Gå til innhold

Kan samboer kaste meg ut på dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ingen rett til å oppholde deg i hans leilighet mot hans vilje nei.

Anonymkode: 59335...ff8

Det er ikke så sikkert skal jeg si deg. Alt spør om hvor lenge de har bodd sammen, hvor mye hun har bidratt i hjemmet og forbruksmateriell.

Hvis samboerskapet har vart i mer enn 2 år kan du i medhold av husstandsfellesskapsloven kreve midlertidig bruksrett, gjelder særskilt med barn i bildet.

Om det dermed ikke foreligger en husleieavtale, så har du ingen rettigheter sånn sett, men han kan ikke kaste deg på dør, da selvtekt ikke er tillatt. Tvangsfravikelse mot din vilje kan kun skje via Namsmannen.

Det er forøvrig alt for få som vet om sine rettigheter. Mannen tror han er trygg som oftest, men om damen er med å bidrar i hjemmet(forbruksmateriell mm), og samboerskapet har vart i lang tid så har altså kvinnene i flere tilfeller opparbeidet seg eiendomsrett også

Anonymkode: 9f10c...9e0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du blir kasta ut så fort regner jeg med det er utroskap eller noe slik inne i bildet. Hvertfall noe mer dramatisk enn å bare " vokse fra hverandre". Så da er det vel litt din egen skyld? 

Finns ingen regler som kan nekte noen å kaste folk ut av egen leilighet da. Så finns ingen annen løsning så går du på NAV og hører om de kan hjelpe. 

Anonymkode: 94f15...6a2

Det fins faktisk regler om det ja..Å være samboere blir nå regnet som å leve under «ekteskapelig forhold». Å en har flere rettigheter enn det man tror, spesielt om en har bodd sammen noen år. 

Ingen kan kaste noen ut som man vil heller, pga selvtekt ikke er tillatt. Kun Namsmannen som kan gjøre det.

folkens! Les dere opp på samboerskap da. Og, ikke minst damer dere MÅ bli flinkere til å stå på deres rettigheter og ikke minst ALLTID skrive samboerkontrakt, da er du dobbelt sikret ved en en skilsmisse.

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, Pillarguri skrev:

Etter 6 sider på KG, med forslag og mange tilbud om hjelp, så velger TS fortsatt å ikke si hvilken by dette gjelder.  Tviler derfor på om situasjonen faktisk er så akutt som hun sier at den er.  Her er det mange mennesker som kanskje kunne hjulpet, men det hjelper jo ikke mye med en hybel i Tromsø hvis hun studerer i Kr. sand.

m si at etter 6 timer med drittslenging så frister det veldig lite å legge ut til gribbene på KG hvor jeg faktisk befinner meg. Det er ingenting dere har foreslått som jeg ikke har tenkt på selv, så jeg vet ikke hva godt det skulle gjøre. 

Nå melder jeg mg ut av denne tråden, for min egen psykes skyld. 

TS

Anonymkode: e8456...468

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

m si at etter 6 timer med drittslenging så frister det veldig lite å legge ut til gribbene på KG hvor jeg faktisk befinner meg. Det er ingenting dere har foreslått som jeg ikke har tenkt på selv, så jeg vet ikke hva godt det skulle gjøre. 

TS

Det er jo flere som forsøker å hjelpe deg her, men du fokuserer på de som ikke klarer å holde spydighetene for seg selv. Men greit det, klar deg sjøl du. 

Anonymkode: efd11...479

• Liker 16
Skrevet

Synd du har havnet i denne situasjonen. Men tok du ikke i betraktning uansett at det koster og bo? Selv om du er ung så kanskje alt burde vært avklart før en flytter inn. Du skriver han inviterte deg. Da er du gjest med begrenset tid og bo der. Hvis vedkommende har betalt alt for deg så er det faktisk snylting. Alle forhold kan ta slutt og uforutsette ting kan skje så jeg skjønner ikke helt hva du har tenkt på da du startet skolen langt hjemmefra uten penger. 

Anonymkode: cad53...6be

Skrevet

Det er ikke så sikkert skal jeg si deg. Alt spør om hvor lenge de har bodd sammen, hvor mye hun har bidratt i hjemmet og forbruksmateriell.

Hvis samboerskapet har vart i mer enn 2 år kan du i medhold av husstandsfellesskapsloven kreve midlertidig bruksrett, gjelder særskilt med barn i bildet.

Om det dermed ikke foreligger en husleieavtale, så har du ingen rettigheter sånn sett, men han kan ikke kaste deg på dør, da selvtekt ikke er tillatt. Tvangsfravikelse mot din vilje kan kun skje via Namsmannen.

Det er forøvrig alt for få som vet om sine rettigheter. Mannen tror han er trygg som oftest, men om damen er med å bidrar i hjemmet(forbruksmateriell mm), og samboerskapet har vart i lang tid så har altså kvinnene i flere tilfeller opparbeidet seg eiendomsrett også

Siste avsnitt: det var ikke det min advokat sa da min eks som ikke eide andel av boligen flyttet ut etter ti års  samboerskap og to barn. Han kunne høyst ha rett til en andel av betalte avdrag, og da hvis han kunne bevise å ha betalt mer enn halvparten av utgiftene. Det var hennes worst case, presentert til meg på tomannshånd. Hva slags råd han fikk vet jeg ikke, men han ga seg raskt.

og hvem vil bo i en bolig der man er uønsket?

For å være sikret skriver man avtale eller gifter seg.

Anonymkode: 06671...694

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo dra ut i helga, kanskje du finner en å flytte inn hos 🙊

Anonymkode: 9d24f...b0e

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Du kunne jo fått gratis tak over hodet om du hadde tatt imot hjelpen du får. Verden her på KG, på sosiale medier og i det virkelige liv er fylt med "gribber" som du kaller dem, men luker du dem ut finner du en stor mengde mennesker på alle de nevnte plattformene, som er vilige til å hjelpe - deriblant meg. Det var derfor jeg spurte hvor i landet du var. 

Livet ditt vil bli full av motvind og tunge tider, sånn er der bare, men du velger selv hva du ønsker å gjøre med det. Skal du gi opp, slå tilbake mot alle rådene du får, eller skal du vise ydmykhet og ta imot hjelp? Forstår godt det er uønsket å lese noen av svarene du har fått her, men sånn er livet. Filtrer det heller bort og se de gode svarene du har fått.

Anonymkode: 1a4de...2aa

• Liker 20
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Det er fullt mulig at du kan bruke tiden bedre andre steder enn KG på å lete etter bolig. Jeg beklager at surpomper forurenser tråden din. Jeg heier på deg og ønsker deg en hybel fort.

• Liker 8
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Gribber? Nå er du ikke så grei mot de som vil hjelpe deg. Send pm til de som vil hjelpe, de som ikke skrev som anonym, så kan du se om dere bor samme sted. 

Du får mange kjipe svar, men dessverre er folk ofte sånn her inne... mange damer sitter bare på tronen sin og venter på å angripe andre for at dagen deres (som sikkert er elendig) skal bli bedre. Ikke ta det til deg. Ta til deg de fine svarene :)

Ingen her inne vet hva du har prøvd, så at folk kommer med forslag til ting du allerede har ordnet, det kan ingen her inne noe for. 

Ønsker deg lykke til. Kanskje når det roer seg litt mellom deg og eksen din, så kan du få bo der et par uker til?

Anonymkode: dab4c...435

• Liker 4
Skrevet

Hva med å få tak i en brukt campingvogn, evnt få lånt/leid en av noen du kjenner og bo i den på en campingplass i vinter? 

Skrevet

For en drittsekk exen din er ts. Han burde ihvertfall gitt deg en mnd på å flytte ut. 

Kanskje du kunne prøvd å skaffe deg en sugardaddy?

Anonymkode: 5152a...649

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts har oppholdt seg der i to måneder gratis. Man opparbeider seg for øvrig ikke eiendomsrett med å kjøpe forbruksmateriell i et samboerskap. 

TS, det er nok mange her som kunne hjupet deg om du ikke ble så snurt på de som svarer deg noe annet enn det du ønsker. Hadde du sagt hvor du oppholder deg er det godt mulig noen her inne hadde kjent til ledig bosted. Min jobb leier f.eks ut hybler og leiligheter, de har ofte noe ledig, men det hjelper jo ingenting om du bor på en annen kant av landet. 

Anonymkode: c105e...04e

• Liker 8
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke på en halv uke! Så fort greier jeg ikke å finne noe nær studiestedet mitt. 
ts

Samskipnaden er pliktig til å hjelpe, kontakt dem nå!!

Skrevet

Jeg tenker at du bør ta kontakt med administrasjonen ved universitetet ditt. De er tjent med at folk fortsetter studiet, og klarer nok å finne en midlertidig bolig til deg. De kan ikke gjøre mye når det er 1000 stk som mangler bolig samtidig, men 1 person, midt i semesteret, det klarer de nok. På ntnu, der jeg gikk, var de alltid veldig behjelpelig med ting :)

Anonymkode: e0e56...e15

• Liker 3
Skrevet
15 timer siden, Oppgitt78 skrev:

Hvis ikke det eksisterer noen skriftlig avtale, så vil politiet fjerne henne.. Så enkelt er det..

Nei, det er det bare namsmannen som kan gjøre. 

Anonymkode: f4876...c09

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere har en muntlig avtale, og selv om en muntlig avtale ikke er gyldig på samme måte som en skriftlig kontrakt, så gir det deg visse rettigheter, som gjør at samboer ikke kan oppheve din bosituasjon ved selvtekt. Det blir ord mot ord, og dermed må eksen gå via namsmannen for å få deg ut. Det at alle tingene dine er i leiligheten er bevis for at du bor ved adressen, selv om det ikke er bevis for at du gjør det med hans tillatelse.

Du stiller derimot mye sterkere, dersom dere har hatt skriftlig kontakt(SMS, messenger) ang. at du skal bo hos ham. Det vil i lovens øyne være en skriftlig avtale, og da kan han ikke kaste deg ut.

Anonymkode: 08e9c...fed

Muntlige avtaler er like gyldige som skriftlige kontrakter. De er bare vanskeligere å bevise innholdet av. Men de er like bindende. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det bare namsmannen som kan gjøre. 

Politiet fjerner uønskede gjester, gjerne tilnærmet umiddelbart.. 

Har selv benyttet meg av det «tilbudet», og ble kvitt «gjesten» på under et kvarter. 👍

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Muntlige avtaler er like gyldige som skriftlige kontrakter. De er bare vanskeligere å bevise innholdet av. Men de er like bindende. 

Men uten bevis for at det eksisterer en slik avtale, så må man håndtere saken som at den avtalen ikke eksisterer.

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri betalt leie. Jeg tjener mye mindre enn han og han har aldri bedt meg om det. 
ts

Jeg går på nav og samboeren min er dataingeniør, betaler fortsatt husleie selv om jeg har 400 000 mindre enn han i året.

Anonymkode: f7fc9...200

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...