AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #1 Skrevet 15. oktober 2019 Hei Vi ønsket to tette denne gangen, men det var først når babyen ble 2 år at vi skulle begynne å tenke på flere. Feilbruk av prevensjon eller noe sånt, for gravid er jeg altså blitt. Abort er dessverre uaktuelt, så nå må vi forberede oss. I første svangerskap var jeg kvalm i store deler av tiden, fungerte dårlig og var prisgitt mannen for å få i meg mat og drikke. Var innlagt for væskeinntak på sykehus mellom uke 7-10 to ganger, så nå er jeg nervøs for hvordan det blir framover. Hva bør vi være forberedt på? Tips og erfaringer mottas med takk. Anonymkode: f52c4...223
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #2 Skrevet 15. oktober 2019 Det er 15 mnd mellom mine. I første svangerskap hadde jeg ekstrem svangerskapskvalme og var dårlig i 5 mnd + bekkenløsning. Var sykmeldt store deler av svangerskapet. Med nr to var jeg dårlig de første 12-14 ukene, men ikke i samme grad. Bekkenløsning var den største plagen. Jeg fungerte ikke like godt som jeg skulle ønske og mannen stilte opp mest når det gjaldt eldste. Jeg var ganske lei meg for dette, men visste heldigvis at det bare er en periode. Uansett så var svangerskapene helt ulike! Så kom nummer to og livet ble enda mer hektisk og kaotisk. Det å sette seg inn i nye rutiner og lage nye systemer tar litt tid. Men fordi man allerede har oppdratt et barn tidligere hadde hvertfall jeg et mer avslappet forhold til eks: Gråting, våkne på natta, mating og slikt. Man lærer seg at man kan gjøre flere ting samtidig, men likevel at ting skal gjøres en om gangen. Vi prøver så godt vi kan å gi begge like mye oppmerksomhet og bytter på hvilke barn vi er med sånn at de både får mamma og pappa Det mest slitsomme må være eks: Når jeg skal levere eldste i barnehagen og må dra med meg lillemann frem og tilbake. Det er tungt og man skulle ønske man hadde noen ekstra armer. Min mann jobber tidlig og kan ikke levere. Men det er ikke sikkert det er tilfelle for dere. Men ja. Ting er slitsomt, det tar lenger tid, lite tid til avslapping og soving. Men sånn er det bare. Etter en periode blir det mye lettere og da tenker jeg at to tette er helt fantastisk Anonymkode: 70b89...6fb 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #3 Skrevet 15. oktober 2019 Tusen takk for veldig fint svar, det høres overkommelig ut selv om det vil bety mindre tid til å hente seg inn igjen i perioder. Anonymkode: f52c4...223
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #4 Skrevet 16. oktober 2019 2 tette men ikke starte før 2 år? Det ga ikke mening for meg. Men til det du spør om. Jeg har under 18 mnd mellom mine. Det har gått veldig fint. Mannen måtte ta mye av eldste fordi jeg var dårlig, men vi fikk det til. Tror ikke eldste har lidd under det, han har er skikkelig bra forhold til sin far. Jeg er glad vi har to tette. Minste startet i barnehagen nå og det blir spennende Anonymkode: 167cf...85a
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #5 Skrevet 16. oktober 2019 Jeg har to tette også, valgte å droppe barnehagen for den eldste under hele svangerskapet og under permisjonen med nr 2. Mens jeg gikk gravid så gikk det veldig greit! måtte bare gi meg dagen før termin, fødte noen dager etter så far tok eldste imens. Han sørget også for å få 4 uker fri etter fødselen og det hjalp veldig!!! ellers så var det de første månedene som var litt slitsomme pga helsa, og at det var uvant. Det gikk seg til det og ! Vi har nå funnet en god rutine på ting og begge barna har så stor glede av hverandre! Nå har vi ligge å dratt oss i senga, eldste fikk frokost av far og jeg har fått i meg en kopp kaffe. Så det må ikke være så vanskelig som de fleste rundt det kommer til å si ! lykke til det kommer til å gå kjempebra! Anonymkode: 1330b...922
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #6 Skrevet 16. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 2 tette men ikke starte før 2 år? Det ga ikke mening for meg. Men til det du spør om. Jeg har under 18 mnd mellom mine. Det har gått veldig fint. Mannen måtte ta mye av eldste fordi jeg var dårlig, men vi fikk det til. Tror ikke eldste har lidd under det, han har er skikkelig bra forhold til sin far. Jeg er glad vi har to tette. Minste startet i barnehagen nå og det blir spennende Anonymkode: 167cf...85a Er ikke 2-3 år mellom rimelig tett, da?😊 Det var i hvert fall tanken at de skulle komme tett, men med 2 år imellom minst. Takk for et godt svar, hvordan har nettene vært? Vi har hatt noen våkenetter og ser for meg at vi blir kjempe sliten uten mulighet til å få hvilt ut, men det er kanskje pessimistisk å tenke sånn? Vår baby har vært plaget med forkjølelser og uro på natt i flere perioder, ser for meg sykt barnehagebarn med baby hjemme. Ts Anonymkode: f52c4...223
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #7 Skrevet 16. oktober 2019 Syns ikke å vente to år med å få en til blir tette i sammenhengen barn, da blir det fort tre år mellom de og det er en del i barneverdenen. Men nå ser det ut som de blir tette og bra er det! Selv har jeg to gutter med 17 mnd mellomrom, og de har verdens beste utbytte av hverandre. Som det ble nevnt over her var det som hjalp oss masse var at far tok ut ferie og permisjon i etterkant av fødsel, det gjorde «alt». Også handler det mye om barnet som blir født noen sover og man merker de knapt, mens kolikk og fødselsdepresjon skaper en helt annen setting. Krysser fingrene for sovebaby så blir ikke overgangen så stor. Vi var veldig obs på å inkluderer storebror i stell og mating osv for å unngå sjalusi. Tror det er veldig viktig for å skape harmoni i hjemmet. For meg var største overgangen fra 2 til 3, når man er to voksne og to barn er det alltids en løsning, med tre mangler det noen ganger en arm eller to. Men ville aldri vært foruten ❤️ Anonymkode: 426fd...402
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #8 Skrevet 16. oktober 2019 "To tette" definerer jeg som mindre enn to år mellom. Alt fra 9 mnd. mellom til to år. Er det mer en to år mellom, synes jeg det er helt vanlig/gjennomsnittlig. "Stor avstand" ville jeg tenkt fra ganske fem-seks år mellom. Anonymkode: 82e85...dbe 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #9 Skrevet 16. oktober 2019 12 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke 2-3 år mellom rimelig tett, da?😊 Det var i hvert fall tanken at de skulle komme tett, men med 2 år imellom minst. Takk for et godt svar, hvordan har nettene vært? Vi har hatt noen våkenetter og ser for meg at vi blir kjempe sliten uten mulighet til å få hvilt ut, men det er kanskje pessimistisk å tenke sånn? Vår baby har vært plaget med forkjølelser og uro på natt i flere perioder, ser for meg sykt barnehagebarn med baby hjemme. Ts Anonymkode: f52c4...223 Eldste begynte å sove natten gjennom når han ble ca 20 mnd. Så natten har ikke vært noe stort problem. Men skal ikke legge skjul på at man er sliten spesielt på våkenetter og ved sykdom. Men jeg syns det har godt greit, har tenkt at det blir bedre når de blir eldre. Og merker det er lettere allerede. og til ot, om hva som er tett, personlig syns jeg ikke det er tett når eldste er eldre enn 2, iallfall ikke når den er 2,5. Men det er subjektivt tenker jeg. Anonymkode: 167cf...85a
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #10 Skrevet 16. oktober 2019 19 mnd mellom våre. Anbefaler dere at mannen må ta «alt» med eldste. Begynn allerede nå, det er hardt å være gravid med en liten en samtidig. Slik vil pappa og eldstemann være veldig nære hverandre når ny baby kommer, så slipper dere unna mye sjalusi i begynnelsen I mens du er travelt opptatt med baby. Anonymkode: 679cf...e0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå