Gå til innhold

Passivhus, ventilasjon og vedfyring. Help!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, jeg er så heldig og bor i et hus som er laget etter alskens regler og det er på mange måter fint, men vedfyring er et sant helvete. 
Vedovnen tar det laaaang tid å få fart i og hvis jeg ikke følger med, hender det at den slokner, selv med spjeldene vidt åpne.

Jeg har skjønt at årsaken er at huset er så tett at ovnen ikke får nok tilsig av luft.

Tipper at jeg kan gjøre noe med lufteanlegget? Setter det på full guffe og tenker at det hjelper, men på den fjernkontrollen står det noe om overtrykk osv...

Noen kyndige innen fagfeltet som kan gi meg tips om hva jeg kan gjøre for å bedre luftforholdene for ovnen evt. ved å bruke ventilasjonssystemet og hva verdiene evt. bør stå på? 

tuuuusen takk for all hjelp 🙏🏻

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har nettopp montert ny peis. Mannen som monterte sa at vi må sette et vindu på gløtt for å få riktig gjennomlufting. Så de nye husene er altså laget så idiotisk tette at man må fyre for kråka.

Anonymkode: 3e1e8...ab8

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har nettopp montert ny peis. Mannen som monterte sa at vi må sette et vindu på gløtt for å få riktig gjennomlufting. Så de nye husene er altså laget så idiotisk tette at man må fyre for kråka.

Anonymkode: 3e1e8...ab8

Haha. Så ironisk 

Anonymkode: ca00f...df6

Skrevet

Du trenger en vedovn med friskluft tilkobling, eller sett opp et vindu. 

Anonymkode: a3a2b...d55

• Liker 1
Skrevet

Litt tullete om du ikke har fått en vedovn med friskluftinntak. 

• Liker 2
Skrevet

Vi har nytt hus med balansert ventilasjon. Ventilatorstyringen på teknisk rom har en knapp for å lage litt overtrykk, som skal brukes ved fyring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...