AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #1 Skrevet 16. oktober 2019 Jeg har en førsteklassing og jeg må si jeg ble overrasket over dette forbudet, de får altså ikke lov å ha med seg mobil eller mobilklokke avslått i sekken. Av hva jeg kan se når jeg leser rundt kan de egentlig ikke nekte dette? Er det noen som har erfaringer? Her er det vanlig at barna går hjem fra skolen sammen litt ut i førsteklasse, men jeg har ikke innmari lyst til å slippe barnet ut uten noen mulighet til å kontakte oss. Anonymkode: 6b44d...1eb
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #2 Skrevet 16. oktober 2019 Ja, det har de lov til. Om det er så fornuftig er en annen sak. En annen løsning kunne vært at telefoner og mobilklokker ble samlet inn på begynnelsen av dagen, og tilbakelevert etter endt skoledag. Men det er ikke til å komme bort fra at noen ting skaper uro i løpet av skoledagen, og mobiler er en av de tingene. Risikoen for tyveri og hærverk øker også, selv om den er avslått i sekken. Anonymkode: 0578a...c88 19
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #3 Skrevet 16. oktober 2019 På vår barneskole samler de inn alt slik på morgenen. Da får de ikke brukt det og det blir ikke stjålet. Anonymkode: 245c5...fc7 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #4 Skrevet 16. oktober 2019 På vår skole sier de at de ikke kan bestemme det, men at det ikke er lov å bruke det i skoletiden. Likevel kan de ikke inndra dem hvis den regelen blir brutt, uten samtykke fra foresatte. Det har de fått fra de aller fleste tror jeg. Anonymkode: 310f5...d58
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #5 Skrevet 16. oktober 2019 Men hva skal de med den på skolen? Trenger dere å kontaktes på skoleveien, kan det ikke vente til de kommer hjem? Anonymkode: 6931f...0e0 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #6 Skrevet 16. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Men hva skal de med den på skolen? Trenger dere å kontaktes på skoleveien, kan det ikke vente til de kommer hjem? Anonymkode: 6931f...0e0 Trenger den ikke på skolen nei, men de går jo 1-2 km hjem alene, jeg synes det er fornuftig om de kan kontakte oss om det skulle være noe. Anonymkode: 6b44d...1eb 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #7 Skrevet 16. oktober 2019 Det er sånn der våre barn går også. Jeg synes det er veldig rart. Jeg overstyrer mobilklokkene slik at de kun fungerer som klokke i et visst tidsrom, så blir de mobile igjen når skoledagen er over. Det burde ikke være et problem... Anonymkode: 0e615...f8d
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #8 Skrevet 16. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er sånn der våre barn går også. Jeg synes det er veldig rart. Jeg overstyrer mobilklokkene slik at de kun fungerer som klokke i et visst tidsrom, så blir de mobile igjen når skoledagen er over. Det burde ikke være et problem... Anonymkode: 0e615...f8d Ja jeg kan til dels forstå mobil, men mobilklokkene har jo veldig begrenset funksjonalitet. Anonymkode: 6b44d...1eb 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #9 Skrevet 16. oktober 2019 Hvorfor skal de ha det? Det var jo ikke vanlig med det før i tiden, og man kom seg jo hjem fra skolen selv. Anonymkode: 1c1f5...a16 17
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #10 Skrevet 16. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor skal de ha det? Det var jo ikke vanlig med det før i tiden, og man kom seg jo hjem fra skolen selv. Anonymkode: 1c1f5...a16 Den der "før i tiden.." argumentasjonen har jeg aldri skjønt meg på. Men siden du spør, jeg gikk alltid en km hjem etter skolen. En gang ramla jeg og slo ankelen så stygt at jeg klarte ikke gå mer. Da måtte jeg sitte og vente til det kjørte en bil forbi midt på vinteren (og det var ikke ofte de passerte) til noen hjalp meg. Det hadde også vært nyttig så jeg slapp gå hjem først, ringe og spørre om jeg kunne gå til venner også gå til de. At man klarte seg uten før betyr ikke at det ikke er kjekt nå. Min seksåring har dessuten endel sosial angst og det hadde nok hjulpet barnet mye om det var mulighet til å få tak i mamma eller pappa om noen er ugreie feks. Anonymkode: 6b44d...1eb 8
atropos Skrevet 16. oktober 2019 #11 Skrevet 16. oktober 2019 På skolen vår blir telefonene samlet inn. Jeg tror ikke skolene har lov å forby folk å ta med eiendeler på skolen.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #12 Skrevet 16. oktober 2019 Just now, atropos said: På skolen vår blir telefonene samlet inn. Jeg tror ikke skolene har lov å forby folk å ta med eiendeler på skolen. Nei av hva jeg leser kan de i alle fall ikke nekte de det til og fra skolen, så.. Det står blant annet om det her: https://barneombudet.no/dine-rettigheter/pa-skolen/mobil-skolen/http://www.elevmedvirkning.com/mobil-pa-skolen/ Anonymkode: 6b44d...1eb 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #13 Skrevet 16. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Den der "før i tiden.." argumentasjonen har jeg aldri skjønt meg på. Men siden du spør, jeg gikk alltid en km hjem etter skolen. En gang ramla jeg og slo ankelen så stygt at jeg klarte ikke gå mer. Da måtte jeg sitte og vente til det kjørte en bil forbi midt på vinteren (og det var ikke ofte de passerte) til noen hjalp meg. Det hadde også vært nyttig så jeg slapp gå hjem først, ringe og spørre om jeg kunne gå til venner også gå til de. At man klarte seg uten før betyr ikke at det ikke er kjekt nå. Min seksåring har dessuten endel sosial angst og det hadde nok hjulpet barnet mye om det var mulighet til å få tak i mamma eller pappa om noen er ugreie feks. Anonymkode: 6b44d...1eb Jeg synes uansett det er tull, det virker som barn i dag er blitt helt hjelpesløs, og må kunne få tak i foreldrene når som helst. Jeg dro også på besøk til venner etter skolen, men det planla vi i forkant, sånn at man ikke skulle stompe inn rett i middagen til andre. Anonymkode: 1c1f5...a16 13
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #14 Skrevet 16. oktober 2019 Just now, AnonymBruker said: Jeg synes uansett det er tull, det virker som barn i dag er blitt helt hjelpesløs, og må kunne få tak i foreldrene når som helst. Jeg dro også på besøk til venner etter skolen, men det planla vi i forkant, sånn at man ikke skulle stompe inn rett i middagen til andre. Anonymkode: 1c1f5...a16 Og igjen, bare fordi det funka før så skal man være fullstendig motstander av at ting blir enklere? For å snu på flisa, hvorfor skulle de ikke kunne ha med ei mobilklokke som puttes i en skuff når de kommer på skolen? Anonymkode: 6b44d...1eb 2
minister-mio Skrevet 16. oktober 2019 #15 Skrevet 16. oktober 2019 Du kan sikkert argumentere med at de ikke juridisk sett kan nekte barna det, men det er heldig at du samarbeider med skolen til barna dine. Dersom det er behov for barnet å ha telefon kan du ringe læreren og lufte situasjonen og høre hva slags løsninger de foreslår. 8
Plengionika Skrevet 16. oktober 2019 #16 Skrevet 16. oktober 2019 Jeg syns forbud om å ha det avslått i sekken er tull. Å nekte bruk i skoletiden er en selvfølge. 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #17 Skrevet 16. oktober 2019 Er det virkelig så vanskelig å følge skolens rettigheter uten å begynne å rope ut om "MEN JEG HAR KRAV PÅ"... Skolen ser vel at det skaper mye uro, klasseskiller, manglende sosial kontakt med andre. Helt ok å forby bruk i skoletiden Stakkars lærere Anonymkode: 5fd58...e4b 30
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #18 Skrevet 16. oktober 2019 Men har du prøvd å spørre skolen om muligheter for at mobilklokken ligger avslått et sted i skoletiden og at barnet kan hente den og skru på når han/hun skal gå hjem? Anonymkode: 9894b...f66 1
Askepott99 Skrevet 16. oktober 2019 #19 Skrevet 16. oktober 2019 De fleste mobilklokker har en funksjon der foreldre kan avlytte. Dette strider mot personvernreglene for alle andre barn på skolen. Det hjelper ikke at foreldrene sier "jammen, den funksjonen bruker vi aldri." 17
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #20 Skrevet 16. oktober 2019 For ordens skyld, jeg har tatt det opp gjennom FAU fordi jeg oppriktig lurer på begrunnelsene her. Jeg har ingen planer om å ikke samarbeide med skolen eller lære barnet mitt å følge reglene, men det må jo allikevel være lov å stille et (saklig) spørsmålstegn og være nysgjerrig på hva som gjøres på andre skoler. Anonymkode: 6b44d...1eb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå