Gå til innhold

Kan samboer kaste meg ut på dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ts du må nesten fortelle oss hvor du bor, det er fult mulig at noen har mulighet til å hjelpe deg. 

å til dere som bare må spre kvalme ved å få ts til å føle seg enda værre ved å være belærende- ta dere en jævlig diger bolle. For ikke en gang dere er perfekte til enhver tid. Å dette er en veldig ung jente dere rakker ned på. 

Anonymkode: efd11...479

• Liker 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts. Når du er 19 år virker det som livets undergang når ting ikke blir som man har tenkt. Feks hvis man må avbryte et studieår. Det er det ikke. I det lange løp betyr ikke det lånet du har fått til nå så mye. I verste fall flytter du hjem, stopper/sparer resten av lånet og jobber dette året, så starter du på nytt neste år. 

Det virker nok veldig kjipt. Men du er bare 19 og har livet foran deg. Dette er bare en liten bump i veien. 

Dette klarer du :)

(håper selvfølgelig at du finner et annet sted å bo da). 

• Liker 12
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts du må nesten fortelle oss hvor du bor, det er fult mulig at noen har mulighet til å hjelpe deg. 

å til dere som bare må spre kvalme ved å få ts til å føle seg enda værre ved å være belærende- ta dere en jævlig diger bolle. For ikke en gang dere er perfekte til enhver tid. Å dette er en veldig ung jente dere rakker ned på. 

Greit at andre unge leser dette og ikke går på samme smell. Men noen liker jo å sy puter under arma på de unge, nå ser vi hvordan det gikk. Folk lærer mer av ansvar enn av puter.

Anonymkode: 89537...f61

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit at andre unge leser dette og ikke går på samme smell. Men noen liker jo å sy puter under arma på de unge, nå ser vi hvordan det gikk. Folk lærer mer av ansvar enn av puter.

Anonymkode: 89537...f61

Så det du sier er at med mindre man slenger dritt sånn som folk her inne gjør så er det å sy puter under armene på dem?? Tror du ikke TS tar lærdom av denne situasjonen med mindre de som mener at de er så mye smartere og klokere kommer å er belærende?? 

• Liker 12
Skrevet

Du får spørre om du kan betale han litt for å få bedre tid da, eller finne et billig hotell av noe slag. Men du kan ikke skylde på noen andre enn deg selv da, når du ikke har hatt en plan i bakhånd, ingen kontrakt, ikke betalt noe for å bo der eller noenting. 

Jeg kastet ut samboern min på dagen. Vi hadde ingen kontrakt, men han skulle betale meg 2500 kroner i mnd som aldri ble gjort. Han måtte pent bare dra og han måtte si opp jobben for å bo hos foreldrene sine langt unna for å finne et nytt bodsted og ny jobb. Sånn er det når man mishandler samboern sin. Synd for han :)

Anonymkode: 3c4f8...791

• Liker 5
Skrevet

Er det ikke mulig å få denne fyren i tale? Det er faktisk veldig vanskelig å skulle flytte på dagen. 

Går det an å forklare at du leter aktivt hver dag for å finne et sted? Og at du kan sove på sofaen så lenge? De aller fleste vil synes det er helt urimelig, og veldig slemt, å kaste noen ut så plutselig. 

Er det noen andre som kan snakke litt med ham for deg? Foreldrene hans eller dine, felles venner? 

• Liker 2
Skrevet

Ring borettslag å hør om de har en vaktmesterbolig som kan lånes bort til du finner noe mer passende. Her jeg bor vet jeg de har en som ikke er i bruk .  

Anonymkode: fc5d1...4b9

• Liker 2
Skrevet

Hva var avtalen mellom dere? Selv om dere ikke har en skriftlig avtale, vil boforholdets lengde si noe om hva som sannsynligvis var avtalt mellom dere. Hvis dette skulle være ditt hjem, og har vært det over lengre tid, og du dermed ikke er som "gjest" eller "okkupant" å regne, da kan han ikke bare ty til selvtekt og kaste deg ut på gata. 

Anonymkode: 5642a...7f6

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var avtalen mellom dere? Selv om dere ikke har en skriftlig avtale, vil boforholdets lengde si noe om hva som sannsynligvis var avtalt mellom dere. Hvis dette skulle være ditt hjem, og har vært det over lengre tid, og du dermed ikke er som "gjest" eller "okkupant" å regne, da kan han ikke bare ty til selvtekt og kaste deg ut på gata. 

Anonymkode: 5642a...7f6

TS skrev tidligere i tråden at hun hadde bodd der siten august

Anonymkode: 3da5a...730

Skrevet

Kontakt Jurk i morgen, legg frem alt og se om du har noen rettigheter i det hele tatt, for alt du vet så kan det kanskje hjelpe deg å bo der litt til - til du har funnet noe nytt?

Anonymkode: 3cf57...4be

• Liker 1
Skrevet

Dere har en muntlig avtale, og selv om en muntlig avtale ikke er gyldig på samme måte som en skriftlig kontrakt, så gir det deg visse rettigheter, som gjør at samboer ikke kan oppheve din bosituasjon ved selvtekt. Det blir ord mot ord, og dermed må eksen gå via namsmannen for å få deg ut. Det at alle tingene dine er i leiligheten er bevis for at du bor ved adressen, selv om det ikke er bevis for at du gjør det med hans tillatelse.

Du stiller derimot mye sterkere, dersom dere har hatt skriftlig kontakt(SMS, messenger) ang. at du skal bo hos ham. Det vil i lovens øyne være en skriftlig avtale, og da kan han ikke kaste deg ut.

Anonymkode: 08e9c...fed

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han kan få namsmannen til å kaste henne ut.      Det tar litt tid. De hadde faktisk en avtale om at hun kunne bo der, så hun hadde bosted der. 

Anonymkode: f4876...c09

Hvis ikke det eksisterer noen skriftlig avtale, så vil politiet fjerne henne.. Så enkelt er det..

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde stoppet studiet,bedt lånekassen stoppe videre utbetaling. Flyttet hjem til foreldrene,jobbet og spart opp penger til et nytt studieår nesten år,i en helt annen by,med en helt ny start.

Anonymkode: 63014...34f

This. 

Ingen krise at utdanningen blir utsatt ett år. 

• Liker 8
Skrevet

Men herregud. Én ting er det juridiske, en annen ting det moralske og etiske. 

Jeg synes fortsatt noen burde snakke med denne gutten. Det er vel ingen krise for noen om hun får noen dager ekstra på seg? Skal hun liksom stå på gaten over natten fordi kjæresten plutselig er ferdig med henne? Man behandler vel ikke sin tidligere kjæreste og samboer slik? 

Og: jeg skjønner veldig godt at Ts ikke ønsket at det skal gå ut over studiene. Hvor lite raus er det mulig å være liksom. 

• Liker 14
Skrevet
17 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Jeg synes fortsatt noen burde snakke med denne gutten. Det er vel ingen krise for noen om hun får noen dager ekstra på seg? Skal hun liksom stå på gaten over natten fordi kjæresten plutselig er ferdig med henne? Man behandler vel ikke sin tidligere kjæreste og samboer slik? 

Og: jeg skjønner veldig godt at Ts ikke ønsket at det skal gå ut over studiene. Hvor lite raus er det mulig å være liksom. 

Man vet jo ikke hva hun har gjort da. Handler nok ikke bare om at han "plutselig er ferdig med henne". 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man vet jo ikke hva hun har gjort da. Handler nok ikke bare om at han "plutselig er ferdig med henne". 

For enkelte ustabile mennesker så handler det kun om at de er ferdige med ett menneske jo.

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For enkelte ustabile mennesker så handler det kun om at de er ferdige med ett menneske jo.

Men om det var tilfellet her, så tror jeg ts kanskje hadde skrevet noe om det. 

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at jeg må flytte, det er ikke det, men på en halv uke! Det er alt for kort tid. Jeg kjenner ingen jeg kan bo hos her. ( flyttet hit for å studere i august). Jeg har obligatoriske forelesninger, så kan ikke flytte masse timer unna hjem til foreldrene mine. Hva faen gjør jeg?! 
Ts 

Anonymkode: e8456...468

Ikke krisemaksimer. Du har vært heldig og bodd gratis, så regner med at du har spart opp litt penger så du har til feks depositum. 

Bruk nettverket ditt, i dette tilfellet medstudenter. Hør om de vet om noe. Kontakt studiestedet for å høre om de vet om noe. Se på Finn, aviser og lignede. Er det et stort studiested, er det ikke uvanlig at noen studenter har sluttet allerede, og hybler begynner å bli ledig igjen.

Pust med magen. 

Anonymkode: c84de...d02

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Tja, hun kan jo forelå å bo der noen dager lengre mot å betale leie. Og at det er en plass for henne å sove der, uten å måtte sove sammen med han. Det kan jeg forstå er ubehagelig.

Anonymkode: c84de...d02

Skrevet

Etter 6 sider på KG, med forslag og mange tilbud om hjelp, så velger TS fortsatt å ikke si hvilken by dette gjelder.  Tviler derfor på om situasjonen faktisk er så akutt som hun sier at den er.  Her er det mange mennesker som kanskje kunne hjulpet, men det hjelper jo ikke mye med en hybel i Tromsø hvis hun studerer i Kr. sand.

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...