Gå til innhold

Kan samboer kaste meg ut på dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Politiet har faktisk fått kritikk ved i hvert fall én anledning, fordi de hjalp en studentsamskipnad med å kaste ut en fyr som helt klart hadde brutt reglene og etter reglene skulle kastes ut. Det er namsmannen, og kun namsmannen, som har myndighet til å kaste noen ut. Saken leste jeg på lovdata for en tid tilbake.

Men selv om man skulle ha loven og jussen og rettighetene og alt det der på sin side, er det uansett ikke så smart å klore seg fast i en bolig hvor man ikke er ønsket. Det kan fort bli svindyrt.

Anonymkode: 3da5a...730

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Oppgitt78 skrev:

Spørs om bevisene holder for å underbygge den påstanden, da.. 

Ingen kontrakt, ingen faste pengeoverføringer, ikke adresse på stedet..

Alle tingene hennes i leiligheten.... 

Anonymkode: f4876...c09

• Liker 1
Skrevet
På 16.10.2019 den 18.15, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at jeg må flytte, det er ikke det, men på en halv uke! Det er alt for kort tid. Jeg kjenner ingen jeg kan bo hos her. ( flyttet hit for å studere i august). Jeg har obligatoriske forelesninger, så kan ikke flytte masse timer unna hjem til foreldrene mine. Hva faen gjør jeg?! 
Ts 

Anonymkode: e8456...468

Ingenting? Det tar fort et halvt år å kaste deg ut på lovlig måte. Du ender opp med ti tusen i saksomkostninger men du får jo bo der i et halvt år til, så du tjener jo på det.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Oppgitt78 skrev:

Spørs om bevisene holder for å underbygge den påstanden, da.. 

Ingen kontrakt, ingen faste pengeoverføringer, ikke adresse på stedet..

Trenger ikke bevis i sivilrett. Man trenger å sannsynliggjøre det. Bare å få naboen eller mora di eller en kompis til å si du bodde der. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle tingene hennes i leiligheten.... 

Anonymkode: f4876...c09

Det kommer jo litt an på hvor mye «ting» hun har der, da. 

Hvis det meste kan pakkes ned i et par bager, så tyder ikke det nødvendigvis på at hun har bodd der fast.

Skrevet
2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Trenger ikke bevis i sivilrett. Man trenger å sannsynliggjøre det. Bare å få naboen eller mora di eller en kompis til å si du bodde der. 

Det samme gjelder jo motparten, og da blir det ord mot ord.

Når hun tilsynelatende ikke har større tilknytning til adressen, så er sannsynligheten stor for at hun vil bli behandlet som en uønsket gjest, hvis han velger å kontakte politet.

Skrevet
11 timer siden, Oppgitt78 skrev:

Politiet fjerner uønskede gjester, gjerne tilnærmet umiddelbart.. 

Har selv benyttet meg av det «tilbudet», og ble kvitt «gjesten» på under et kvarter. 👍

Gjest? Hun bor der og har alle tingene sine der. Da er hun for pokker ikke bare en gjest! 

Anonymkode: ab3fb...166

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gjest? Hun bor der og har alle tingene sine der. Da er hun for pokker ikke bare en gjest! 

Anonymkode: ab3fb...166

Det avhenger jo litt av hvor mange ting hun faktisk har der.. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Her var det utrolig mange rare svar.

TS er 19 år. Det er faktisk ikke normalt at en 19-åring har like stor livserfaring som oss gamliser som har levd lenge nok til å sikre oss foran og bak og på siden med kontrakter i øst og vest før vi gjør noe som helst.

Det er opplagt at når man som ung flytter sammen har troen på at dette skal vare. Nå har TS lært at det å bare flytte inn til noen uten noen regulering av hva som skal skje dersom man blir uenige / det blir slutt ikke var lurt.

Det er ikke slik at de aller fleste har plan B klar når de er unge og studerer. TS har bedt om konkrete råd om hun faktisk kan bli kastet ut på dagen, i stedet fikk hun hundrevis av svar som forsøker å fremstille henne dårlig. 

Det er flott at folk ønsker å hjelpe, men det må være lov å ikke ønske å bo hos fremmede uten at man blir ansett som utakknemlig. Akkurat her kunne nok TS valgt å svare akkurat det, men jeg skjønner jo godt at det blir vanskelig å holde oversikt i en tråd full av gørr.

Skrevet
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Her var det utrolig mange rare svar.

TS er 19 år. Det er faktisk ikke normalt at en 19-åring har like stor livserfaring som oss gamliser som har levd lenge nok til å sikre oss foran og bak og på siden med kontrakter i øst og vest før vi gjør noe som helst.

Det er opplagt at når man som ung flytter sammen har troen på at dette skal vare. Nå har TS lært at det å bare flytte inn til noen uten noen regulering av hva som skal skje dersom man blir uenige / det blir slutt ikke var lurt.

Det er ikke slik at de aller fleste har plan B klar når de er unge og studerer. TS har bedt om konkrete råd om hun faktisk kan bli kastet ut på dagen, i stedet fikk hun hundrevis av svar som forsøker å fremstille henne dårlig. 

Det er flott at folk ønsker å hjelpe, men det må være lov å ikke ønske å bo hos fremmede uten at man blir ansett som utakknemlig. Akkurat her kunne nok TS valgt å svare akkurat det, men jeg skjønner jo godt at det blir vanskelig å holde oversikt i en tråd full av gørr.

Godt noen kommer med vettuge svar 👏🏼Å jeg er så enig med deg! 

Anonymkode: efd11...479

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, Oppgitt78 skrev:

Når hun tilsynelatende ikke har større tilknytning til adressen, så er sannsynligheten stor for at hun vil bli behandlet som en uønsket gjest, hvis han velger å kontakte politet.

Tull, det er en sivil sak, har ingenting med politiet å gjøre.

• Liker 1
Skrevet
På 16.10.2019 den 19.36, AnonymBruker skrev:

Alt dette har jeg selvsagt gjort! Jeg sitter jo ikke på rompa og venter på at en bolig skal falle i armene mine, men ingenting er ledig NÅ med en eneste gang. 

Jeg kan ikke begynne å søke forbrukslån for å bo på for bnb. 

nei jeg har ikke spart opp midler jeg er 19 år, og har ikke jobbet noe særlig. 
ts

På 16.10.2019 den 20.02, AnonymBruker skrev:

Hæ? Dere har jo ikke sagt noe jeg ikke allerede har prøvd. Jeg kastet meg rundt med en eneste gang. La ut annonser, ringte på annonser,  printet  ark til å henge opp, ringte studieleiestedet for å se om noe var blitt ledig. Sjekket Airbnb og hoteller. Ingenting! Jeg har faktisk gjort mye. 
ts

På 17.10.2019 den 7.54, AnonymBruker skrev:

m si at etter 6 timer med drittslenging så frister det veldig lite å legge ut til gribbene på KG hvor jeg faktisk befinner meg. Det er ingenting dere har foreslått som jeg ikke har tenkt på selv, så jeg vet ikke hva godt det skulle gjøre. 

Nå melder jeg mg ut av denne tråden, for min egen psykes skyld. 

TS

Men i alle dager da, skjønner du er stresset altså, men folk som kommer med velmente råd kan da ikke vite hva du har tenkt på og ikke😮

Håper det har ordnet seg for deg. Ellers må du nesten bare snakke med han. Eller spørre noen på studiet om en sofa. Alternativt flytte hjem.

Anonymkode: 89537...f61

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, Oppgitt78 skrev:

Hun har jo vært en gjest, i praksis.. Ingen kontrakt, ikke adresse på stedet, ingen faste/sporbare betalinger. 

Du kan godt kalle meg smålig, det gjør meg ingenting.. 😘 Jeg forholder meg til det som vanligvis skjer i praksis i slike tilfeller som dette, og overlater det teoretiske til de som har en fetisj for slikt.

Er det vanlig at man melder adresseforandring som student? Det var det ikke før.

Jeg ville trodd postlevering og ting i leiligheten sammen med vitner sannsyliggjør at hun har bodd der?

Anonymkode: 38f02...2be

Skrevet

Jeg hadde bare kastet henne ut på en pen måte, pakker ting. Kjører henne til nærmeste hotel/bussholdeplass/taxistasjon.

Gjorde dette med min eks, pakket for henne mens hun var jobb. Hun gadd aldri ordne seg et sted, jeg bor i Oslo. Tenk så mange muligheter hun hadde, alt fra hotel til gud veit hva. Så da måtte jeg bare få henne ut, hjalp henne ut på gata med tingene. Tilbydde meg å kjøre henne et sted, men det ville hun ikke. Var sur og vrang.

Jeg var aldri sint på henne, kjeftet aldri. Tok opp med henne hver dag på en ordentlig måte.

Anonymkode: 7db81...8c3

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 10/18/2019 at 1:46 AM, Oppgitt78 said:

I disse digitale tider hvor man kommuniserer mye skriftlig eller via bilder er det nesten null problem å bevise noe slikt. Ts har garantert en skriftlig samtale i messenger, eller et bilde på snap, som bekrefter at hun og samboer var nettopp samboere. I tillegg har ts postadresse der. 

Sjokkerende at SÅ mange her svarer fullstendig feil! Bekrefter det jeg alltid har sagt, KG er IKKE stedet for juridiske spørsmål. Folk her svarer utifra hva de ønsker skal være sannheten, ikke hva som faktisk er riktig. 

Endret av Albbas
Skrevet
På 16.10.2019 den 18.08, AnonymBruker skrev:

Nei jeg kan ikke bo hos noen. Kjenner ingen her. Jeg kan ikke flytte hjem til foreldrene mine, da jeg studerer her og vi har obligatoriske forelesninger. 

skjønner at jeg må flytte, men jeg trenger litt tid! 
ts

Hva svarer han når du sier du trenger mer tid? 

Jeg har vært i den situasjonen, men i motsatt setting. Jeg ga eksen den tiden han trengte. Det tok nesten to mnd. Som voksne mennesker bør man handle voksent uavhengig av hvem som gjorde det slutt. 

Skrevet

Selv om du har meldt deg ut ts så skriver jeg det allikevel, jeg har en tom hybel stående i en mellomstor studieby. Er du i min by kan du få komme hit.

Anonymkode: f89a7...464

Skrevet
På 17.10.2019 den 9.16, O.G. skrev:

Samskipnaden er pliktig til å hjelpe, kontakt dem nå!!

Hæ? Hvorfor er de pliktig til å hjelpe? Har selv jobbet mange år i en studentsamskipnad, men kan ikke skjønne hvorfor de er pliktig til å hjelpe ved et samlivsbrudd. Har man ikke ledige boliger så er det lite de får gjort. 

• Liker 3
Skrevet
På 19.10.2019 den 16.33, AnonymBruker skrev:

Selv om du har meldt deg ut ts så skriver jeg det allikevel, jeg har en tom hybel stående i en mellomstor studieby. Er du i min by kan du få komme hit.

Anonymkode: f89a7...464

Mennesker som deg altså ❤️

Anonymkode: efd11...479

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...