jeg var henvist pga mange tidligere aborter, og legen nektet å lete etter hverken hjerteslag eller størrelse, for "dette er en bekreftet graviditet, så da må vi bare vente og se". 

Størrelsen på embryoet ditt er jeg ikke bekymret for, husker mitt var også veldig lite (etter jeg fikk kranglet meg til en ul til). Men selv om vi ikke så hjerteslag, så hadde jeg jo mye lavere hcg enn deg. 

En mulighet er som nevnt over her at du har hatt en tvilling, og at det er derfor hcg har vært så høyt så tidlig. 

Anonymkode: b5e0b...338

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...