Gå til innhold

Nabo som maser om rydding og orden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fler som opplever naboene som masete når det gjelder rydding ute. Mine naboer (tidlig i 70 årene) kommenterer ALT. Ser dere ikke har pusset vinduene etter sommeren, nå må dere ta inn trampolinen/grillen, dere skal vel rydde inn hagemøblene snart, skal dere ikke snart få vekk de døde blomstene og plante lyng, inngangsdøren deres kunne trengt litt pynt (med tips om hvor jeg kan kjøpe det).

Og det mest irriterende "de som bodde her før holdt det alltid så pent hele året". 

Er dette ok? Har mest lyst til å be de passe sine egne saker.

Anonymkode: d9d53...f7a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke lag en samtale med dem om det. Vær fullstendig uinteressert når de begynner å snakke om det, svar kort «ja» «nei» «vi får se» etc. Om dere ber dem om å passe sine egne saker kan du banne på at naboforholdet blir ødelagt. 

Anonymkode: 6e431...360

• Liker 22
Skrevet

Jeg skjønner dem, for det er jævlig å måtte se på naboens drit (som naboen ikke ser/gidder å se selv), men jeg skjønner også at det føles både frekt og irriterende.

Anonymkode: e1d29...897

• Liker 17
Skrevet

Vi har en slik, helt håpløs. tenk om han kunne brydd seg like mye om hva han selv gjør.... Har gitt han beskjed om at han kan tenke hva han vil, men at han ikke trenger å dele det med meg.

Anonymkode: 19631...1e9

• Liker 6
Skrevet

Det er veldig uhøflig av naboene deres. Det høres jo ut som dere har grei orden, det er ikke rot og søppel som flyter. Hva svarer du når de sier slikt?

"Ser dere ikke har pusset vinduene etter sommeren": "Nei, det har vi ikke kapasitet til å prioritere nå, så det tar vi til våren." (Vi har ikke pusset vinduene siden i våres!)

"Nå må dere ta inn trampolinen/grillen": "Nei, det har vi tenkt til å gjøre [sett inn når dere faktisk har tenkt å gjøre det]." (Vi har ikke tatt inn grillen enda! Den står under tak, da."

"Dere skal vel rydde inn hagemøblene snart": "Nei, det tenkte vi å vente med til en helg med tørt vær, det er tross alt ikke meldt snø enda." (Vi kunne godt ryddet inn hagemøblene våre, men det regner hver helg, så har ikke fått gjort det enda.).

Osv. osv. Da har du et enkelt svar dersom de spør igjen: "Det har jeg allerede fortalt deg at vi kommer til å ta til våren.".

Anonymkode: 51ed8...af0

• Liker 10
Skrevet

Det ER jo irriterende når naboens hage ser ut som en utedass, ts. 

Kanskje løsningen ville være å bare innføre normalt vedlikehold ute? :vetikke: 

Alternativet blir fort å plante hekk retning naboen og sette av penger til å bytte ut grill, trampoline, vinduer og annet hyppigere enn normalen.

Anonymkode: 251ce...c23

• Liker 4
Skrevet

Mine hagemøbler står ute under tak året igjennom, tar kun inn puter. Fjerner aldri døde blomster i bedd, de blir til jord og er bra å la være. Jeg planter ikke lyng på høsten heller, synes ikke det er fint.  Så dine naboer hadde nok ikke likt meg TS, men hva jeg liker og ikke liker har ikke naboen noe med.

Kunne forstå man reagerer hvis det flyter over av skrot og søppel.

Anonymkode: d7ac8...3f4

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde fått klar beskjed om å passe sine egne saker hos meg ja. Vil de bli sure, så er det ikke mitt problem. Heller sure naboer som holder kjeft, enn som blander seg i alt mulig.

Anonymkode: ad30a...9c3

• Liker 6
Skrevet

Det er lite som får et ellers greit nabolag til å se så løent og forsoffent ut som sommerartikler og hagemøbler som står ute halve vinteren.  Ustelt plen og uteområder hvor sykler er parkert der de punkterte og blir liggende vitner med det andre om at det er en del mangler på struktursiden, og da er det helt greit at naboer gir beskjed om hvordan det bør være i nabolaget.  Det måtte jo være en grunn til at dere kjøpte akkurat det huset.  Kanskje var det at nabolaget faktisk så velstelt ut. 

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alternativet blir fort å plante hekk retning naboen og sette av penger til å bytte ut grill, trampoline, vinduer og annet hyppigere enn normalen.

Seriøst, når ble trampoline, grill og hagemøbler seende ut som en dass? Og ikke alle må PYNTE UTENFOR, så lenge det ser greit ut ellers...

Anonymkode: ff3ae...d56

• Liker 26
  • Hjerte 1
Skrevet

Så typisk nordmenn, megainteressert i alt naboen gjør. Se vekk om litt utemøbler irriterer dere da. Jeg synes naboene dine er skikkelig frekke, ts. Jeg synes det er innafor å si på en pen måte at «du ‘’takker’’ for oppmerksomheten, men ønsker ikke flere tips nå». 

Anonymkode: 82be6...008

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde plantet den høyeste  hekken jeg kunne finne inn mot en sånn nabo. 

Anonymkode: 168b7...5fd

• Liker 5
Skrevet

Nei, det er ikke greit.

Samtidig lurer jeg litt på om de kanskje egentlig har lyst til å bli bedre kjent med dere, og derfor bruker det de selv føler er «ufarlige» temaer som innledning til det de håper skal bli en hyggelig samtale. Det må dere selvfølgelig vurdere utfra kroppspråk og tonefall og ansiktsuttrykk også. Men hvis de ellers virker blide og greie er det en mulighet.

Dessuten har de sikkert glemt hvor travelt det er med barn og jobb; kanskje de heller aldri har opplevd det hvis hun har vært hjemmeværende. Hvis muligheten byr seg kan dere neste gang be dem om hjelp til å ordne hos dere også (plante lyng/kjøpe utelys/hva som helst).

Anonymkode: 8ebe9...0d5

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke kjøpe ny grill eller trampoline oftere selv om man ikke har rukket å pakke dem vekk ennå. Det blir kanskje annerledes hvis de står ute hele vinteren, men det er tross alt bare 16. oktober. Her jeg bor er det ti varmegrader. Det er det innimellom i juli, også ...

Og man trenger IKKE skifte vinduer hyppigere av å ikke vaske vindusglassene hvert kvartal, altså!

Du høres slitsom ut.

Anonymkode: 51ed8...af0

• Liker 13
Skrevet

Om uteplassen ser ut som en søppeldynge og dere bor rett opp på hverandre, så kan jeg skjønne at naboer blir irritert. Men ut fra hva disse naboene henger seg opp i med vindusvask, døde planter, dørpynt og dill, da har naboene for lite å gjøre. 

Anonymkode: e59b6...643

• Liker 4
Gjest førstedamen
Skrevet

Her bruker vi utemøbler og bålpanne masse også på vinterstid, hadde blitt veldig slitsomt å bære det opp å ned fra loftet 2 ganger i uka. 

Skrevet

Haha, minner meg om da jeg var yngre og leide hos et eldre ektepar. Leide et gammelt, falleferdig hus. De kunne dukke opp når som helst på spontanbesøk, gjerne for å plukke bær/ epler i hagen eller hente noe fra et gammelt hus/ bod som stod der. En gang kom vi hjem og fant dem inne i huset vi leide. De klage mye på hvordan vi hadde det. Rotete ute, stelte ikke hagen bra nok, gikk for lenge mellom hver gang vi klippet plenen (sjeldent vi ikke klippet hver uke). Selv når jeg ikke hadde sett dem på uker kunne jeg få en telefon fra de der de sa "ikke tro vi ikke vet at dere ikke har klippet plenen". Så de må tydeligvis ha kjørt eller gått forbi på avstand og sett hvordan eiendommen så ut. 

Det var grusomt, veldig stressende. Gærne mennesker. 

Skal sies at jeg er ganske sikker på minst 1 av de hadde en diagnose. Det var ikke normal oppførsel og jeg har aldri hatt et dårlig forhold med noen husvert annet enn de. Manipulerende og kontrollerende

• Liker 6
Skrevet

Stygt redd for at du må si det du mener, ts. Ellers fortsetter overvåkningen med kommentarer. Si det nøytralt.

Anonymkode: 97944...fc8

• Liker 3
Skrevet

Ts her igjen - det toppet seg for meg i går når naboen (mannen) kom og klaget på at vedstabelen vår var så stygt lagt opp. De måtte se på den hele tiden fra stuevinduet og det var skjemmende.

Der stod jeg med to barnehagebarn og tre fulle handeposer...... da fikk jeg nok og sa til han at "tror du ikke jeg har annet å gjøre"? Det svarte han ikke på men sa at han følte han måtte ta det opp.

Orker ikke dette maset mer. 

Anonymkode: d9d53...f7a

• Liker 15
Skrevet

Be dem plante en hekk mot deg om det plager dem så mye, makan til oppførsel.

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...