AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #1 Skrevet 15. oktober 2019 Pga at jeg har for lav inntekt. Er ung ufør. Har ingen gjeld eller noe sånt og alltid betalt husleie i tide. Har lyst til å kjøpe egen bolig og det virker umulig. Er det ikke helt villt dårlig gjort av banken å ikke gi meg lån, bare fordi jeg er ufør? Føler jeg blir straffet for å være syk. Hva med de som ikke har noen sparepenger i det hele tatt og er ufør, hva gjør de? Skal vi som er uføre måtte leie hybler hele livet? Håper på råd fra noen som vet hva jeg kan gjøre😭 Anonymkode: a5f89...e1c 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #2 Skrevet 15. oktober 2019 Jeg har dessverre ikke nok kunnskap om dette, men har du søkt lån hos flere banker da? Anonymkode: b6e5e...3a8 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #3 Skrevet 15. oktober 2019 Det har jo ingenting med at du er ufør å gjøre, men du har for lav inntekt til å betjene lånet dersom renten stiger. Banken driver ikke veldedighet. Du kan kjøpe sammen med noen, enten venn eller familie, evt. vente med å kjøpe sammen med en kjæreste. Det er det andre med lav inntekt gjør. Anonymkode: ca49a...bcd 17
Grandidosa83 Skrevet 15. oktober 2019 #4 Skrevet 15. oktober 2019 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pga at jeg har for lav inntekt. Er ung ufør. Har ingen gjeld eller noe sånt og alltid betalt husleie i tide. Har lyst til å kjøpe egen bolig og det virker umulig. Er det ikke helt villt dårlig gjort av banken å ikke gi meg lån, bare fordi jeg er ufør? Føler jeg blir straffet for å være syk. Hva med de som ikke har noen sparepenger i det hele tatt og er ufør, hva gjør de? Skal vi som er uføre måtte leie hybler hele livet? Håper på råd fra noen som vet hva jeg kan gjøre😭 Anonymkode: a5f89...e1c Kommunalt startlån. lenke til informasjon fra Bergen kommune (som eksempel): https://www.bergen.kommune.no/innbyggerhjelpen/bolig-og-sosiale-tjenester/okonomisk-stotte-og-radgivning/boligfinansiering/startlan-for-kjop-av-bolig Kontakt din kommune for å undersøke hvem som kan hjelpe deg med å søke om dette. Endret 15. oktober 2019 av Grandidosa83 Spesifisert navn på lån og lagt til lenke 15
isbjørnungen Skrevet 15. oktober 2019 #5 Skrevet 15. oktober 2019 Hør med Husbanken om du kvalifiserer til lån hos dem. 16
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #6 Skrevet 15. oktober 2019 Hvor mye ønsker du å låne da? Forsøk mange banker! Anonymkode: 886c4...f85
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #7 Skrevet 15. oktober 2019 Kommunen har noe som heter startlån, som er ment for de vanskeligere stilte som ikke får lån i banken, tror du kan ha gode muligheter der Lykke til! Anonymkode: 467d4...4b4 9
NewInTown Skrevet 15. oktober 2019 #8 Skrevet 15. oktober 2019 Her er det umulig for oss å si noe om det er urimelig eller ikke. Vi aner jo ingenting om hvilke utgifter du har hver måned, og hvor mye du har inn på konto hver måned. De færreste boliger koster 1 million eller under, så det betyr at om du skal låne si mellom 1 og 2 millioner hos banken, må du ha midler hver måned inn til å betale ned på lånet. Banken gir ikke lån om de mener du ikke kan betjene lånet, uavhengig av hvor mye egenkapital du har. Kommer egenkapitalen fra deg selv, og ikke fra arv eller hjelp, så ser jo banken at du kan spare og at du har mulighet til å prioritere utgifter til boende. Men kommer pengene f.eks. fra arv så sier det ingenting om din evne til å spare, betale utgiftene dine osv. Jeg vet ikke hvor mye du har bedt om å få i lån, men har du bedt om et lån som vil koste deg det samme per måned som utgiftene du har til bolig idag, og du kan dokumentere hvor mye du betaler i husleie i dag og at du gjør det fast hver måned, bør det være en eller annen bank som gir deg lån. Men sjekk med flere banker i ditt område. Husk å ta med en mulig renteøkning når du beregner hvor mye du kan klare å betale per måned i lånekostnader, samt alle nødvendige utgifter + dine variable kostnader. Hvis du skal argumentere for at du har råd til boliglånet, må du ha alle relevante opplysninger lett tilgjengelig. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #9 Skrevet 15. oktober 2019 Når du har så mye egenkapital burde du ko absolutt fått lån. Du har jo fast inntekt også, selv om den er lav. Kanskje kommunen kan hjelpe deg med dette? Anonymkode: 3afff...3b3 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #10 Skrevet 15. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har jo ingenting med at du er ufør å gjøre, men du har for lav inntekt til å betjene lånet dersom renten stiger. Banken driver ikke veldedighet. Du kan kjøpe sammen med noen, enten venn eller familie, evt. vente med å kjøpe sammen med en kjæreste. Det er det andre med lav inntekt gjør. Anonymkode: ca49a...bcd Det er da ikke veldedighet når jeg har en MILLION fra før!! Jeg har ingen kjæreste fordi jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg lever svært isolert! Andre folk trenger bare 20% egenkapital mens jeg får ikke engang når jeg har 40% av det jeg spør om, er ikke det forskjellsbehandling så vet ikke jeg! Ts Anonymkode: a5f89...e1c 9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #11 Skrevet 15. oktober 2019 Får du ikke lån i det hele tatt, eller er det størrelsen på lånet det står på? Førstnevnte høres rart ut. Anonymkode: 02343...828 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #12 Skrevet 15. oktober 2019 Takk til dere andre🥰 som kommer med gode råd og ikke anklager meg for å søke etter veldedighet (du er en løk) 🥰 Anonymkode: a5f89...e1c 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #13 Skrevet 15. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Får du ikke lån i det hele tatt, eller er det størrelsen på lånet det står på? Førstnevnte høres rart ut. Anonymkode: 02343...828 Får ikke lån i det hele tatt! Skal søke hjelp av kommunen. ts Anonymkode: a5f89...e1c
Grandidosa83 Skrevet 15. oktober 2019 #14 Skrevet 15. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da ikke veldedighet når jeg har en MILLION fra før!! Jeg har ingen kjæreste fordi jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg lever svært isolert! Andre folk trenger bare 20% egenkapital mens jeg får ikke engang når jeg har 40% av det jeg spør om, er ikke det forskjellsbehandling så vet ikke jeg! Ts Anonymkode: a5f89...e1c Som nevnt vil jeg anbefale deg å sjekke opp mulighetene for kommunalt startlån. Sekundært ville jeg eventuelt satt meg inn i kravene sol bankene må følge i henhold til boliglånsforskriften. Basert på det du skriver virker dette å være noe du ikke kan særlig om, så mulighetene dine vil bedres hvis du har kunnskapen. 10
Seileren Skrevet 15. oktober 2019 #15 Skrevet 15. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får ikke lån i det hele tatt! Skal søke hjelp av kommunen. ts Anonymkode: a5f89...e1c Hvor mye inntekt har du før skatt i året? Hvor dyr bolig forsøker du å låne til? Hva har du av faste utgifter i dag? 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #16 Skrevet 15. oktober 2019 Så du skal kjøpe bolig til hva? 2,5 mil? Det er jo veldig dyrt da. Anonymkode: 3a850...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #17 Skrevet 15. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så du skal kjøpe bolig til hva? 2,5 mil? Det er jo veldig dyrt da. Anonymkode: 3a850...5fe Det er ikke veldig dyrt i det området jeg bor i, det er under normalen faktisk. Og ikke be meg flytte, for jeg må bo i nærheten av familien min. ts Anonymkode: a5f89...e1c 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #18 Skrevet 15. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er da ikke veldedighet når jeg har en MILLION fra før!! Jeg har ingen kjæreste fordi jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg lever svært isolert! Andre folk trenger bare 20% egenkapital mens jeg får ikke engang når jeg har 40% av det jeg spør om, er ikke det forskjellsbehandling så vet ikke jeg! Ts Anonymkode: a5f89...e1c Størrelsen på egenkapitalen sier jo ingenting om betjeningsevne. Har du 1 mill i EK og 15000 i inntekt (f.eks.) kan du fortsatt ikke betjene et stort lån. EK gjør at man i det helevtstt kan få lån, men inntekt er det som avgjør hvor mye. Det er ikke slik at alle andre som har 20% EK automatisk får låne de resterende 80%. Jeg har per dato 5-5.5 mill. i verdier, dvs. en EK på ca. 3,5 mill om jeg solgte alt i morgen, men jeg får fortsatt «bare» 2 mill i lån. Da har jeg makset ut lånervnen. Et godt forhold til banken og god sikkerhet er eneste grunn til at jeg fikk såpass mye alene (har inntekt på ca 500000 inkl. 2 barnetrygder og skattefradrag). Anonymkode: 7cf83...e27 9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #19 Skrevet 15. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Størrelsen på egenkapitalen sier jo ingenting om betjeningsevne. Har du 1 mill i EK og 15000 i inntekt (f.eks.) kan du fortsatt ikke betjene et stort lån. EK gjør at man i det helevtstt kan få lån, men inntekt er det som avgjør hvor mye. Det er ikke slik at alle andre som har 20% EK automatisk får låne de resterende 80%. Jeg har per dato 5-5.5 mill. i verdier, dvs. en EK på ca. 3,5 mill om jeg solgte alt i morgen, men jeg får fortsatt «bare» 2 mill i lån. Da har jeg makset ut lånervnen. Et godt forhold til banken og god sikkerhet er eneste grunn til at jeg fikk såpass mye alene (har inntekt på ca 500000 inkl. 2 barnetrygder og skattefradrag). Anonymkode: 7cf83...e27 Dette ble gresk for meg. ts Anonymkode: a5f89...e1c
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #20 Skrevet 15. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke veldig dyrt i det området jeg bor i, det er under normalen faktisk. Og ikke be meg flytte, for jeg må bo i nærheten av familien min. ts Anonymkode: a5f89...e1c Det er jo for dyrt for deg. Det er da samme for oss hvor du bor, men det er jo tydelig hva grunnen er. Kanskje hvis du blir kunde i en liten, lokal bank, kan de hjelpe deg. Anonymkode: 3a850...5fe 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå