Gå til innhold

Lar du barnet/tenåringen sove med telefonen/pc?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Altså når det er leggetid. 

Hvorfor/hvorfor ikke? 

Redigert: Eventuelt ha tilgang til Internett, da. Pc og nettbrett også. 

Endret av Spøkelse
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det er nok skjermtid/kontakt med andre. Etter leggetid skal det soves, ikke spilles eller ha kontakt med andre. De er 9 og 11. Mulig det endres når de blir eldre, men det får tiden vise.

Anonymkode: 1dc06...4df

Skrevet

Nei. Våre er 12 og snart 15 år og begge to må legge fra seg mobilen hos oss når de går å legger seg. Aldri vært en diskusjon en gang. Sånn har vi hatt det siden de fikk sin første mobil.

Det er nok utrolig lett for at de blir distrahert når det popper inn snaps sent på kvelden, selv om de skulle ha den på lydløs vil en jo se at det lyser opp. Ser på mobilene deres om morgenen at de har rent inn med snaps hele natten gjennom, så er mange naive foreldre der ute tror jeg, som tror at barna deres klarer å ha mobilen på soverommet uten å bruke den og få en god natts søvn.

Skrevet

Nei. 
I vårt hjem er det ingen som har med seg telefoner på soverommet. De ligger i stua gjennom natta. Dette gjelder selvsagt også oss voksne. 
Hvorfor? Fordi ingen har behov for å bruke telefonen når vi skal sove. 
16-åringen har begynt å ha den liggende utenfor døra si, da, fordi h*n bruker den som vekkeklokke.

Skrevet

Ja, han får høre på lydbok på Fabel til han sovner.

Anonymkode: 6d3f5...a86

Skrevet
11 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Nei. 
I vårt hjem er det ingen som har med seg telefoner på soverommet. De ligger i stua gjennom natta. Dette gjelder selvsagt også oss voksne. 
Hvorfor? Fordi ingen har behov for å bruke telefonen når vi skal sove. 
16-åringen har begynt å ha den liggende utenfor døra si, da, fordi h*n bruker den som vekkeklokke.

Det kan være gode grunner for å ha telefonen med seg på nattbordet, så det er ikke selvsagt at voksne legger fra seg tlf i stua om natten.

Jeg er voksen og har telefonen med på soverommet hver natt.  Jeg har ikke behov for å bruke telefonen på natten, men det kan være andre som har behov for å nå meg selv om det er natt. Har en gammel mor som bor alene, har en datter som er gravid, har en svigerdatter som er gravid og trenger barnevakt hvis fødselen begynner på natten. I tillegg så bruker jeg tlf som vekkerklokke.

Anonymkode: 7675a...446

• Liker 4
Skrevet

Ja, de får ha den begge to. 13 og 15. Jeg kan se om de bruker mobilen eller ikke etter at de har lagt seg, og hvis de gjør det, snakker vi om det. 

Hadde de ikke klart å regulere selv måtte vi nok tatt den inn, men det går bra. De hører på musikk og lydbok før de sovner og bruker telefonen som vekkerklokke. 

Jeg vil at de skal øve seg på å være selvstendige og ansvarlige selv. 

Anonymkode: 62288...35d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de får ha den begge to. 13 og 15. Jeg kan se om de bruker mobilen eller ikke etter at de har lagt seg, og hvis de gjør det, snakker vi om det. 

Hadde de ikke klart å regulere selv måtte vi nok tatt den inn, men det går bra. De hører på musikk og lydbok før de sovner og bruker telefonen som vekkerklokke. 

Jeg vil at de skal øve seg på å være selvstendige og ansvarlige selv. 

Enig i at selvregulering er viktig, men jeg tror mange ikke får det til. Glad for å høre at flere her er obs på dette, selv om jeg tror mindretallet er det! 

Hvordan kan du se om de har brukt telefonen (ikke negativ, bare nysgjerrig)? 

Skrevet

Jeg inndrar mobilen til min 13 åring kl 22, da legges den i stua.

Han har vanlig vekkerklokke så han klarer helt fint å stå opp selv om morningen.

11 åringen legger mobilen i stua kl 20:45.

Anonymkode: bf4b7...6da

Skrevet
23 minutter siden, Spøkelse skrev:

Hvordan kan du se om de har brukt telefonen (ikke negativ, bare nysgjerrig)? 

Jeg går inn på nettverket og sjekker enhetene som er koblet til det. Jeg kan også sperre enkeltenheter om ønskelig. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, de legger fra seg telefoner og nettbrett på stua når de går og legger seg.

Anonymkode: 56adf...437

Skrevet

15-åringen får lov. Hun på 13 og 8 år må legge den ut. Null internett etter at de har lagt seg.

Anonymkode: 72cbc...2f9

Skrevet

Hun er straks 14 og har den på rommet.

Det kan hende hun har hatt noen netter/kvelder hun har brukt den lenger enn hun skal, men da har hun faktisk selv sagt "jeg glemte klokka pga mobilen i går, jeg er skikkelig trøtt, det skal jeg ikke gjøre igjen".

Hun står opp selv med egen klokke, karakterene er fine, hun trener og gjør det hun skal, og er i godt humør til snart fjortis å være. Da lar jeg henne ta ansvar selv.

Hadde hun ligget til klokka 0330 hver natt og overhodet ikke fungert hadde jeg nok gjort det annerledes. Men jeg har alltid gitt henne ansvar selv, og det har fungert for henne. 

Jeg har også telefonen på soverommet, forøvrig....

• Liker 1
Skrevet

Nei- de må legge den i stuen, har to jenter på 10 og 13. Det er ikke fordi jeg ikke stoler på de, men for å beskytte de.
Om noen f.eks sender en melding/snap som er ufin så skal de slippe å få den når de har lagt seg. Jeg tenker at verden ikke skal få være med de når de legger seg, den må bli igjen i stuen. 

Anonymkode: aa637...91a

• Liker 1
Skrevet

Ja, er 13.

Aldri vært noe problem 

Anonymkode: 061d2...ff5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...