Gå til innhold

Jobber du som BPA/funksjonsassistent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I så fall; trives du i jobben? Hva gjør at du trives?

Hvordan takler dere det når arbeidsleder drar på reise, og du ikke er assistenten som er med? Om arbeidsleder er fraværende fra egen jobb, og du som funk.ass. mister timer? Får du betalt uansett? Permittering, dagpenger? Aksepterer du bare bortfall av lønn? 

Jeg har nå jobbet som BPA og funksjonsassistent i snart to år, jeg er kjempeflink i jobben og liker den egentlig godt. Samtidig orker jeg ikke mer av hvor ustabilt det er, av at jeg ikke får ordentlig permittering og kompensasjon når timene mine plutselig faller bort osv. 

Anonymkode: fd040...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fast stillingsprosent så skal du ha betalt uansett. Men er vel sjeldent de tilbyr dette. Er du satt opp, så skal du ha betalt. Så her går det jo mye i hvem som er utbetaler av lønn, kommunen eller et privat selskap som uloba. Uansett er jo dine rettigheter at alle vakter du er satt opp på, skal du ha betalt for, så fremst du ikke har fått 14 dagers varsel om endring. 

Anonymkode: 2dfdf...e77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var mye slikt rusk ja. Tilslutt ble det nok for min del. Arb.led styrte mye selv, ikke mye organisasjonen bak kunne hjelpe med.

Anonymkode: 02bcf...ce3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har du fast stillingsprosent så skal du ha betalt uansett. Men er vel sjeldent de tilbyr dette. Er du satt opp, så skal du ha betalt. Så her går det jo mye i hvem som er utbetaler av lønn, kommunen eller et privat selskap som uloba. Uansett er jo dine rettigheter at alle vakter du er satt opp på, skal du ha betalt for, så fremst du ikke har fått 14 dagers varsel om endring. 

Anonymkode: 2dfdf...e77

Men vi har vel egentlig rett på permittering og rettighetene dette fører med seg også når vi har fjorten dagers varsel? Ellers er jo ikke kontrakten på et visst antall timer per uke verdt noe.

Ved mindre enn fjorten dagers varsel beholder jeg vanligvis timene og dermed også lønn. Men når dette er planlagt mer enn 14 dager frem i tid, faller timene og lønnen bare bort. Jeg skjønner ikke hvordan dette kan være riktig jo når man har en kontrakt på et antall timer og dermed tilsvarende lønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Var mye slikt rusk ja. Tilslutt ble det nok for min del. Arb.led styrte mye selv, ikke mye organisasjonen bak kunne hjelpe med.

Jeg tenker for meg selv at mye av dette kunne vært unngått om arbeidslederne og konsulentene i organisasjonen faktisk ble gitt opplæring i arbeidsmiljøloven. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker for meg selv at mye av dette kunne vært unngått om arbeidslederne og konsulentene i organisasjonen faktisk ble gitt opplæring i arbeidsmiljøloven. 

Skulle tro det. Men nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet ligger hos kommunene som tildeler for få timer til bpa hos brukerne/arbeidslederne. 

Det går utover "oss på gulvet", assistentene, når alt tilslutt handler om å spinke og spare på gitte timer. 

Forferdelig synd, da jeg trivdes i den jobben. Men det fikk meg til å føle meg veldig brukt og ikke ivaretatt som en seriøs arbeistaker, når timene mine ble sjonglert slik. Som gjør at de må bruke enda flere timer på opplæring av nye assistenter. Det er jo mye utskifting av disse hele tiden, noen må jo se at det ikke er et optimalt system pr. Idag.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det får vi. Før man får bli arbeidsleder må man gjennom et kurs som tar for seg nettopp arbeidsmiljøloven, HMS, oppfølging av sykemeldt assistent m.m. 

Anonymkode: fd71b...1a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det får vi. Før man får bli arbeidsleder må man gjennom et kurs som tar for seg nettopp arbeidsmiljøloven, HMS, oppfølging av sykemeldt assistent m.m. 

Jeg vet dere må gå kurs, ja! Samtidig har jeg til gode å møte en arbeidsleder eller konsulent/rådgiver som kjenner til og etterlever mesteparten av arbeidsmiljøloven, kontrakten og tariffavtalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2019 den 13.49, AnonymBruker skrev:

Jeg vet dere må gå kurs, ja! Samtidig har jeg til gode å møte en arbeidsleder eller konsulent/rådgiver som kjenner til og etterlever mesteparten av arbeidsmiljøloven, kontrakten og tariffavtalen.

Det var synd. Selv er jeg veldig nøye på det, ønsker at mine assistenter skal trives på jobb slik at jeg forhåpentligvis kan beholde dem lenge. Å behandle assistentene dårlig blir på en måte å gi ris til egen bak, ingen gidder å bli lenge i en jobb med dårlige arbeidsvilkår. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...