AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #1 Skrevet 16. oktober 2019 Hei, Jeg studerer for tiden på universitetet, og jeg merker at det er mye jeg ikke forstår faglig. De yngre studentene som kommer rett fra videregående har mer peiling enn meg. Føler meg så ufattelig dum, spesielt når en gammel dame som meg må spørre 19-åringer om hjelp. Kan lese en oppgavetekst 10 ganger uten å forstå, samtidig som de andre har kommet godt i gang. Bruker mye tid på å skjønne en oppgave, og få oversikt over det som er viktig. Kanskje jeg må innse at utdanning ikke er noe for meg? Jeg vet at vi får vanskeligere fag enn dette, og jeg gruer meg. Er det flere eldre studenter her som sliter med det samme eller? Anonymkode: 92218...c01 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #2 Skrevet 16. oktober 2019 1. Snakk deg selv opp, ikke ned. Ergo slutt med "dum som et brød" eller "gammel dame". 2. Husk at 19-åringene er vant til å lære og det er ikke du nå, men det kommer du til å bli. Mange utdanningsinstitusjoner har gratis kurs i studieteknikk, så sjekk det. 3. Ikke vær flau over å spørre om hjelp, da lærer du mer og fortere enn hvis du skal tenke ut alt selv. Anonymkode: 68173...0fb 31
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #3 Skrevet 16. oktober 2019 19 åringer kommer rett fra videregående, de har gått sammenhengende på skole i 13 år. Tar litt lenger tid med deg men du kommer inn i det. Sjekk muligheter om studieteknikk på studiesteder ditt. Anonymkode: e959b...623 6
Gjest 007_008_007 Skrevet 16. oktober 2019 #4 Skrevet 16. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg studerer for tiden på universitetet, og jeg merker at det er mye jeg ikke forstår faglig. De yngre studentene som kommer rett fra videregående har mer peiling enn meg. Føler meg så ufattelig dum, spesielt når en gammel dame som meg må spørre 19-åringer om hjelp. Kan lese en oppgavetekst 10 ganger uten å forstå, samtidig som de andre har kommet godt i gang. Bruker mye tid på å skjønne en oppgave, og få oversikt over det som er viktig. Kanskje jeg må innse at utdanning ikke er noe for meg? Jeg vet at vi får vanskeligere fag enn dette, og jeg gruer meg. Er det flere eldre studenter her som sliter med det samme eller? Anonymkode: 92218...c01 For det første er du ikke dum, men du sammenlikner deg med folk som kommer rett fra den ene skolen til den andre. Du skriver at du er 30 år og noe sier meg at du har opplevd og erfart en del. At du bestemmer deg for å ta mer utdannelse er jo veldig positivt. Det er helt normalt at det blir startproblemer når man ikke har gått kontinuerlig på skole. Du skal bruke hjernen intensivt og komme deg inn i studiene, lære deg studieteknikk osv. Slikt kan ta tid for de fleste. Kan det tenkes at du faktisk gjør noe riktig nemlig at du tenker over oppgaven? Samtidig tenker jeg at vi kan lære av alle og som oftest mest når vi står overfor det som er vedtatte sannheter. En eldre person skal ikke behøve å spørre en yngre fordi det er forventet at den eldre kan mer. Det ligger også litt stolthet i det. Men de yngre har ofte mye å lære oss eldre. Så ta det med ro og gi deg klapp på skulderen for at du forsøker. Ting vil komme etter hvert og før du vet ordet av det så er du i flyten. Bare ikke la engasjementet bli ødelagt!
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #5 Skrevet 16. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg studerer for tiden på universitetet, og jeg merker at det er mye jeg ikke forstår faglig. De yngre studentene som kommer rett fra videregående har mer peiling enn meg. Føler meg så ufattelig dum, spesielt når en gammel dame som meg må spørre 19-åringer om hjelp. Kan lese en oppgavetekst 10 ganger uten å forstå, samtidig som de andre har kommet godt i gang. Bruker mye tid på å skjønne en oppgave, og få oversikt over det som er viktig. Kanskje jeg må innse at utdanning ikke er noe for meg? Jeg vet at vi får vanskeligere fag enn dette, og jeg gruer meg. Er det flere eldre studenter her som sliter med det samme eller? Anonymkode: 92218...c01 Slik hadde jeg det hele første semester. Kom seg utover i andre og tredje fordi da ble jeg vant med den akademiske måten å spørre /svare på. Jeg måtte pugge mange begreper og ord (sosiologifag feks) som var helt ukjent for meg Anonymkode: 237ac...337
Gjest Peanut Skrevet 16. oktober 2019 #6 Skrevet 16. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg studerer for tiden på universitetet, og jeg merker at det er mye jeg ikke forstår faglig. Føler meg så ufattelig dum, spesielt når en gammel dame som meg må spørre 19-åringer om hjelp. Kan lese en oppgavetekst 10 ganger uten å forstå Anonymkode: 92218...c01 Jeg tok et fag en gang, der til og med foreleseren sa at man måtte lese en side i en bok ørten ganger fordi man ikke forsto hva som stod der. Kanskje man ikke forsto det etter ørten ganger, men det var ikke sett på som noe negativt i og med at foreleseren ikke forsto det heller. Én setning over 1 A4-side. Ville heller foretrukket å lese Ulysses Noen oppgavetekster er for øvrig høl i huet skrevet så null stress om man ikke skjønner. Jeg har gått sammen med folk opp til 70 år så 30 er ingen alder ^^, Man er heller ikke dum om man går høyere utdanning ^^,
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #7 Skrevet 16. oktober 2019 Det er helt normalt. Er seks år siden jeg gikk skole sist, og da lærte jeg mye fortere og kunne ting bedre. Nå har liksom hjernen omstilt seg og må stille seg tilbake igjen. Anonymkode: a38f6...90a
Knirke Skrevet 17. oktober 2019 #8 Skrevet 17. oktober 2019 Det har jo mye å si hva du studerer også... Jeg har studert fag på Universitetet som jeg ikke skjønte bæret av. Stoffet var tungt og vanskelig å lese seg til uten grunnforståelse, og foreleserne eide ikke pedagogiske evner. Andre fag var plankekjøring. 1
ntrane Skrevet 17. oktober 2019 #9 Skrevet 17. oktober 2019 18 hours ago, AnonymBruker said: Hei, Jeg studerer for tiden på universitetet, og jeg merker at det er mye jeg ikke forstår faglig. De yngre studentene som kommer rett fra videregående har mer peiling enn meg. Føler meg så ufattelig dum, spesielt når en gammel dame som meg må spørre 19-åringer om hjelp. Kan lese en oppgavetekst 10 ganger uten å forstå, samtidig som de andre har kommet godt i gang. Bruker mye tid på å skjønne en oppgave, og få oversikt over det som er viktig. Kanskje jeg må innse at utdanning ikke er noe for meg? Jeg vet at vi får vanskeligere fag enn dette, og jeg gruer meg. Er det flere eldre studenter her som sliter med det samme eller? Anonymkode: 92218...c01 Hei Gjennomsnittet for noen høyskoler/universitet er faktisk relativt høyt, 27-28 år. 30 år er ikke gammel. Du er ikke dum. Du har tatt tak i deg selv og begynt på høyere utdanning for å utvikle deg selv, det er kjempe smart! Det kan være flere grunner til å slite på skolen. Kanskje du ikke trives med studierettningen? Er du ofte trøtt og utsetter arbeidet? Kanskje du har en form for lesevansker? Skole er mye hardt jobbing. Du må også trene deg opp til å lese og forstå oppgaver. Hvis det er lenge siden du gikk på skole, kanskje videregående for 9 år siden? Så må man faktisk bruke ekstra tid på å komme inn i rytmen, å lære seg en studieteknikk og det å faktisk bruke hodet annerledes enn hva man kanskje har blitt vandt med over årene. Ikke fortvil, men du må jobbe mer. Min professor sa at ingeniørstudenter måtte regne med å bruke 16 timer i døgnet på egenstudie for å bli flink. Gitt at man er gjennomsnittelig vel og merke. Selv under min økonomi utdanning så brukte jeg mye tid hjemme og leste. Festet kun når det var tid i timeplanen til å ha tid til bakrus og hvile. Kom deg opp på hesten igjen! Klem fra meg 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #10 Skrevet 17. oktober 2019 På Wednesday, October 16, 2019 den 12.07, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg studerer for tiden på universitetet, og jeg merker at det er mye jeg ikke forstår faglig. De yngre studentene som kommer rett fra videregående har mer peiling enn meg. Føler meg så ufattelig dum, spesielt når en gammel dame som meg må spørre 19-åringer om hjelp. Kan lese en oppgavetekst 10 ganger uten å forstå, samtidig som de andre har kommet godt i gang. Bruker mye tid på å skjønne en oppgave, og få oversikt over det som er viktig. Kanskje jeg må innse at utdanning ikke er noe for meg? Jeg vet at vi får vanskeligere fag enn dette, og jeg gruer meg. Er det flere eldre studenter her som sliter med det samme eller? Anonymkode: 92218...c01 "gammel dame" på tretti år? Anonymkode: ce821...84e 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #11 Skrevet 17. oktober 2019 Vet om to over 40 som begynte på universitetet for å begynne på.nytt etter å ha arbeidet i mange år. Begge var blandt se beste i sin klasse sist de gikk på skole. Nå slet begge, hun ene droppa helt ut siste året..... Vet ikke om det var alder, for lang pause uten den type læring? Begge var veldig motiverte, og ble veldig skuffa over seg selv. Kun hun ene fullførte. Anonymkode: 86f12...c10
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #12 Skrevet 17. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet om to over 40 som begynte på universitetet for å begynne på.nytt etter å ha arbeidet i mange år. Begge var blandt se beste i sin klasse sist de gikk på skole. Nå slet begge, hun ene droppa helt ut siste året..... Vet ikke om det var alder, for lang pause uten den type læring? Begge var veldig motiverte, og ble veldig skuffa over seg selv. Kun hun ene fullførte. Anonymkode: 86f12...c10 Vil nok si det kommer litt an på hva man har jobbet med i mellomtiden også. Er nok enklere dersom man har hatt en jobb der man stadig må tilegne seg ny informasjon, lese seg opp om nye konsepter/teknologier, skriver rapporter osv. enn en "jobb på gulvet" der man ikke trenger å tenke fullt så mye. På mine studier så jeg at de som hadde vært i sistnevnte kategori, mens de i første kategori ofte var blant de beste på studiet siden de hadde erfaring som fungerte som knagger for teorien/metoden i studiene. Anonymkode: ead49...242 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #13 Skrevet 17. oktober 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg studerer for tiden på universitetet, og jeg merker at det er mye jeg ikke forstår faglig. De yngre studentene som kommer rett fra videregående har mer peiling enn meg. Føler meg så ufattelig dum, spesielt når en gammel dame som meg må spørre 19-åringer om hjelp. Kan lese en oppgavetekst 10 ganger uten å forstå, samtidig som de andre har kommet godt i gang. Bruker mye tid på å skjønne en oppgave, og få oversikt over det som er viktig. Kanskje jeg må innse at utdanning ikke er noe for meg? Jeg vet at vi får vanskeligere fag enn dette, og jeg gruer meg. Er det flere eldre studenter her som sliter med det samme eller? Anonymkode: 92218...c01 Jeg er snart 30, og slettes ikke gammel!! Ikke fornærm oss som er snart 30. Anonymkode: 387d4...bd8 3
Gjest Warrior Skrevet 17. oktober 2019 #14 Skrevet 17. oktober 2019 Du er snart 30 år å kaller deg gammel dame?? Jeg er snart 30 og bare barnet🍼 Kan det være så stor forskjell altså?
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #15 Skrevet 17. oktober 2019 M jeg finner veien så skal jeg gjenoppta og fullføre utdannelsen min, jeg startet i utgangspunktet sent den gangen, og nå blir jeg nærmere førti. Blir interessant det..! Anonymkode: 6e3b9...1df
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #16 Skrevet 17. oktober 2019 Det å studere/tilegne seg ny kunnskap (spesielt ved å lese) er en treningssak. Det er likt som alle andre ting man aldri har gjort før eller som det er lenge siden man har gjort. Man blir rusten, ute av form, og mer sliten i starten. Det blir ofte bedre Jeg studerte i maaange år, og levde fint med det uten problemer, nå kan jeg lese betraktelig mindre før jeg blir sliten og lei. Bare en vanesak Anonymkode: 1edc6...910 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #17 Skrevet 18. oktober 2019 Jeg er over 40 og student. Som de andre sier, det tar litt tid å komme inn i det akademiske språket og å finne en god studieteknikk. Nå som jeg har studert noen år har det blitt betydelig lettere. Jeg lever godt på mye livserfaring (stor fordel i mitt fag). Der har ikke 19-åringene så mye å fare med. Gi det litt tid. Det skal være litt vanskelig i starten. Det er jo helt nytt for deg. Ikke gi opp! Anonymkode: 9c0a4...7f2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #18 Skrevet 18. oktober 2019 Jeg er også tredve og ny student. Da jeg gikk på VGS brukte vi nesten ikke datamaskiner i det hele tatt og jeg har heller ikke hatt jobber der man må bruke data, så jeg kan veldig lite av sånt, så er nødt til å spørre ungdommene på studiet om de kan hjelpe meg med alt mulig hele tiden. Prøver å spøke og le av det, sånn at det blir god stemning, heller enn å sture over at jeg trenger hjelp. Når det gjelder det å ikke forstå oppgaveteksten skjønner jeg deg godt. De kan være skrevet så bakvendt og merkelig. Jeg pleier å stryke de irrelevante ordene. Omtrent sånn som man gjorde i de gamle tekststykkene i matten, de som var av typen: Anne har fem epler, Per har tre og Kåre har to epler og fire pærer. Kåre sjonglerer med eplene sine og Anne gir Per to epler. Hvor mange epler har Per nå? Eller så prøver jeg å skrive om oppgaveteksten, for å prøve å finne ut av hva det er de egentlig spør etter. Anonymkode: 158be...69e 3
Gjest WhisperingWind Skrevet 18. oktober 2019 #19 Skrevet 18. oktober 2019 Du er ikke dum. Du er rusten. De småtrollene kommer rett fra skolebenken med det meste ferskt i minne. Du må bare børste av litt støv av gamle kunnskaper. Og du er ikke gammel. Jeg er snart 8 år eldre enn deg og er lang i fra gammel. Løft hodet og ta en titt i speilet. Du er en voksen dame som etterutdanner deg. Det skal du ha respekt for.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2019 #20 Skrevet 18. oktober 2019 On 10/17/2019 at 12:14 PM, Kvelertak said: Du er snart 30 år å kaller deg gammel dame?? Jeg er snart 30 og bare barnet🍼 Kan det være så stor forskjell altså? Dette er ofte en følelse som endrer seg, jeg føler meg mye yngre nå enn da jeg var tredve og ikke hadde det så bra med meg selv, samtidig som jeg selvsagt har mye mer erfaring, på god og vondt, også. Anonymkode: 6e3b9...1df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå