Gå til innhold

Kom for sent pga at bilen ikke startet - er det "skoft"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går ville ikke bilen min starte da jeg skulle på jobb og ettersom det var så tidlig at bussen ikke hadde startet å gå enda måtte jeg ringe etter taxi for å komme meg på jobb. Jeg kom omtrent 20 minutter for sent. Jeg ringte omtrent en time før skiftet mitt startet og ga beskjed om at jeg ville bli forsinket og hvorfor. Skiftleder sa det var greit og ba meg komme så raskt jeg kunne. 

Nå ser jeg at sjefen min har lagt de 20 minuttene som ugyldig fravær (skoft) i tidsregistreringssystemet. 

Jeg er fullstendig klar over at det er mitt ansvar å komme meg på jobb i tide, men at bilen ikke startet er jo ikke noe jeg kunne noe for. 

Anonymkode: 1632b...a2c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har i hvert fall en utrolig kjip og lite forståelsesfull sjef som registrerer det som skoft! Én ting er og bli trukket i lønn men du ga jo beskjed. 

Anonymkode: f635e...db6

• Liker 40
Skrevet

Flott at du gjorde det du kunne for å nå jobb. Jeg ville gjort det samme som sjefen din. Hvor skal man egentlig sette grensene for gyldig fravær? 

Anonymkode: f9ca6...ded

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har i hvert fall en utrolig kjip og lite forståelsesfull sjef som registrerer det som skoft! Én ting er og bli trukket i lønn men du ga jo beskjed. 

Anonymkode: f635e...db6

Ja, forventet å bli trekt i lønn for de 20 minuttene (er ikke fast ansatt, men ekstrahjelp som jobber på timebasis), men synes det er urettferdig at det ble registrert som skoft. At bilen ikke startet var totalt uventet og klokka halv fem på morgenen er det ikke akkurat flust av alternativ transport her jeg bor. Jeg ringte taxi med en gang jeg skjønte at jeg ikke ville få startet bilen, men det tok dessverre litt tid før den dukka opp. Jeg er redd for at dette påvirker sjansen min til å få fast jobb negativt. 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott at du gjorde det du kunne for å nå jobb. Jeg ville gjort det samme som sjefen din. Hvor skal man egentlig sette grensene for gyldig fravær? 

Må det føres fravær for slikt i det hele tatt da? Sjefen er lite tjent med at ansatte blir like firkantede tilbake.

• Liker 27
Skrevet

Har forøvrig aldri hørt om ordet «skoft». Er det dialekt? 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Seileren skrev:

Her er det en typisk rigid sjef. De fleste normale arbeidstakere kommer 5-15 min før skiftet sitt starter, men blir ALDRI kompensert for det. Likevel er det gjerne et STORT problem hos disse sjefene når man en gang i blant er litt for sen pga noe helt uforutsett.

En god leder ser på totalen, og aksepterer at livet ikke går på skinner.

Jeg stempler stort sett inn 15-20 minutter før jeg starter på jobb og er på avdelingen, klar til innsats når skiftet starter. Jeg kommer så og si aldri for sent, så det føles utrolig urettferdig at jeg blir straffet sånn den gangen noe uforutsett dukket opp og jeg kom litt for sent. Hadde jeg alltid vært ute i siste liten og stadig kom for sent hadde jeg hatt større forståelse for reaksjonen.

• Liker 23
Skrevet

Jeg ville snakket med sjefen om dette. Hvis de alltid praktiserer reglene så rigid, så er det nok ikke noe du kan gjøre med det. Det var jo ugyldig fravær.

Jeg vet ikke hva "skoft" er, men hvis du mener "skulk", så tolker du "ugyldig fravær" i verste mening. Det å komme for sent er jo ugyldig fravær. Det var ikke pga. legetime e.l. Kanskje "ugyldig fravær" er riktig kode.

Anonymkode: 28497...285

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, forventet å bli trekt i lønn for de 20 minuttene (er ikke fast ansatt, men ekstrahjelp som jobber på timebasis), men synes det er urettferdig at det ble registrert som skoft. At bilen ikke startet var totalt uventet og klokka halv fem på morgenen er det ikke akkurat flust av alternativ transport her jeg bor. Jeg ringte taxi med en gang jeg skjønte at jeg ikke ville få startet bilen, men det tok dessverre litt tid før den dukka opp. Jeg er redd for at dette påvirker sjansen min til å få fast jobb negativt. 

Men i og med at du synes det er greit å bli trukket i lønn, må det du da også gå med på at grunnen til trekket føres opp? "Skoft" betyr jo ikke skulk, det betyr bare fravær. Det er et nøytralt ord.

Anonymkode: 8f003...0d9

• Liker 3
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går ville ikke bilen min starte da jeg skulle på jobb og ettersom det var så tidlig at bussen ikke hadde startet å gå enda måtte jeg ringe etter taxi for å komme meg på jobb. Jeg kom omtrent 20 minutter for sent. Jeg ringte omtrent en time før skiftet mitt startet og ga beskjed om at jeg ville bli forsinket og hvorfor. Skiftleder sa det var greit og ba meg komme så raskt jeg kunne. 

Nå ser jeg at sjefen min har lagt de 20 minuttene som ugyldig fravær (skoft) i tidsregistreringssystemet. 

Jeg er fullstendig klar over at det er mitt ansvar å komme meg på jobb i tide, men at bilen ikke startet er jo ikke noe jeg kunne noe for. 

https://www.infotjenester.no/artikler/ansattes-ansvar-a-komme-pa-jobb-i-tide/

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i og med at du synes det er greit å bli trukket i lønn, må det du da også gå med på at grunnen til trekket føres opp? "Skoft" betyr jo ikke skulk, det betyr bare fravær. Det er et nøytralt ord.

Anonymkode: 8f003...0d9

Skoft er ikke nøytralt. Å skofte jobben = å forsømme jobben. 

Anonymkode: ac6f8...5b2

• Liker 33
Skrevet

Sannsynligheten er stor for at "bilen ville ikke starte" i enhver forstand vil ligge innenfor ditt kontrollspenn. Veien, er sperret, broen har falt ned, bussen kom aldri. Det ligger utenfor ditt kontrollspenn, og vil ikke være klandreverdig, men likevel nok til at arbeidsgiver ikke trenger å betale.  Jeg forstår din bekymring for ugyldig fravær, men det er altså ingen andre sin skyld enn din egen.

Jeg er for øvrig veldig glad for at jobber tilsynelatende vokser på trær og at arbeidsledigheten som opposisjonen er så bekymret for er ikke-eksisterende.  Et hvert problem på KG hvor arbeidsgiver følger regelverk ender opp med en anbefaling om å finne en annen og mer fleksibel arbeidsgiver.  Altså må det være flusst av ledige jobber med fleksible og kameratslige arbeidsgivere der ute.  Alternativt så har mange av "rådgiverne" knapt hatt betalt arbeid. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slike ting har jeg/kollegaene mine aldri opplevd å bli trukket i lønn for.... Forsoving ja kanskje, men ikke uforutsette ting som bilen startet ikke, bussen kom ikke, mye kø pga en ulykke eller ekstremt kaos på veiene, et barn som har slått seg vrang en morgen osv. Heldigvis har jeg jobbet på steder hvor lederne forstår slike ting. 

Anonymkode: fb640...1f5

• Liker 8
Skrevet
11 timer siden, Traktor skrev:

Må det føres fravær for slikt i det hele tatt da? Sjefen er lite tjent med at ansatte blir like firkantede tilbake.

Selvsagt må man det.

Anonymkode: fc4cb...b28

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, Whistler skrev:

Sannsynligheten er stor for at "bilen ville ikke starte" i enhver forstand vil ligge innenfor ditt kontrollspenn. Veien, er sperret, broen har falt ned, bussen kom aldri. Det ligger utenfor ditt kontrollspenn, og vil ikke være klandreverdig, men likevel nok til at arbeidsgiver ikke trenger å betale.  Jeg forstår din bekymring for ugyldig fravær, men det er altså ingen andre sin skyld enn din egen.

Jeg er for øvrig veldig glad for at jobber tilsynelatende vokser på trær og at arbeidsledigheten som opposisjonen er så bekymret for er ikke-eksisterende.  Et hvert problem på KG hvor arbeidsgiver følger regelverk ender opp med en anbefaling om å finne en annen og mer fleksibel arbeidsgiver.  Altså må det være flusst av ledige jobber med fleksible og kameratslige arbeidsgivere der ute.  Alternativt så har mange av "rådgiverne" knapt hatt betalt arbeid. 

Ser at du tydeligvis er samme typen som lederen til TS. Er du så rigid på alle livets områder ellers også? En ting er å ha retten på sin side, det er betyr ikke at det alltid er så lurt å hevde den. 

Arbeidsgivere forventer og ønsker vanligvis fleksibilitet fra sine arbeidstakere, da bør man være villig til å gi det samme tilbake. Man høster det man sår. 

Anonymkode: 43115...2c4

• Liker 17
Skrevet

Rent formelt er det jo ugyldig fravær - i motsetning til f.eks legetime - og er rutinene slik at alt fravær skal registreres og grunngis er antagelig det den eneste aktuelle koden. Så sant du ikke har mange sånne episoder vil det ikke ha noen betydning i praksis.

Jeg er avhengig av toget for å komme meg til jobb, og kommer uunngåelig for sent fra tid til annen. Som fast ansatt får jeg ikke lønnstrekk, men det går jo på fleksitiden og er sånn sett et tap for meg. Irriterende når det er ting jeg ikke kan noe for, men er jeg ikke på jobb så er jeg jo ikke det...

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike ting har jeg/kollegaene mine aldri opplevd å bli trukket i lønn for.... Forsoving ja kanskje, men ikke uforutsette ting som bilen startet ikke, bussen kom ikke, mye kø pga en ulykke eller ekstremt kaos på veiene, et barn som har slått seg vrang en morgen osv. Heldigvis har jeg jobbet på steder hvor lederne forstår slike ting. 

Anonymkode: fb640...1f5

I det private får man ikke lønn for slikt. Hvordan skulle det gått om arbeidsgiver taper penger på alle slike ting?

Anonymkode: fc4cb...b28

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...