Gå til innhold

Leser du nynorsbøkar? Korleis følast det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer fra Oslo. Hadde ikke nynorsk på skolen, vi slapp å skrive nynorsk( vi leste nynorsk). 

Må si at jeg av og til setter pris å lese nynorske tekster. Det føles forfriskende. Noen ord er merkelige men det går greit. 

Hva med deg?

Anonymkode: c7722...147

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det orker jeg ikke å gjøre frivillig. 

Anonymkode: 9391c...f20

• Liker 10
Skrevet

Hadde litt nynorsk på skolen, men det var jo ikke mye. Er veldig glad i å lese, kjøper bøker uten å skille på om de er på norsk eller nynorsk.

Synes jo bokmål er enklest men kan av og til bli oppmerksom på hvor vakker enkelte ting blir formulert på nynorsk. 

Jatakk, begge deler😊

• Liker 4
Skrevet

Jeg kommer fra Indre Telemark og nynorskland, og har hatt nynorsk som hovedmål mesteparten av skoletiden. Men jeg unngår å lese på nynorsk så godt jeg kan. 

Unntak for veldig korte tekster, dikt og twitternoveller. Jeg synes nynorsk er tungt og trått å lese, og de fleste som skriver det gjør det stakkato og uten flyt og rytme. 

Anonymkode: 45df2...6eb

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hadde nynorsk på skolen, og likte det virkelig ikke. Så nei nynorsk leser jeg ikke.

Skrevet

Anbefaler ei fantastisk bok: "Saman er ein mindre aleine"

Om du skal lese ei bok i løpet av livet, så er det den. Og den er skriven på eit nydeleg nynorsk i tillegg.

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer fra Oslo. Hadde ikke nynorsk på skolen, vi slapp å skrive nynorsk( vi leste nynorsk). 

Må si at jeg av og til setter pris å lese nynorske tekster. Det føles forfriskende. Noen ord er merkelige men det går greit. 

Hva med deg?

Jeg leser helst engelsk. Men om jeg lese på norsk (eneste grunn er jo at forfatter er norsk) foretrekker jeg nynorsk. Det er et mer melodisk flytende språk som sånn sett ligner engelsk mye mer enn den oppstylta bokmålen gjør. 

Anonymkode: ef277...607

• Liker 4
Skrevet

Kan godt lese bøker på nynorsk. Utover i boka tenker jeg ikke over at det er nynorsk engang. 😃

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, |a9ta| skrev:

Anbefaler ei fantastisk bok: "Saman er ein mindre aleine"

Om du skal lese ei bok i løpet av livet, så er det den. Og den er skriven på eit nydeleg nynorsk i tillegg.

Veldig enig! Nydelig bok, i flott nynorsk oversettelse. 

Jeg er fra Østlandet, men merker egentlig ikke om jeg leser bokmål eller nynorsk. Det tar et par sider, og så blir det det samme. 

«Når ein først skal skyte nokon» er også en herlig bok på nynorsk. 

Anonymkode: 6edf0...76c

• Liker 4
Skrevet

Må bare rette på overskriften: Det heter ikke nynorskBØKAR! På nynorsk heter det bøker, som på bokmål. Og jeg er ikke sikker på om det skrives "følast" heller.. Ville heller skrevet som overskrift: "Leser du bøker på nynorsk? Kva synes du?"    

Anonymkode: d898b...fc7

• Liker 9
Skrevet

Jeg tenker ikke over hvilken målform som er brukt. Norsk er norsk. 

Gjest theTitanic
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med deg?

Nei det har jeg ikke lyst til. Jeg evner fint å lese nynorsk, svensk, dansk osv men lyst har jeg ikke. Ser ingen grunn til å lese nynorsk. Av de tre ville jeg først valgt dansk, så svensk og til slutt nynorsk. Dansk og svensk gir mange morsomme utrykk, det gjør ikke nynorsk. Nynorsk er det tåpeligste faget skolesystemet kaster bort tid på. 

Skrevet

Trådtittelen skjærer i øynene! :sjokk: Måtte bare få det ut... :ler:

• Liker 14
Skrevet

Eg les nynorskbøker. Det kjenst framifrå.

• Liker 6
Skrevet

Nei, jeg velger det bort. Men legger aldri merke til om det er nynorsk el bokmål på undertekster på TV. Så kanskje jeg bør gi det en sjanse? 

• Liker 4
Skrevet

Nei, leser helst ikke nynorsk om jeg kan noe for det. Jeg ville til og med heller lest svensk, før nynorsk.

Anonymkode: ea48c...505

Skrevet

Bøkar😂😂 Elsker nynorsk.

Anonymkode: f7511...603

• Liker 1
Skrevet

Nei. Leser kun nynorsk på NRK sine sider... og tydeligvis her inne i blant. Oppsøker det ikke

Anonymkode: 6867e...2fb

• Liker 1
Skrevet

'Nynorskbøkar' ? Ærlig talt..

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...