Gå til innhold

Munnkurv og ytringsfrihet ift jobb, men ikke i jobbsammenheng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nylig så jeg meg lei av røykerne utenfor en av de travleste inngangene på kjøpesenteret, som huser en butikk jeg jobber i, og skrev et noe krasst innlegg på deres facebookside om at jeg syns det er bak mål at det tilnærmet oppmuntres til røyking under "no smoke" da det tas stoler ut, og senteret gjør ca ingenting for å avverge dette. Jeg foreslo å sende vekterne forbi et par ganger om dagen for å ta inn stoler som blir tatt med ut for en "ventesigg" og å eventuelt reagere når de så noen røyke ved inngangen. Et stort område innenfor inngangen (matbutikk, kafe og venteområde) blir røyklagt og det er grusomt ekkelt å passere denne inngangen. Jeg fikk mye støtte, også fra andre ansatte i butikker som huses av dette kjøpesenteret. 

Dette har jeg jo fått reaksjon på. I følge min leder er jeg først og fremst en ansatt på dette kjøpesenteret, og tydeligvis privatperson en eller annen plass nederst på lista. Jeg var i foreldrepermisjon når jeg skrev dette innlegget, og lederen min fortalte meg at det har blitt snakk om meg og hvorvidt jeg skulle tilbake i jobben min siden jeg skrev det. Jeg syns jo det sier mer om menneskene som prater, enn meg, men det er no så. Jeg ble i allefall bedt om å ikke ta sånt på "oppslagstavler" mer, og heller ta kontakt med de det gjelder. Av erfaring er det nytteløst, men dét gadd jeg ikke diskutere med lederen min. 

Jeg skjønner at jeg har tausetsplikt og at det tar seg dårlig ut om jeg henger på oppslagstavla om bedriften jeg har kontrakt med, men er det virkelig slik at jeg skal ha munnkurv om alt som foregår på senteret, i fullt dagslys og for hvermansen å få med seg? 

Anonymkode: a81ff...6e2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i allverden tar du slikt offentlig?

Det hører ikke hjemme at et senter, eller en bedrift, gjør offentlig skittentøyvask.

• Liker 8
Skrevet

Helt flott at du gav beskjed ts 😊

Anonymkode: f5271...48d

• Liker 2
Skrevet

Enig med Katten.2.0. Dette er en internsak som hører hjemme i en medarbeidersamtale eller personalmøte, og kun der! Ved å la utenforstående få innsyn i slike interne anliggender, er du jo trolig til å skade selskapet du er ansatt i (i form av tapt salg). 

Når det er sagt, vil jeg vel anbefale å ta en runde med deg selv og din relasjon til de du jobber med. For et godt forhold til kolleger er faktisk særs viktig for livskvaliteten, og her kan det meget vel være at du fremstår som en rigid regelrytter som skal stå i veien for en frihet de andre har tatt seg for det å f.eks kunne få tatt seg ei rask røykepause i løpet av dagen. 

Jeg kjenner jo ikke situasjonen utover det du deler her, men på generelt grunnlag, mener jeg en bør velge sine kamper med omhu, da alle må finne seg i å svelge en og annen kamel innimellom av hensyn til det kollegiale. Der det er flere mennesker som skal funke sammen, er faktisk alle nødt til å jenke seg litt.. 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Gry H. skrev:

Enig med Katten.2.0. Dette er en internsak som hører hjemme i en medarbeidersamtale eller personalmøte, og kun der! Ved å la utenforstående få innsyn i slike interne anliggender, er du jo trolig til å skade selskapet du er ansatt i (i form av tapt salg). 

Når det er sagt, vil jeg vel anbefale å ta en runde med deg selv og din relasjon til de du jobber med. For et godt forhold til kolleger er faktisk særs viktig for livskvaliteten, og her kan det meget vel være at du fremstår som en rigid regelrytter som skal stå i veien for en frihet de andre har tatt seg for det å f.eks kunne få tatt seg ei rask røykepause i løpet av dagen. 

Jeg kjenner jo ikke situasjonen utover det du deler her, men på generelt grunnlag, mener jeg en bør velge sine kamper med omhu, da alle må finne seg i å svelge en og annen kamel innimellom av hensyn til det kollegiale. Der det er flere mennesker som skal funke sammen, er faktisk alle nødt til å jenke seg litt.. 

Jeg må igjen si, jeg er ansatt i en bedrift som leier lokale i et kjøpesenter. Jeg anser ikke dette som en internsak, da det handler om tilrettelegging ift røyking for kjøpesenterets kunder, og jeg har ingen samtaler med senterleder som legger til rette til en slik prat. Jeg kunne naturligvis ha sendt mail til senterleder, men det var dødfødt på tidspunktet jeg skrev innlegget, da fungerende senterleder på det tidspunktet har lik null interesse av kunder og ansatte i bedrifter på senterets, ønsker og behov. 

De ansatte røyker ikke på dette området, men et annet mer diskré område. 

Skrevet
35 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Hvorfor i allverden tar du slikt offentlig?

Det hører ikke hjemme at et senter, eller en bedrift, gjør offentlig skittentøyvask.

Fordi det er mer effektivt. Anser ikke dette som skittentøysvask. Skittentøyet ligger skjult bak bad/vaskeromsdøra, dette foregår i alle og hvermansens blikkfang.

Skrevet

Jeg er enig med den leder i at du ikke burde tatt dette offentlig. Samtidig er det på ingen måte en sak som er stor nok til at du skal kunne sies opp, det er ikke en skjult trussel leder burde kommet med. 

Anonymkode: 61072...ef2

Skrevet

Vi har klare retningslinjer på jobben om at vi ikke har anledning til å ytre oss som privatpersoner i sosiale medier angående emner relatert til jobben. Vi har alle signert på dette. Jeg ville ikke tatt dette på en offentlig Facebook-side, men fulgt opp via de rette kanaler.

Du kan selvfølgelig ikke sies opp på grunnlag av dette.

Hvis du hadde vært litt klok, ville du fått en venninne til å legge ut innlegget du hadde forfattet. Du ville oppnådd det samme, men ingen kunne tatt deg på det.

Anonymkode: ef3b3...fdf

• Liker 2
Skrevet

TS, du har drette skikkelig på leggen nå. Ler og ler.

Skrevet

Du burde nok ha tatt opp dette internt først, fremfor en facebookside. F. eks. bedt leder om å ta opp røykinga med senterledelsen. 

Anonymkode: f36f9...d98

Skrevet
On 10/16/2019 at 1:29 AM, AnonymBruker said:

Fordi det er mer effektivt. Anser ikke dette som skittentøysvask. Skittentøyet ligger skjult bak bad/vaskeromsdøra, dette foregår i alle og hvermansens blikkfang.

Om dette er rettferdiggjøringen din skjønner jeg godt at andre har reagert på deg. Du setter også din egen bedrift i dårlig lys - hvem i allverden vil ha tillit til en bedrift som lar sine ansatte skrive slikt på ens naboers offentlige facebookside?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...